UPPVK099 Úvod do andragogiky

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2010
Rozsah
Přednáška 4 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsahem předmětu je vymezení andragogiky na pozadí věd o výchově a koncepce celoživotního vzdělávání, její geneze, specifické aspekty, cíle a subsystémy. Cílem předmětu je umožnit studujícím orientovat se ve specifických problémech jednotlivých subsystémů andragogiky, osvojit si právní, organizační a didaktickou stránku procesu vzdělávání dospělých, včetně terminologického aparátu vědy a metod, které používá pro zkoumání svého předmětu, porozumět vzájemným vztahům cílů, podmínek a prostředků edukace dospělých.
Osnova
  • 1. Základní kategorie a pojmy andragogiky
    2. Andragogika v systému věd o výchově - edukologie, antropogogika, pedagogika, gerontogogika - v rámci ostatních společenských věd a věd o člověku, jejich postavení, vzájemné vazby, proces a význam osamostatňování
    3. Andragogika jako věda, předmět zkoumání, její význam a úkoly v současné společnosti, funkce vzdělávání dospělých, jejich vývoj a perspektivy
    4. Subsystémy andragogiky a jejich tematické zaměření, pomocné a hraniční vědy andragogiky - profesní, kulturní a integrální andragogika, péče, osvěta
    5. Výzkum a vědní profilace v andragogice, osobnosti vědy, vědecké školy a institucionalizace vědy
    6. Vzdělávání jako součást politiky, kategorizace komponent celoživotní učení, formální, neformální a informální učení ve světě, strategické dokumenty mezinárodní (UNESCO, EU) a národní - MŠMT ČR a MPSV ČR.
    7. Didaktický aparát andragogiky - cíle, obsah, formy, metody, principy, prostředky a podmínky vzdělávání dospělých a jejich systémové vazby
    8. Účastník vzdělávání, jeho motivace ke vzdělávání, vstupní úroveň, docilita
    9. Lektor a organizátor vzdělávání dospělých, profesní kompetence
    10. Vývoj vzdělávání dospělých v českých zemích
    11. Andragogické společnosti, mezinárodní projekty (Grundtvig), sítě, kooperace
    12. Andragogika v systému rozvoje lidských zdrojů, její vazby na personální management, řízení kariéry, životní styl populace
Literatura
    povinná literatura
  • KALNICKÝ J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. info
  • MALACH J., ZAPLETAL B. Vybrané problémy andragogiky. Ostrava : PdF OU, 2005. ISBN 80-7368-043-2. info
  • BENEŠ M. Andragogika. Teoretické základy. Praha : Eurolex Bohemia, 2003. ISBN 80-86432-23-8. info
    doporučená literatura
  • MALACH J. Pedagogika jako obecná teorie edukace. Ostrava : PdF OU, 2007. ISBN 978-80-7368-291-0. info
  • PALÁN Z. Výkladový slovník lidské zdroje. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0950-7. info
    neurčeno
  • PALÁN, Z. Základy andragogiky. Praha: VŠ JAK, 2003. ISBN 80-86723-03-8. info
  • KOL. Výchova a vzdelávanie dospelých. Andragogika. Bratislava: SPN, 2000. ISBN 80-08-02814-9. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Student je povinen v průběhu semestru nastudovat zadanou problematiku a aktivně participovat na vyhledávání nových studijních pramenů, přičemž může permanentně konzultovat s vyučujícím po e-mailu. Student je povinen absolvovat orientační vědomostní test, ověřující osvojení získaných poznatků - rámcově uvedených v přehledu probírané látky (minimum - 75% zvládnutí otevřených/vázaných položek).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2006, zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015.