FVP:UPPVIP045 Introduction to counselling - Course Information
UPPVIP045 Introduction to counselling
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2025
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PaedDr. Tatiana Matulayová, PhD. (lecturer)
doc. PaedDr. Tatiana Matulayová, PhD. (seminar tutor) - Guaranteed by
- Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Timetable
- Mon 17. 2. to Sun 13. 4. Wed 9:45–10:30 C207, except Wed 19. 2. ; and Fri 21. 2. 9:45–10:30 C205
- Timetable of Seminar Groups:
- Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, SPP)
- Course objectives
- This course is designed to introduce students to counseling as a profession, a science, and a theory. Another goal is to provide students with an overview of the institutionalization and specifics of counseling in selected sectors - education and social welfare. The course will provide an overview of basic counseling theories and approaches and introduce motivational interviewing and its use in counseling practice.
- Learning outcomes
- The learner will be able to: Define counselling as a profession, science and theory. Explain the institutionalization of counseling in the ministries of education and social affairs, Name and critically reflect on the specificities of counselling in the education and social affairs and labor, The learner will understand the differences in the basic theories and approaches applied in counselling. The learner will be able to apply the principles and selected techniques of motivational interviewing in counseling practice.
- Syllabus
- 1.Counseling – definition and nature of counseling. 2.Counseling systems and their description. Typology of counseling assistance. 3.Counseling theories and approaches. 4.Counseling as a profession. Competence of counseling workers. 5.Counseling in the field of education. 6.Pedagogical and psychological counseling. 7.Educational and vocational counseling. 8.Counseling in the field of labor and social affairs. 9.Motivational interviewing.
- Literature
- required literature
- KNOTOVÁ, Dana a kol. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 258 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2.
- MERTIN, Václav a kol. Výchovné poradenství. 2., přeprac. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. 363 s. ISBN 978-80-7478-356-2.
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé. Praha: Portál, 2016. 147 stran. ISBN 978-80-262-1147-1.
- MATOUŠEK, Oldřich a kol. Metody a řízení sociální práce. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. 395 s. ISBN 978-80-262-0213-4.
- CULLEY, Sue a BOND, Tim. Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii: dovednosti a strategie pro zvyšování kompetence v pomáhajících profesích. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 222 s. Spektrum; 60. ISBN 978-80-7367-452-6.
- recommended literature
- NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 269 s. ISBN 978-80-7367-509-7.
- ŠTECH, Stanislav a ZAPLETALOVÁ, Jana. Úvod do školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 230 s. ISBN 978-80-262-0368-1.
- HORSKÁ, Bohuslava, LÁSKOVÁ, Andrea a PTÁČEK, Ladislav. Internet jako cesta pomoci: internetové poradenství pro pomáhající profese. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. 197 s. Učebnice pro obor sociální práce;ISBN 978-80-7419-034-6.
- JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 141 s. ISBN 978-80-7367-590-5.
- MAHROVÁ, Gabriela a kol. Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 168 s. Sestra. ISBN 978-80-247-2138-5.
- STUDENT, Johann-Christoph, MÜHLUM, Albert a STUDENT, Ute. Sociální práce v hospici a paliativní péče. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2006. 161 s. ISBN 80-7319-059-1.
- DVOŘÁKOVÁ, Michaela. Poradenská a sociální psychologie práce. Vydání první. [Praha]: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2016. 95 stran. Edice učebních textů. ISBN 978-80-87839-69-0.
- DRYDEN, Windy. Poradenství. Praha: Portál, 2008. 117 s. Stručný přehled. ISBN 978-80-7367-371-0.
- PEŠOVÁ, Ilona a ŠAMALÍK, Miroslav. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 150 s. Psyché. ISBN 80-247-1216-4.
- HÁJEK, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese: tělesně zakotvené prožívání. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012. 119 s. ISBN 978-80-262-0221-9.
- SCHNEIDEROVÁ, Anna. Základy poradenství: učební text pro distanční studium. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. 81 s. Studijní texty. ISBN 978-80-7368-523-2.
- BOBEK, Milan a PENIŠKA, Petr. Práce s lidmi: učebnice poradenství, koučování, terapie a socioterapie pro pomáhající profese: s úvodem do filozofie práce s lidmi, systémových věd a psychologie. Brno: NC Publishing, 2008. 286 s.
- VODÁČKOVÁ, Daniela a kol. Krizová intervence. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2020. 543 stran. ISBN 978-80-262-1704-6.
- LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 2., upr. vyd. Brno: Paido, 2008. 69 s. ISBN 978-80-7315-169-0.
- Teaching methods
- Explanation, discussion, presentation, demonstration of processes.
Activating methods - brainstorming, observation, interpretation of processes, situational methods, critical thinking. - Assessment methods
- Conditions for Exam Registration: Seminar: Attendance - Mandatory participation. A maximum of 2 absences is allowed, which must be justified. The reason for the absence must be sent to the seminar instructor via email in advance or, at the latest, within 5 days after the seminar date. Completion of assigned tasks during the seminar. Active participation in seminar activities as per the instructions. Students are required to actively engage in discussed topics and activities. Passivity during seminars may result in failure to complete the seminar requirements. Exam: Written test based on the designated required literature and lectures. A seminar paper approved by the instructor is a prerequisite for exam registration. Deadline (applies to all): March 14, 2025 Exam - Written test.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period. - Teacher's information
- Konzultační hodiny v LS online po předchozí domluvě e-mailem. Kontakt: tatiana.matulayova@fvp.slu.cz
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2025/UPPVIP045