FVP:UOSK005 General and Developmental Psyc - Course Information
UOSK005 General and Developmental Psychology
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2009
- Extent and Intensity
- 0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Guaranteed by
- doc. Boris Iljuk, CSc.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- General Nursing Studies (programme FVP, B5341-OSET)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět je koncipován jako teoreticko- praktický. Je základní součástí komplexu předmětů z psychologie, které tvoří multidisciplinární charakter oboru ošetřovatelství. Seznamuje studenty se základní psychologickou terminologií, s poznatky o citovém prožívání, kognitivních procesech a chování člověka.D8le seznamuje s jednotlivými vývojovými etapami včetně prenatálního období až po stáří.
- Syllabus (in Czech)
- Obsahové zaměření přednášek:
Předmět a úkoly psychologie. Metody poznávání člověka
Kognitivní systém. Duševní výkonnost člověka - inteligence
Schopnosti, dovednosti, návyky. Emotivní systém.
Povaha citů - temperament. Dynamické zdroje činnosti, motivace.
Utváření chování člověka - potřeby, zájmy, postoje, hodnoty.
Chování člověka v náročných životních situacích
Teoretické přístupy k utváření osobnosti. Stáří - senium, senescencium, patriarchium
Utváření sebepojetí osobnosti. Význam životních etapap v životě člověka - životní krize
Charakter jako zhodnocení osobnosti
Tvořivé naplňování života člověka. Dospělost - raná, životní vyvrcholení a střední věk
Vývoj člověka, fylogeneze, ontogeneze, pojmy a definice. Období prenatální a novorozenecké
Období kojenecké a batolecí. Význam hry v životě dětí
Význam hraček . Předškolní a mladší školní věk
Předškolní a mladší školní věk. Dospívání - prepubescence, pubescence. Dospívání - pubescence a adolescence. Dospívání - adolescence.
Aktivity dětí, aktivity dospívajících, aktivity dospělých , aktivity seniorů
Obsahové zaměření seminářů a praktických cvičení :
Cvičení zaměřené na sebepoznání
Cvičení zaměřené na sebehodnocení
Psychologické metody - pozorování
Psychologické metody - rozhovor
Rozvoj zájmů v životních etapách
Rozvoj zájmů v dětství
Význam hry u dětí
Význam dětské kresby
Rozbor dětské kresby
Projektivní metody
- Obsahové zaměření přednášek:
- Literature
- recommended literature
- PIAGET, J. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. Praha: Portál. info
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. info
- LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, G. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1284-9. info
- PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1387-3. info
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. info
- VÁGNEROVÁ,M. Základy psychologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze,, 2005. ISBN 80-246-0841-3. info
- ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-2440-629-2. info
- ČÍŽKOVÁ, J. Poznávání duševního života člověka. Olomouc: UP, 2000. info
- NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0689-3. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 12 HOD/SEM, Seminář 5 HOD/SEM.
- Enrolment Statistics (Winter 2009, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2009/UOSK005