USPQP006 Neurologie pro speciální pedagogy

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2024
Rozsah
13/13/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MUDr. Eva Bacharová Ďurkáčová (přednášející)
MUDr. Eva Bacharová Ďurkáčová (cvičící)
Garance
MUDr. Alice Nogolová, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 5. 4. 15:35–18:00 C208, Pá 12. 4. 15:35–18:00 C310
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
USPQP006/A: Po 19. 2. 9:45–13:00 C309, Po 18. 3. 9:45–13:00 C306, Po 15. 4. 9:45–13:00 C207, E. Bacharová Ďurkáčová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá základní orientaci základů neurologie ve výši podstatné pro speciálního pedagoga. Seznámí se s terminologií a dokáže se orientovat ve vybraných tématech, která souvisí s edukací dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a vycházejí z parametrů orientace v diagnostických materiálech a v dostupných informacích o příčinách a symptomech daného postižení.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí popsat zákonitosti vývoje centrálního nervového systému v předporodním období
- student umí definovat pojmy z neurologie týkající se vybraných souvislostí s dětským věkem
- student zná podstatu vybraných neurologicky vzniklých postižení v dětském věku a jejich symptomy
- student popíše epilepsii i její etiologické faktory a intervenci záchvatu, popř. léčbu a souvislosti v dětském věku
- student definuje nejčastější úrazy mozku v dětském věku
- student zná pohybový vývoj jedince
- student umí také vysvětlit funkci jednotlivých systémů, event. jejich odlišností
Odborné dovednosti:
- student je schopen orientovat se v terminologii a nabyté vědomosti používat v praxi speciálního pedagoga
- student umí využít diagnostických závěrů z neurologie pro stanovení systematického edukačního profilu dítěte/žáka
- student umí vlastními slovy popsat anatomické a fyziologické odchylky od normálu při speciální pedagogické diagnostice
Obecné způsobilosti:
- student je schopen mezioborové spolupráce
- student umí navrhovat program rozvoje osobnosti dítěte s důrazem na poznávací schopnosti a specifické dovednosti, u nichž predikuje úspěšnost, i přes neurologické onemocnění, diagnózu dítěte
- student umí uplatňovat vhodné způsoby komunikace při spolupráci se zákonnými zástupci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami při aplikaci stimulačních, nápravných, reedukačních a kompenzačních činností
Osnova
  • 1. Repetitorium medicínské propedeutiky
  • 2. Vyšetřovací metody
  • 3. Úvod do anatomie nervového systému
  • 4. Vývoj nervového systému s přihlédnutím k dětskému věku
  • 5. Neurologické syndromy, jejich význam v dětském věku, diagnostické přístupy k nim
  • 6. Pohybový aparát, vývoj hybnosti jednotlivých období
  • 7. Dětská mozková obrna
  • 8. Epilepsie
  • 9. Lehká mozková dysfunkce, porucha pozornosti s hyperaktivitou, prostá porucha pozornosti
  • 10. Úrazy centrálního nervového systému
  • 11.-12. Kazuistické studie a příklady neurologických onemocnění v praxi, diskuze
Literatura
    povinná literatura
  • SEIDL, Z. Neurologie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2733-2.
  • SEIDL, Z., OBENBERGER, J. Neurologie pro studium a praxi. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0623-7.
  • ŠLAPAL, R. Dětská neurologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-17-6.
  • WABERŽINEK, G., KRAJÍČKOVÁ, D. a kol. Základy obecné neurologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0803-0.
  • WABERŽINEK, G., KRAJÍČKOVÁ, D. a kol. Základy speciální neurologie. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1020-5.
    doporučená literatura
  • GULANICK, M., MYERS, J. L. Nursing Care Plans: Diagnoses, Interventions, and Outcomes. Philadelphia, PA: Elsevier, 2016. ISBN 978-0-323-42818-7.
  • KADAŇKA, Z. Učebnice obecné neurologie. Brno: Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-0639-0.
  • KOMÁREK, V., ZUMROVÁ, A. Dětská neurologie: vybrané kapitoly. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-492-8.
  • PIŤHA, J. a kol. Myasthenia gravis a ostatní poruchy nervosvalového přenosu. Praha: Maxdorf, 2010. ISBN 978-80-734-5230-8.
  • TYRLÍKOVÁ, I., BAREŠ, M. Neurologie pro nelékařské obory. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2012. ISBN 978-80-7013-540-2.
    neurčeno
  • ARKER, S. Lidské tělo - ilustrovaný průvodce jeho strukturou, fungováním a poruchami (+DVD trojrozměrná zobrazení a mikrofotografie). Praha: Knižní klub, 2008. ISBN 978-80-242-2211-0.
  • HAHN, A. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0529-3.
  • KÁŠ, S. Neurologie v běžné lékařské praxi. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-339-1.
  • TRACHTOVÁ, E. Potřeby nemocného v OSE procesu. Brno: NCONZO, 2004. ISBN 80-7013-324-4.
  • ZEMÁNKOVÁ, M. Pohyb nad zlato. Olomouc: Univerzita Palackého, 1996. ISBN 80-85783-11-8.
  • DOSTALOVÁ, E. Neurologie pro speciální pedagogy. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky v semináři a odevzdání seminární práce na vybrané téma v minimálním rozsahu 4-6 stran je podmínkou přihlášení k zápočtu. Úspěšné vykonání zápočtového testu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, léto 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/USPQP006