UODK009 Teorie ošetřovatelství

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2014
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavlína Rabasová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavlína Rabasová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Pavlína Rabasová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se systémovým vymezením ošetřovatelství jako nedílné součástí systému zdravotní péče, v níž kvalifikované všeobecné sestry vykonávají svou profesní činnost. Předmět objasňuje novodobý vědecký (celostní) pohled na zdraví každého jedince a jeho dopad na ekonomickou transformaci a změny organizačních systémů zdravotní péče. Charakterizuje současné společenské potřeby s evropskou dimenzí ve zdravotní politice a realizaci rozsáhlých změn doprovázených implementací nových zákonných norem a standardů. Rozšířené role všeobecných sester se promítají do jejich profesního vzdělávání i funkčního profilu v praxi. Model Funkční typy zdraví, struktura pro posuzování stavu zdraví vymezuje i pole působnosti ošetřovatelství. Student se po absolvování předmětu bude orientovat v systémovém vymezení ošetřovatelství. Porozumí funkcím a kompetencím všeobecných sester. Bude schopen používat strukturu pro posuzování stavu zdraví jednotlivců, rodin i komunit. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student umí charakterizovat vývojové trendy ovlivňující rozvoj a vzdělávání v ošetřovatelství. Umí charakterizovat koncept zdraví a hlavní determinanty zdraví populace. Umí popsat úkoly, rozšířené role a kompetence sester. Umí vysvětlit orientaci výuky a učení na získávání kompetencí. Umí charakterizovat profesionální přístup sester a význam regulačního systému ošetřovatelské praxe. Odborné dovednosti: Umí používat systematickou strukturu "funkční typy zdraví" při posuzování stavu zdraví, sestavit ošetřovatelskou anamnézu, rozlišit záznam subjektivních a objektivních údajů, Obecná způsobilost: Student je schopen samostatně a metodicky správně používat strukturu "funkční typy zdraví" při posuzování stavu zdraví jednotlivých subjektů (klienta/pacienta, kojence, malého dítěte, mladistvého, rodiny a komunity). Kompetence: Student si získanou schopnost používat strukturu "funkčních typů zdraví" u jednotlivých subjektů v dalším studiu a klinické praxi bude dále prohlubovat a zdokonalovat.
Osnova
  • 1. Společenské změny a ošetřovatelství (hlavní trendy ovlivňující vzdělávání v ošetřovatelství).
    2. Zdraví populace a ošetřovatelství (koncept zdraví, strategie WHO v péči o zdraví populace, funkce sester a porodních asistentek ve společnosti)
    3. Profesní vzdělávání všeobecných sester a porodních asistentek v Evropě (standardy výchovy a vzdělávání všeobecných sester, principy strategie WHO pro vzdělávání sester a porodních asistentek, koncepce obsahu vzdělávání).
    4. Kompetence sester v praxi - růst profesionality v ošetřovatelství (pojem kompetence, profesionální ošetřovatelství, role a kompetence sester v multidisciplinárním týmu, standardy profesionální výkonnosti sester, znalosti a dovednosti sester, regulační systém ošetřovatelské praxe).
    5. Ošetřovatelské posuzování stavu zdraví (typy informací a jejich získávání, vznik standardního modelu pro posuzování stavu zdraví).
    6. Funkční typy zdraví - model M. Gordonové, struktura pro posuzování stavu zdraví (význam pro ošetřovatelskou praxi; posuzování zdravotního stavu dospělého klienta/pacienta, kojence/dítěte/mladistvého; posuzování zdravotního stavu rodiny; posuzování zdravotního stavu komunity).
    7. Dysfunkční typy zdraví a ošetřovatelská diagnostika (rozlišení funkčního a dysfunkčního typu zdraví; NANDA ošetřovatelské diagnózy v 11 oblastech dysfunkčních typů zdraví; posuzování zdravotního stavu u akutních život ohrožujících stavů).
Literatura
    povinná literatura
  • MASTILIAKOVÁ, D. Funkční typy zdraví. Model Marjory Gordonové pro posuzování stavu zdraví. Standardní model ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Úvod do ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
    doporučená literatura
  • MASTILIAKOVÁ, D. Úvod do oboru ošetřovatelství II.díl. Systémový přístup. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2002. info
  • ROUX, G. M., HALSTEAD, J. A. Issues and Trends in Nursing: Essential Knowledge for Today and Tomorrow. Burlington: Jones & Bartlett Learning, 2008. ISBN 0-7637-5225-8. info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Úvod do oboru ošetřovatelství I.díl. Systémový přístup. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2002.s.187. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0429-9. info
  • SALVAGE, J., HEIJNEN, S. Nursing in Europe. A Resource For Better Health. Copenhagen: WHO, 1997. ISBN 978-92890-1338-3. info
  • SALVAGE, J. Nursing in Action. Copenhagen: WHO, 1993. ISBN 9-2890-1312-5. info
Informace učitele
Řízené samostudium s průběžným ověřením dosažených znalostí.
Posouzení rizik pro zdraví u sebe sama podle struktury "funkčních typů zdraví".
Dva závěrečné písemné elektronické testy - u každého minimální úspěšnost 80%.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.