UPPVPK046 Etopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2010
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
Mgr. Magda Hermanová
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
( UPPVPK021 Sociální patologie I || UPPVP0021 Sociální patologie I ) && ( UPPVPK028 Sociální patologie II || UPPVP0028 Sociální patologie II )
Student se orientuje v základních i aplikovaných psychologických a pedagogických disciplínách včetně sociální patologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je orientace v systému speciálně pedagogických věd, správné zařazení etopedie do tohoto systému. Dále seznámení s historickými přístupy k poruchám chování, s vývojem etopedie a to nejen v českých zemích. Pochopit je nutné předmět a cíle etopedie, dále znaky, etapy, prostředky a formy převýchovné péče. Důležitou je znalost školských i neškolských zařízení zajišťujících etopedickou péči v České republice.
Osnova
  • 1. Etopedie jako speciálně pedagogická disciplína: pojetí, význam, předmět, histografické přístupy společnosti.
    2. Terminologická východiska etopedie. Klasifikace subjektů a objektů etopedie.
    3. Psychologické koncepty v etopedii.
    4. Poruchy chování a problémy v chování.
    5. Strategie intervence v edukačním procesu.
    6. Poruchy chování spojené s poruchou aktivity a pozornosti.
    7. Porucha řízeného chování a internalizované poruchy chování.
    8. Porucha chování jako kombinované postižení.
    9. Etopedická prevence. Kauzální faktory vzniku PCH. Koncept At risk Youth.
    10. Institut ochranné a ústavní výchovy.
    11. Diagnostický proces v etopedii. Speciální pedagog ? etoped.
    12. Legislativní rámec etopedie
Literatura
    povinná literatura
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0. info
  • PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. info
  • SLOMEK, Z. Speciální pedagogika, etopedie. České Budějovice: ZSF JČU, 2006. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. info
  • KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Zlo na každý den. Život s deprivanty I. Praha: Galén, 2001. ISBN 80-7262-088-6. info
  • RAHN, E., MAHNKOPF, A. Psychiatrie, učebnice pro studium a praxi. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-964-0. info
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2. info
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
    doporučená literatura
  • RÖHR, H. Hraniční porucha osobnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-724-8. info
  • HAYDEN, L. T. Spratek. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-375-8. info
    neurčeno
  • LANGER, S. Mládež problémová, její typy a možnosti uplatnění. Hradec Králové: Kotva, 2008. ISBN 978-80-902210-0-0. info
  • TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Zvládnout teoreticky vědní obor etopedie jako součást speciální pedagogiky, který se zaobírá výchovou, vzděláváním a výzkumem obtížně vychovatelných jedinců. Dále také studovat a pochopit etiologii vzniku mravních poruch a cesty vedoucí k nápravě. Získat aktuální přehled o funkci státních i nestátních zařízení, které převýchovný proces v různých podobách zajišťují.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2006, zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015.