FVP:UVSSPUD026 Etika v sociální práci a veřej - Informace o předmětu
UVSSPUD026 Etika v sociální práci a veřejné správě
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 10př/sem. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Slováček, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Petr Slováček, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Ing. Lucie Kamrádová, Ph.D. - Rozvrh
- So 22. 3. 8:55–13:00 ONLINE, 13:55–18:00 ONLINE
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C)
Cílem výuky je: a) vybavit studenty základním pojmovým instrumentáriem etiky jakožto filosofické disciplíny; b) zproblematizovat nekritický přístup k etice prostřednictvím seznámení s cestami zdůvodnění hodnotových soudů; c) učinit studenty vnímavějšími k etické problematice; d) aplikovat takto fundovanou etickou perspektivu na profesní oblasti sociální práce i veřejné správy prostřednictvím příslušných etických kodexů. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální práce ve veřejné správě (program FVP, SPVS)
- Cíle předmětu
- Předmět je zacílen na prostor, v němž se stýká etika (jakožto filosofická disciplína) se sociální prací a veřejnou správou, a to ze dvou směrů. Za prvé bude výklad usilovat o precizaci základních pojmů a otázek spjatých s etickou problematikou (etika, morálka, mravní předporozumění, zdůvodnění a jeho podoby, metaetika, atd.). Za druhé pak předmět nastíní pozici profesních etik se zvláštním ohledem na profesní etiky sociální práce a veřejné správy spolu se zhodnocením jejich specifických hodnot i specifických problémů, které zvláště do působnosti profesních etik veřejné správy či sociální práce spadají.
- Výstupy z učení
- Student rozumí tomu, co je to etika, morálka, morální předporozumění. Student chápe problematiku spjatou se zvláštním logicko-sémantickým statusem hodnotových soudů, student na tomto základě rozumí poměrně široké problematice zdůvodnění hodnotových soudů. Student dále zná základní eticky relevantní dokumenty sociální práce a veřejné správy, rozumí specificky profesním hodnotám a ví, z jakých pramenů vycházejí a jaký je rozdíl mezi profesní a osobní etikou.
- Osnova
- Předmět je zacílen na prostor, v němž se stýká etika (jakožto filosofická disciplína) se sociální prací a veřejnou správou, a to ze dvou směrů. Za prvé bude výklad usilovat o precizaci základních pojmů a otázek spjatých s etickou problematikou (etika, morálka, mravní předporozumění, zdůvodnění a jeho podoby, metaetika, atd.). Za druhé pak předmět nastíní pozici profesních etik se zvláštním ohledem na profesní etiky sociální práce a veřejné správy spolu se zhodnocením jejich specifických hodnot i specifických problémů, které zvláště do působnosti profesních etik veřejné správy či sociální práce spadají. Cíl výuky Cílem výuky je: a) vybavit studenty základním pojmovým instrumentáriem etiky jakožto filosofické disciplíny; b) zproblematizovat nekritický přístup k etice prostřednictvím seznámení s cestami zdůvodnění hodnotových soudů; c) učinit studenty vnímavějšími k etické problematice; d) aplikovat takto fundovanou etickou perspektivu na profesní oblasti sociální práce i veřejné správy prostřednictvím příslušných etických kodexů. Cílové kompetence Student rozumí tomu, co je to etika, morálka, morální předporozumění. Student chápe problematiku spjatou se zvláštním logicko-sémantickým statusem hodnotových soudů, student na tomto základě rozumí poměrně široké problematice zdůvodnění hodnotových soudů. Student dále zná základní eticky relevantní dokumenty sociální práce a veřejné správy, rozumí specificky profesním hodnotám a ví, z jakých pramenů vycházejí a jaký je rozdíl mezi profesní a osobní etikou. 1. Základní vymezení etiky, původ etického myšlení, vztah etiky k filozofii a tradici; povaha etických norem; rozdělení etiky 2. Základní pojmy etiky a jejich vztahy mravní (morální) předporozumění a jeho kategorie (dobro/zlo), mravní hodnocení, svědomí, dobrovolnost, odpovědnost, spravedlnost, hodnota člověka, autonomie, hodnoty, ctnosti, dilemata ad. 3. Etika a religionistika judaismus a křesťanství jako neopominutelné prameny evropského etického myšlení 4. Základní etické koncepce I antické a středověké koncepce: etika ctnosti, hédonismus, přirozený zákon 5. Základní etické koncepce II novověké a moderní koncepce: společenská smlouva, utilitarismus, etika spravedlnosti, etika povinnosti 6. Základní etické koncepce III intuicionismus, emotivismus, decisionismus, pozitivní právo 7. Profesní etika – vývoj, motivace a prameny profesních etik 8. Etika v sociální práci a veřejné správě specifika etiky v sociální práci v prostoru daném klientem, prostředím a sociálním pracovníkem, etika péče; specifika etiky ve veřejné správě 9. Etické kodexy v sociální práci význam a vývoj etických kodexů v historii. Etický kodex sociálního pracovníka v ČR 10. Etický kodex ve veřejné správě etický kodex pracovníka ve veřejné správě 10. Specifické hodnoty profesních etik – svoboda, rovnost, nezaujatost, profesionalita, atd. 11. Jedinec, jeho autonomie a důstojnost rozměr partnerství v sociální práci 12. Lidskoprávní kontext sociální práce a veřejné správy pojem lidských práv jako nejobecnější východisko etických kodexů
- Literatura
- doporučená literatura
- Jankovský, J. Etika pro pomáhající profese. 2., akt. a dopl. vyd. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2018.
- Kutnohorská, J., Cichá, M., Goldmann, R. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada, 2011.
- neurčeno
- RICH, A. Etika hospodářství I. Praha: OIKOYMENH. ISBN 80-85241-61-7. info
- Fischer, O., Milfait, R., Etika pro sociální práci. JABOK 2008.
- Blecha, I. Filosofie. 4. opr. a rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002.
- MÁTEL, Andrej a Andrea PREISSOVÁ KREJČÍ. Respect for Diversity and Multiculturalism in the Historical Transformations of Social Work Professional Ethics. Caritas et veritas. 2024, roč. 14, č. 2, s. 16-33. ISSN 1805-0948. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.32725/cetv.2024.017. URL info
- SOKOL, J. Etika a život. Praha, 2010. info
- HLAVINKA, P. Dějiny filosofie jasně a stručně. Praha: TRITON, 2008. ISBN 978-80-7387-015-7. info
- ROBINSON, D., GARATT, Ch. Etika. Praha, vydavatelství Portál, 2005. ISBN 80-71-78-941-0. info
- Výukové metody
- Přednáška
- Metody hodnocení
- Zápočet na základě aktivní práce v semináři.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2025/UVSSPUD026