FVP:UPPVMK014 Etika pomáhajících profesí - Informace o předmětu
UPPVMK014 Etika pomáhajících profesí
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 10/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Petr Slováček, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Petr Slováček, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(2)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Předmět Etika pomáhajících profesí uvádí do obecné etiky jako do jedné z filozofických disciplín a výrazně ji doplňuje o profesní rozměr a o aplikace na konkrétní etické problémy. Předmět nabízí studentům možnost reflektovat vlastní hodnoty a postoje ve srovnání s hodnotami profesního rámce speciální pedagogiky a informovaně přistupovat k řešení etických problémů a dilemat z oblasti speciálně pedagogické teorie a praxe.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student se orientuje v základech etiky zejména v kontextech speciální pedagogiky, axiologie a normativního systému
- student zná teoretické souvislosti s tématem etiky, jako základní filozofické disciplíny
- student rozumí tomu, v čem spočívá etická reflexe, etický problém či dilema
- student se orientuje v hlavních etických teoriích a jejich aplikacích na konkrétní příklady
Odborné dovednosti:
- student dokáže do speciálně pedagogické praxe zakomponovat etické principy profese
- student umí posoudit normativ etického jednání vzhledem k určité skupině osob s disabilitou v konkrétním věku
- student je schopen reflektovat profesní i osobní hodnotovou orientaci, posoudit rozličná východiska různých hodnotově postavených etických přístupů a identifikovat je v příslušných právních, lidskoprávních a profesních dokumentech
Obecné způsobilosti:
- student umí samostatně aplikovat zásady profesní etiky, etiky ve vztahu k osobám se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním a sociálním znevýhodněním
- student je s to zohlednit etické aspekty při hledání zodpovědného rozhodnutí a jednání - Osnova
- 1. Co je to etika, základní pojmy, jejich vztahy, rozdělení etiky.
- 2. Vztah etiky k dalším disciplínám, ke speciální pedagogice, sociální práci, psychologii, právu, antropologii, religionistice.
- 3. Vybrané pojmy etiky (např. dobro, správnost, povinnost, autonomie, hodnota, ctnost, účel, prostředek, spravedlnost, svědomí, vina).
- 4. Povaha etických norem a způsoby jejich vzniku a zdůvodnění.
- 5. Základní etické teorie a jejich aplikace (např. etika ctností, hédonismus, utilitarismus, přirozený zákon, společenská smlouva, etika povinnosti, etika spravedlnosti, etika péče).
- 6. Etika speciální pedagogiky (profesní etika; etické aspekty speciální pedagogiky). Hodnoty v sociální práci.
- 7. Etické kodexy napomáhajících profesí.
- 8. Příslušné české i mezinárodní lidskoprávní dokumenty; etická dilemata.
- 9. Lidská práva jako rozhraní práva a mravnosti: vztah k zodpovědnostem a povinnostem.
- 10. Morální přesvědčení a etické kodexy v kontextu pluralitní a multikulturní společnosti a globálního světa.
- 11. Etika v kontextech zdravotního postižení a zdravotního znevýhodnění.
- 12. Specifické cílové skupiny v etických kontextech. Praxeologie etiky.
- Literatura
- povinná literatura
- JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
- MATĚJČEK, Z. Psychologické eseje (z konce kariéry). Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-2463-550-7.
- PANČOCHA, K. Etika výzkumu ve speciální pedagogice. In Etika ve vědách o výchově. Olomouc: ČPdS, 2010. s. 342 - 348, 7 s. ISBN 978-80-244-2654-9.
- SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.
- Haidt, J., Morálka lidské mysli. Dybbuk 2013. 978-80-7438-090-7.
- doporučená literatura
- BONHOEFFER, D. Etika. Praha: Kalich, 2007. ISBN 978-80-7017-047-2.
- KLIMSZA, L. Úvod do etiky. Historický vývoj etiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-464-1.
- KOHÁK, E. Svoboda, svědomí, soužití: Kapitoly z mezilidské etiky. Praha: SLON, 2004. ISBN 80-86429-35-0.
- SOKOL, J. Člověk jako osoba. Filosofická antropologie. Praha: Vyšehrad, 2016. ISBN 978-80-7429-682-6.
- SOKOL, J. Etika, život, instituce: Pokus o praktickou filosofii. Praha: Vyšehrad, 2014. ISBN 978-80-7429-223-1.
- neurčeno
- KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-1147-1.
- MATOUŠEK, O., KODYMOVÁ, P., KOLÁČKOVÁ, J. (eds) Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0.
- REEBER, M. Velká světová náboženství. Praha: KMA, 2006.
- VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80–7178–802–3.
- GRAHAM, M. Reflective Thinking in Social Work. Routledge, 2017. ISBN 978-1138-7790-13.
- Výukové metody
- Přednáška, seminář.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na seminářích (pokud jsou) a písemné ověření znalostí témat z přednášek; povinná účast na seminářích (omluveno max. 2 neúčasti z důvodu nemoci, kterou není třeba dokládat); příprava zadaných úkolů (četba textů, příprava prezentace). Studenti se musí aktivně zapojovat do diskutovaných témat, pasivita v seminářích může být důvodem pro nesplnění předmětu.
- Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2025/UPPVMK014