UPPVMK033 Bakalářská práce II

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
6/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karolína Janštová (přednášející)
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (přednášející)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(3) && UPPVMK031 Bakalářská práce I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Terminologicky a odborně správně interpretovat praktickou aplikaci teoretických poznatků, uplatněnou metodologii výzkumu, typ výzkumu a zjištěné výsledky. Student v kontextu vybraného tématu vysvětlí proces operacionalizace výzkumných otázek, příp. hypotéz a formuluje praktická doporučení. Student/ka popisuje řešený problém, formuluje cíle a předpoklady, zdůvodní použitou metodologie ve vazbě na téma a cíle závěrečné práce.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- formuluje a zpřesňuje problém, který chce v bakalářské práci řešit
- konstruuje obsahovou strukturu projektu závěrečné práce
- ověřuje formulaci základních tezí a způsobu řešení vybraného tématu
- zpracovává shromážděná data a vyhodnocuje a interpretuje zjištěné výsledky
- diskutuje připravené závěry práce a vyvozuje doporučení pro praxi
Odborné dovednosti:
- samostatně vyhledává, třídí a kriticky hodnotí teoretické a praktické informace relevantní pro systematické a komplexní řešení důsledků zdravotního problému v úrovni jednotlivce, skupiny, komunity
Obecné způsobilosti:
- umí rozpoznat problém a objasnit jeho podstatu, popř. rozčlenit ho na části
- umí vytvářet hypotézy a navrhovat postupné kroky, zvažovat využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy
- uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívat i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice
- kriticky interpretuje získané poznatky a zjištění a ověřuje je, nachází argumenty a důkazy pro své tvrzení, formuluje a obhajuje podložené závěry
- je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží na problém z různých stran
- zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků
Osnova
  • 1. Průběh realizace výzkumu dle stanoveného harmonogramu.
  • 2. Aktualizace harmonogramu a upřesnění výzkumných nástrojů.
  • 3. Zpracování shromážděných dat a interpretace zjištěných výsledků.
  • 4. Vyhodnocování a interpretace výzkumných dat.
  • 5. Finalizce pracovní verze teoretické části, uzavření teoretické části práce.
  • 6. Kompletace praktické části práce, vyhodnocení cílů práce, upřesnění přílohové části.
  • 7. Sestavení hlavních závěrů, vyvození doporučení pro praxi, příp. diskuse.
  • 8. Kompletace teoretické a praktické části, úvod, závěr, resumé.
  • 9. Konzultace závěrečných připomínek k empirické části.
  • 10. Dopracování formální stránky závěrečné práce (stylisticky, jazykově a gramaticky správné vyjadřování).
  • 11.-12. Příprava na obhajobu, adekvátní reakce na předpokládané otázky a připomínky.
Literatura
    povinná literatura
  • Metodický pokyn děkana ke zpracování, prezentaci a ukládání závěrečných prací na FVP SU v Opavě v aktuálním znění.
  • GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
  • ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
    doporučená literatura
  • MAREŠ, J., VLČKOVÁ, K. K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních? Pedagogická orientace. 2013, roč. 23, č. 4, s. 455-477. ISSN 1211-4669.
  • ŠANDEROVÁ, J., MILTOVÁ, A. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Slon, 2009. ISBN 978-80-86429-40-3.
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace. 2013, roč. 23, č. 4, s. 478-510. ISSN 1211-4669.
    neurčeno
  • HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0981-2.
  • HENDL, J. Statistika v aplikacích. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0700-9.
  • HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, Š., ŠVEC, V. ed. Slovník pedagogické metodologie. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-7315-102-2.
  • ELLIOTT, L. A. Composing Science. Teachers College Press, 2016. ISBN 978-0807758069.
Metody hodnocení
Návrh metodologie empirické části je v souladu s vytýčenými cíli, vyhodnocení a interpretaci zjištěných výsledků odpovídá očekávaným nárokům na vědeckou práci, práce obsahuje doporučení pro praxi, příp. návrh na rozšíření výzkumného záměru.
Informace učitele
Osobní kontakt v konzultačních hodinách a dle domluvy s vyučujícím. Student při průběžném studiu dodržuje stanovený harmonogram dle Zásad pro vypracování závěrečné práce. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2023, zima 2023, léto 2024, zima 2024.