FVP:UPPVIP045 Introduction to counselling - Course Information
UPPVIP045 Introduction to counselling
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2023
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. et Mgr. BcA. Marie Bajnarová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. BcA. Marie Bajnarová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Timetable
- Thu 9:45–10:30 C202
- Timetable of Seminar Groups:
UPPVIP045/B: Thu 10:35–11:20 C401, M. Bajnarová - Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, SPP)
- Syllabus
- 1. Counselling systems and their description. Typologization of counselling assistance
- 2. Professional and diagnostic competences
- 3. Counselling in the field of education. Pedagogical-psychological counselling. National Institute for Education
- 4. Educational counselling (educational counsellor, main activities)
- 5. School facilities for the performance of institutional education or protective education and for preventive educational care.
- 6. Diagnostic institute. Children's home. Educational Institute
- 7. Counselling in the field of special education
- 8. Counselling in the field of labour and social affairs
- 9. Counselling in the field of social and legal protection of children
- 10. Counselling in the field of healthcare
- 11. Counselling in the field of pedopsychiatric care
- 12. Counselling in the field of non-ministerial, non-state entities
- Literature
- required literature
- NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 269 s. ISBN 978-80-7367-509-7.
- KNOTOVÁ, Dana a kol. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 258 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2.
- MERTIN, Václav a kol. Výchovné poradenství. 2., přeprac. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. 363 s. ISBN 978-80-7478-356-2.
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé. Praha: Portál, 2016. 147 stran. ISBN 978-80-262-1147-1.
- MATOUŠEK, Oldřich a kol. Metody a řízení sociální práce. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. 395 s. ISBN 978-80-262-0213-4.
- ŠTECH, Stanislav a ZAPLETALOVÁ, Jana. Úvod do školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 230 s. ISBN 978-80-262-0368-1.
- CULLEY, Sue a BOND, Tim. Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii: dovednosti a strategie pro zvyšování kompetence v pomáhajících profesích. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 222 s. Spektrum; 60. ISBN 978-80-7367-452-6.
- HORSKÁ, Bohuslava, LÁSKOVÁ, Andrea a PTÁČEK, Ladislav. Internet jako cesta pomoci: internetové poradenství pro pomáhající profese. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. 197 s. Učebnice pro obor sociální práce;ISBN 978-80-7419-034-6.
- recommended literature
- JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 141 s. ISBN 978-80-7367-590-5.
- MAHROVÁ, Gabriela a kol. Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 168 s. Sestra. ISBN 978-80-247-2138-5.
- STUDENT, Johann-Christoph, MÜHLUM, Albert a STUDENT, Ute. Sociální práce v hospici a paliativní péče. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2006. 161 s. ISBN 80-7319-059-1.
- DVOŘÁKOVÁ, Michaela. Poradenská a sociální psychologie práce. Vydání první. [Praha]: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2016. 95 stran. Edice učebních textů. ISBN 978-80-87839-69-0.
- DRYDEN, Windy. Poradenství. Praha: Portál, 2008. 117 s. Stručný přehled. ISBN 978-80-7367-371-0.
- PEŠOVÁ, Ilona a ŠAMALÍK, Miroslav. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 150 s. Psyché. ISBN 80-247-1216-4.
- HÁJEK, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese: tělesně zakotvené prožívání. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012. 119 s. ISBN 978-80-262-0221-9.
- SCHNEIDEROVÁ, Anna. Základy poradenství: učební text pro distanční studium. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. 81 s. Studijní texty. ISBN 978-80-7368-523-2.
- BOBEK, Milan a PENIŠKA, Petr. Práce s lidmi: učebnice poradenství, koučování, terapie a socioterapie pro pomáhající profese: s úvodem do filozofie práce s lidmi, systémových věd a psychologie. Brno: NC Publishing, 2008. 286 s.
- VODÁČKOVÁ, Daniela a kol. Krizová intervence. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2020. 543 stran. ISBN 978-80-262-1704-6.
- LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 2., upr. vyd. Brno: Paido, 2008. 69 s. ISBN 978-80-7315-169-0.
- Teaching methods (in Czech)
- Klasické metody - výklad, diskuze, prezentace, demonstrace procesů.
Aktivizující metody - Brainstorming, pozorování, interpretace procesů, metody situační, kritické myšlení. - Assessment methods
- Presentation of the given issue (i.e. presentation of the annotation of the semester work – max. 300 words, keywords).
Presentation and discussion on the topic: "Advisory services in Europe" (presentation of at least 3 advisory services in the given country, i.e. name, target group, goal and vision, link).
Sending the final semester work in the range of min. 5 standard pages including conclusion, specification of used literature, citation according to ISO 690.
Presentation of the conclusion of the semester work.
Exam: Written test: the test consists of 30 questions evaluated by 30 points, to pass it you need to achieve at least 25 points. - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period. - Teacher's information
- marie.bajnarova@fvp.slu.cz
- Enrolment Statistics (Summer 2023, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2023/UPPVIP045