UPPVMK021 Oftalmopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(2)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je hlouběji proniknout do problematiky práce s osobami se zrakovým postižením. Součástí předmětu budou interaktivní semináře, během nichž studenti budou zážitkovými metodami pracovat s kompenzačními pomůckami, budou se učit číst a psát Braillovým písmem, proniknou do možností volnočasových aktivit. Teoretický koncept předmětu je vystaven na aktuálních poznatcích z oftalmopedie tak, aby byl student schopen porozumět podstatě, možnostem i omezením plynoucích ze zrakového postižení.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student získá a prokáže znalost základní terminologie a ustavení speciálně pedagogické disciplíny oftalmopedie
- student umí popsat základní těžké zrakové vady a stupně zrakového postižení
- student dokáže charakterizovat psychický vývoj jedince se zrakovým postižením v jednotlivých věkových obdobích
- student se orientuje v konkrétních možnostech vzdělávání, poradenských služeb i volnočasových aktivit
Odborné dovednosti:
- student se naučí základy Braillova písma a prostorové orientace
- student dokáže pracovat s kompenzačními pomůckami, zná jejich možnosti i limity
- student si vyzkouší tyflografickou práci, bude schopen vytvořit základní reliéfní obrázek, přičemž se vyhne chybám, kterých se laická tyflografika často dopouští
Obecné způsobilosti:
- student bude způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s jedinci se zrakovým postižením různého věku, ale bude lépe reagovat na jejich potřeby
- student dokáže navrhovat aktivity a kompenzační pomůcky dle individuálních možností klientů; současně se metodami výuky předmětu podpoří rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně
Osnova
  • 1. Vymezení a charakteristika oftalmopedie (pedagogiky zrakově postižených) jako vědního oboru včetně struktury, postavení v soustavě věd, mezioborových vazeb, soudobá terminologie.
  • 2. Historie péče o jedince se zrakovým postižením u nás a v zahraničí.
  • 3. Zrakové vnímání, struktura oka, diagnostika, příčiny postižení
  • 4. Základní typy zrakového postižení (postižení zrakové ostrosti, zorného polem okulomotorické poruchy a potíže se zpracováním zrakových informací).
  • 5. Nejčastěji se vyskytující onemocnění a syndromy
  • 6. Klasifikace zrakového postižení (medicínská, speciálněpedagogická a sportovní). Stupně zrakového postižení.
  • 7. Důsledky poškození zraku na edukaci žáků se zrakovým postižením a na jejich život. Ztráta zraku v dospělosti.
  • 8. Nižší a vyšší kompenzační mechanismy.
  • 9. Komunikace zrakově postižených. Braillovo písmo.
  • 10. Kompenzační pomůcky.
  • 11. Prostorová orientace a samostatný pohyb.
  • 12. Možnosti vzdělávání a poradenské služby. Specifika výuky žáků nevidomých a slabozrakých.
  • 13. Volnočasové aktivity zrakově postižených.
Literatura
    povinná literatura
  • FINKOVÁ, D. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2742-3.
  • FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.
  • FINKOVÁ, D., RŮŽIČKOVÁ, V., KROUPOVÁ, K. Mimoškolní aktivity a speciálněpedagogické působení na osoby se zrakovým postižením [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3083-6.
  • LOPÚCHOVÁ, J. Pedagogika zrakovo postihnutých: Vybrané kapitoly. Bratislava: MABAG, 2008. ISBN 978-80-89113-53-8.
  • LOPÚCHOVÁ, J. Stručný prehľad terminológie z pedagogiky zrakovo postihnutých. Bratislava: Iris, 2010. ISBN 978-80-89256-52-5.
  • LOPÚCHOVÁ, J. Základy pedagogiky zrakovo postihnutých. Bratislava: Iris, 2011. ISBN 978-80-89238-61-3.
  • RŮŽIČKOVÁ, V., KROUPOVÁ, K. Pohled na samostatný pohyb a prostorovou orientaci osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2017. ISBN 978-80-244-5273-9.
  • POŽÁR, L. Psychológia postihnutých (patopsychológia). Bratislava: RETAAS, 2005. ISBN 80-89113-21-4.
    doporučená literatura
  • FIDLEROVÁ, D. Hra jako prostředek reedukace zraku v mateřské škole. Pardubice, 2015. ISBN 978-80-260-9209-4.
  • FINKOVÁ, D. Základy tyflopedie: předmět, cíle, techniky prostorové orientace a komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2627-3.
  • KAVALÍROVÁ, K. Nevidomý ve vaší firmě. Praha: Okamžik, 2012. ISBN 978-80-86932-29-3.
  • NIELSEN, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV, 1998. ISBN 80-858-6626-9.
  • SLOUKA, I. a kol. Studium výuky prostorové orientace zrakově postižených: metodická příručka ke kurzu v rámci projektu č. CZ.1.07/1.3.00/19.0001 Specializace pedagogických pracovníků na výuku prostorové orientace zrakově postižených. Brno: Tribun EU.
  • SMÝKAL, J. Studie a statě. Brno: Technické muzeum v Brně, 2011. ISBN 978-80-86413-82-2.
    neurčeno
  • JESENSKÝ, J. Tyflografické výzkumy a studie. Praha: ÚV SI v ČSR, 1983.
  • JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní tyflopedie. Díl I, Přehled systému komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-329-8.
  • JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní tyflopedie. II. díl, Kategorie komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-555-X.
  • RŮŽIČKOVÁ, V., KROUPOVÁ, K., KRAMOSILOVÁ, Z. Zrakový trénink a jeho podmínky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2016. ISBN 978-80-244-5096-4.
  • MILLS, M. The Politics of Differentiation in Schools. Routledge, 2017. ISBN 978-1138797246.
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Oftalmopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Odevzdání zadaného úkolu (tvorba pomůcky pro zrakově postižené), přečtení Braillova písma se zrakovou podporou. Úspěšné absolvování ústní zkoušky.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2022, léto 2023, léto 2024.