UPPVPP046 Etopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2011
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Studenti zvládnou teoreticky vymezit vědní obor etopedie jako součást speciální pedagogiky, který se zaobírá výchovou, vzděláváním a výzkumem obtížně vychovatelných jedinců. Dále také studovat a pochopit etiologii vzniku mravních poruch a cesty vedoucí k nápravě. Získat aktuální přehled o funkci státních i nestátních zařízení, které převýchovný proces v různých podobách zajišťují. SEMINÁŘ Předmět úzce navazuje na poznatky z přednášek. Jednotlivá etopedická témata jsou v semináři probírána z pohledu praktického a to především po úspěšné prezentaci seminární práce studujících. Dalším cílem předmětu je nahlédnutí do praxe etopedické péče formou předání poznatků z odborné praxe, jiné vlastní zkušenosti apod.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Etopedie jako speciálně pedagogická disciplína: pojetí, význam, předmět, histografické přístupy společnosti.
    2. Terminologická východiska etopedie. Klasifikace subjektů a objektů etopedie.
    3. Psychologické koncepty v etopedii.
    4. Poruchy chování a problémy v chování.
    5. Strategie intervence v edukačním procesu.
    6. Poruchy chování spojené s poruchou aktivity a pozornosti.
    7. Porucha řízeného chování a internalizované poruchy chování.
    8. Porucha chování jako kombinované postižení.
    9. Etopedická prevence. Kauzální faktory vzniku PCH. Koncept At risk Youth.
    10. Institut ochranné a ústavní výchovy.
    11. Diagnostický proces v etopedii. Speciální pedagog ? etoped.
    12. Legislativní rámec etopedie
    SEMINÁŘ
    1. Vznik etopedických poruch z medicínského pohledu.
    2. Efektivnost etopedických přístupů u romské populace.
    3. Poruchy chování a citová deprivace, psychická deprivace, sociální deprivace.
    4. Etopedické přístupy v zahraničí.
    5. Integrace žáka s poruchami chování v běžné základní škole.
    6. Důsledky "neošetřených" poruch chování v dospělosti.
    7. Systém studijních možností etopedie v ČR a uplatnění studia v praxi.
    8. Přístupy k dítěti s poruchami chování - role rodiče, pedagoga ve vyučovacím procesu, speciálního pedagoga -etopeda.
    9. Etopedické přístupy v penitenciárním prostředí.
    10. Zajímavosti z historie etopedie, na co dnešní etopedie zapomněla.
    11. Možnosti nápravy poruch chování u dospělých?
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4573-6. info
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0. info
  • PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
  • SLOMEK, Z. Speciální pedagogika, etopedie. České Budějovice: ZSF JČU, 2006. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. info
    doporučená literatura
  • LANGER, S. Mládež problémová, její typy a možnosti uplatnění. Hradec Králové: Kotva, 2008. ISBN 978-80-902210-0-0. info
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. info
  • STANKOWSKI, A. Nástin problematiky etopedie a sociální patologie. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzit, 2004. ISBN 80-7042-360-9. info
  • HAYDEN, L. T. Spratek. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-375-8. info
  • TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování u dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2. info
  • KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Zlo na každý den. Život s deprivanty I. Praha: Galén, 2001. ISBN 80-7262-088-6. info
  • RAHN, E., MAHNKOPF, A. Psychiatrie, učebnice pro studium a praxi. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-964-0. info
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2. info
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
Informace učitele
Zkouška - nastudování přednášek a základní literatury
Zápočet - aktivní účast na seminářích, zpracování eseje na vybrané téma, docházka
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.