UOSZ005 General and Developmental Psychology

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2012
Extent and Intensity
0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mária Gažiová, Ph.D.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko- praktický. Je základní součástí komplexu předmětů z psychologie, které tvoří multidisciplinární charakter oboru ošetřovatelství. Seznamuje studenty se základní psychologickou terminologií, s poznatky o citovém prožívání, kognitivních procesech a chování člověka.D8le seznamuje s jednotlivými vývojovými etapami včetně prenatálního období až po stáří.
Syllabus (in Czech)
Obsahové zaměření přednášek:
Předmět a úkoly psychologie. Metody poznávání člověka
Kognitivní systém. Duševní výkonnost člověka - inteligence
Schopnosti, dovednosti, návyky. Emotivní systém.
Povaha citů - temperament. Dynamické zdroje činnosti, motivace.
Utváření chování člověka - potřeby, zájmy, postoje, hodnoty.
Chování člověka v náročných životních situacích
Teoretické přístupy k utváření osobnosti. Stáří - senium, senescencium, patriarchium
Utváření sebepojetí osobnosti. Význam životních etapap v životě člověka - životní krize
Charakter jako zhodnocení osobnosti
Tvořivé naplňování života člověka. Dospělost - raná, životní vyvrcholení a střední věk
Vývoj člověka, fylogeneze, ontogeneze, pojmy a definice. Období prenatální a novorozenecké
Období kojenecké a batolecí. Význam hry v životě dětí
Význam hraček . Předškolní a mladší školní věk
Předškolní a mladší školní věk. Dospívání - prepubescence, pubescence. Dospívání - pubescence a adolescence. Dospívání - adolescence.
Aktivity dětí, aktivity dospívajících, aktivity dospělých , aktivity seniorů
Obsahové zaměření seminářů a praktických cvičení :
Cvičení zaměřené na sebepoznání
Cvičení zaměřené na sebehodnocení
Psychologické metody - pozorování
Psychologické metody - rozhovor
Rozvoj zájmů v životních etapách
Rozvoj zájmů v dětství
Význam hry u dětí
Význam dětské kresby
Rozbor dětské kresby
Projektivní metody
Literature
    recommended literature
  • PIAGET, J. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. Praha: Portál. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. info
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, G. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1284-9. info
  • PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1387-3. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. info
  • VÁGNEROVÁ,M. Základy psychologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze,, 2005. ISBN 80-246-0841-3. info
  • ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-2440-629-2. info
  • ČÍŽKOVÁ, J. Poznávání duševního života člověka. Olomouc: UP, 2000. info
  • NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0689-3. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2009, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (Winter 2012, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2012/UOSZ005