UOSK005 General and Developmental Psychology

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2009
Extent and Intensity
0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
doc. Boris Iljuk, CSc.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko- praktický. Je základní součástí komplexu předmětů z psychologie, které tvoří multidisciplinární charakter oboru ošetřovatelství. Seznamuje studenty se základní psychologickou terminologií, s poznatky o citovém prožívání, kognitivních procesech a chování člověka.D8le seznamuje s jednotlivými vývojovými etapami včetně prenatálního období až po stáří.
Syllabus (in Czech)
  • Obsahové zaměření přednášek:
    Předmět a úkoly psychologie. Metody poznávání člověka
    Kognitivní systém. Duševní výkonnost člověka - inteligence
    Schopnosti, dovednosti, návyky. Emotivní systém.
    Povaha citů - temperament. Dynamické zdroje činnosti, motivace.
    Utváření chování člověka - potřeby, zájmy, postoje, hodnoty.
    Chování člověka v náročných životních situacích
    Teoretické přístupy k utváření osobnosti. Stáří - senium, senescencium, patriarchium
    Utváření sebepojetí osobnosti. Význam životních etapap v životě člověka - životní krize
    Charakter jako zhodnocení osobnosti
    Tvořivé naplňování života člověka. Dospělost - raná, životní vyvrcholení a střední věk
    Vývoj člověka, fylogeneze, ontogeneze, pojmy a definice. Období prenatální a novorozenecké
    Období kojenecké a batolecí. Význam hry v životě dětí
    Význam hraček . Předškolní a mladší školní věk
    Předškolní a mladší školní věk. Dospívání - prepubescence, pubescence. Dospívání - pubescence a adolescence. Dospívání - adolescence.
    Aktivity dětí, aktivity dospívajících, aktivity dospělých , aktivity seniorů
    Obsahové zaměření seminářů a praktických cvičení :
    Cvičení zaměřené na sebepoznání
    Cvičení zaměřené na sebehodnocení
    Psychologické metody - pozorování
    Psychologické metody - rozhovor
    Rozvoj zájmů v životních etapách
    Rozvoj zájmů v dětství
    Význam hry u dětí
    Význam dětské kresby
    Rozbor dětské kresby
    Projektivní metody
Literature
    recommended literature
  • PIAGET, J. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. Praha: Portál. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. info
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, G. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1284-9. info
  • PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1387-3. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. info
  • VÁGNEROVÁ,M. Základy psychologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze,, 2005. ISBN 80-246-0841-3. info
  • ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-2440-629-2. info
  • ČÍŽKOVÁ, J. Poznávání duševního života člověka. Olomouc: UP, 2000. info
  • NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0689-3. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 12 HOD/SEM, Seminář 5 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2010, Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (Winter 2009, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2009/UOSK005