UNZSOK053 Sociální psychologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
4/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lucia Drotárová, PhD. (přednášející)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznámí studenty za pomoci vědeckých metod porozumět a zároveň vysvětlit, jak je myšlení, cítění a chování jedinců ovlivňováno skutečnou, představovanou či předpokládanou přítomností druhých. Seznamuje studenty s chováním, prožíváním a zkušenostmi jednotlivce ve společnosti. Předmětem je konkrétní osoba, žijící v konkrétních společenských podmínkách.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost základních směrů a vybraných teorií sociální podmíněnosti vývoje člověka. Umí objasnit ontogenetický proces socializace i problematiku sociálních vztahů. Rozpozná podstatné rozdíly mezi náročnými, problémovými, frustračními, zátěžovými i konfliktními situacemi v životě lidí. Správně se orientuje v psychologii skupinového života i v sociálních postojích. Odborné dovednosti: Student dokáže aplikovat některé metody a techniky sociální psychologie v praxi. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, umí vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Obecná způsobilost (kompetence): Student je schopen vnímat a rozpoznat mechanismy fungování mezilidských vztahů a sociálních útvarů (skupin, davů, společenství). Pochopit praktické dopady socializace osobnosti, jakož i mechanismy sociálního učení. Analyzovat základní složky sociálního styku lidí (percepci, komunikaci, interakci). Vniknout do složité struktury a organizace sociálních postojů. Aplikovat vybrané metody a techniky sociální psychologie. Vysvětlit chování člověka v zátěžových a konfliktních společenských situacích. Nahlédnout do psychologie skupinového života, do vedení a řízení skupin. Po absolvování předmětu je student způsobilý aktivně pečovat o jednotlivce, skupinu i komunitu v rámci kompetencí daných legislativou.
Osnova
  • 1. Úvod do studia sociální psychologie, předmět a vztah sociální psychologie k jiným oborům. 2. Možnosti aplikace některých metod a technik sociální psychologie v praxi. 3. Individuum a společnost. Základní směry a vybrané teorie sociální podmíněnosti člověka 4. Socializace jako vztah mezi jedincem a jeho prostředím, mechanismy socializace. 5. Sociální percepce. Formování dojmu. Chyby interpersonální percepce. 6. Sociální interakce. Podstata, druhy. Asertivita. Prosociální chování. 7. Sociální komunikace. Komunikační proces. Verbální a neverbální komunikace. 8. Psychologie skupinového života (klasifikace, vlastnosti, struktura a dynamika skupiny, 9. Vedení a řízení skupiny, vliv skupiny na chování a výkon jedince vedení skupin 10. Společenské role, pozice a status 11. Náročné, zátěžové a konfliktní sociální situace 12. Sociální postoje. Funkce, vlastnosti a utváření postojů. Předsudky. 13. Praktická aplikace sociální psychologie.
Literatura
    povinná literatura
  • KOUKOLA, B., URBANOVSKÁ, E. Sociální psychologie. Studijní opora. 1. vyd. [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2017. info
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6. info
  • DUNDELOVÁ, Jana. Úvod do sociální psychologie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 135 s. ISBN 978-80-210-7932-8. info
  • URBANOVSKÁ, Eva a Pavel ŠKOBRTAL. Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3065-2. info
  • HEWSTONE, M., STROEBE, W. Sociální psychologie. Moderní učebnice sociální psychologie. 1.vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5. info
    doporučená literatura
  • JANOŠOVÁ, Pavlína a Lenka KOLLEROVÁ. Psychologie školní šikany. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-2992-3. info
  • BAŠTECKÁ, B. Psychosociální krizová spolupráce. Psychosociální krizová spolupráce: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4195-6. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7. info
  • QUISOVÁ, S. Sociální psychologie - semináře a cvičení. Studijní opora. 1. vyd. [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2011. info
  • KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. Aplikovaná sociální psychologie III sociálně psychologický výcvik. Praha, 2001. ISBN 80-247-0180-4. info
Výukové metody
Přednáška, prezentace, metody kritického myšlení, diskuze, samostudium.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností) a splnění písemného testu je podmínkou pro udělení zápočtu.
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty. Rozsah konzultací (soustředění) 4p hodin.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, léto 2023, léto 2024.