UPPVPK010 Pedagogy for SP

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2013
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
Žádné
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Obsahem předmětu je přehled o složkách pedagogiky jako vědecké disciplíny a analýza jednotlivých stránek výchovně-vzdělávacího procesu (subjekt a objekt výchovy a vzdělávání, jeho podmínky a aspekty, výzkumné metody a alternativní pedagogické koncepce). Cílem je poskytnout studujícím komplexní a strukturovaný vhled do pedagogické problematiky.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Předmět pedagogiky, metodologické otázky, základní kategorie, vznik pedagogiky jako vědy
    2. Funkce a úkoly pedagogiky, pojetí paradigmat pedagogiky, zákonitosti
    3. Soustava pedagogických věd, charakteristika pedagogických disciplin, směry pedagogiky
    4. Vztah pedagogiky k filozofickým, psychologickým a jiným vědám
    5. Výchova - základní fenomén pedagogiky, geneze, složky výchovy v demokratické společnosti
    6. Osobnosti výchovně-vzdělávacího procesu - žák, učitel, mistr, vychovatel
    7. Učení a vyučování, vzdělání a vzdělávání - charakteristika, druhy
    8. Teorie výchovy, výchovní zásady, instituce a prostředí: škola, rodina, lokální prostředí, média, zájmové, kulturní a volnočasové instituce, multikulturní výchova, integrovaná výchova
    9. Základy didaktiky - cíl, obsah, forma, metoda, prostředek, technika, edukační technologie, plány, osnovy, didaktické principy
    10. Pedagogická diagnostika - předmět, funkce, metody
    11. Výzkumné metody pedagogiky - metodologie, klasifikace
    12. Alternativní pedagogické koncepce, geneze hnutí a alternativních škol
    13. Autoevaluace škol - novodobý fenomén zvyšování jejich kvality - vyhláška MŠMT ČR č. 15/2005, definice, zásady, oblasti, ukazatele, klíč hodnocení
Literature
    required literature
  • MALACH, J. Pedagogika jako obecná teorie edukace. Ostrava: PdF OU, 2007. ISBN 978-80-7368-291-0. info
  • VIŠŇOVSKÝ, Ľ. - KAČÁNI, V. a kol. Základy školskej pedagogiky. Bratislava: IRIS, 2001. ISBN 80-89018-25-4. info
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4. info
    recommended literature
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3. info
  • BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9. info
  • KREJČÍ, V. Obecné základy pedagogiky. Ostrava: PdF, 1991. info
    not specified
  • GAVORA, P. Metody pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-79-6. info
  • CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0. info
  • PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno: CDVU, 1996. ISBN 80-210-1333-8. info
  • RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno:, 1994. info
  • SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. info
  • MOJŽÍŠEK, L. Základy pedagogické diagnostiky. Praha: SPN, 1986. info
Teaching methods
Lecturing
Assessment methods
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2006, Winter 2007, Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2012, Winter 2014, Winter 2015.
  • Enrolment Statistics (Winter 2013, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2013/UPPVPK010