FVP:UODK051 Management v ošetřovatelství - Informace o předmětu
UODK051 Management v ošetřovatelství
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2014
- Rozsah
- Přednáška 4 HOD/SEM, Seminář 3 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Špirudová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Špirudová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Lenka Špirudová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program FVP, B5341-OSET)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje se základy aplikovaného moderního managementu ve zdravotnictví s důrazem na oblast řízení a rozvoje lidských zdrojů, manažerské dovednosti a na metody a techniky strategického managementu ve zdravotnictví, včetně jejich praktické aplikace. Zvláštní pozornost je věnována aktuální problematice managementu kvality ve zdravotnictví se zaměřením na systémy hodnocení kvality poskytované zdravotní péče. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Po absolvování předmětu student bude umět vysvětlit funkce managementu a jejich význam pro řízení pracovních procesů, popsat rozhodovací procesy a strategie, rekapitulovat etické normy a zásady, kterými se řídí jak péče o nemocné, tak rozhodovací procesy i výzkum a využívání výsledků práce jiných v oboru, vysvětlit komunikační strategie používané ve vztahu k pacientům, ke kolegům, k nadřízeným, k dodavatelům apod., popsat procesy implementace kvality a kontinuálního zvyšování kvality v organizaci, popsat implementaci managementu rizik do procesů v organizaci. Odborné dovednosti: Po absolvování předmětu student bude připraven efektivně komunikovat a spolupracovat (kooperovat) v rámci zdravotnického týmu, efektivně řídit elementární ošetřovatelský tým ve směně a dodržovat stanovené standardy, stanovovat priority ošetřovatelské péče, péči efektivně plánovat na základě definovaných kriteriálních cílů, delegovat a následně evaluovat výstupy ošetřování a náležitě korigovat plán péče a aktivně podporovat pohodu, jistotu a bezpečí všech lidi v pracovním prostředí (včetně sebe). Jako člen multidisciplinárního týmu bude schopen řešit praktické problémy svého oboru na úrovni operativního řízení a používat nástroje k hodnocení kvality péče. Zvládne podávání a zdůvodňování informací, umí používat v běžné každodenní praxi informační technologie. Ovládá základy podpory studentů zdravotnických oborů na klinické praxi. Obecná způsobilost: Absolvent bude způsobilý plánovat, organizovat, řídit, rozhodovat a vyhodnocovat ošetřovatelskou péči poskytovanou jím a jeho týmem, včetně stanovování priorit, bude umět spolupracovat na zlepšování kvality a bezpečnosti péče. Bude schopen cíleně podporovat pacienty a jejich blízké a také studenty na klinické praxi. Bude schopen jednat v obtížných, náročných a neobvyklých situacích, řídit lidské a jiné zdroje a vhodně reagovat na stížnosti ze strany klientů. Kompetence: Dle Vyhlášky MZ ČR č. 55/2011 Sb., § 3 absolvent v rozsahu své odborné způsobilosti: a) poskytuje zdravotní péči v souladu s právními předpisy a standardy, c) vede zdravotnickou dokumentaci a další dokumentaci vyplývající z jiných právních předpisů, pracuje s informačním systémem zdravotnického zařízení, d) poskytuje pacientovi informace v souladu se svou odbornou způsobilostí, případně pokyny lékaře, e) podílí se na praktickém vyučování ve studijních oborech k získání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání, f) podílí se na přípravě standardů. V oblasti řídících a rozhodovacích schopností je absolvent schopen určit priority při plnění pracovních úkolů, pracovat jako člen týmu a podporovat jeho výkonnost, pracovat jako partner, řídit a stanovovat priority ostatních, demonstrovat dovednosti vedoucího pracovníka, stávat se vzorem v plnění sesterských rolí, demonstrovat pružnost, iniciativnost, tvořivost a zavádět zlepšení do praxe, odpovědně se chovat a jednat v obtížných situacích, zdůvodnit rozhodnutí a realizovat konkrétní péči o klienta/pacienta, vhodně reagovat pokud se objeví stížnost, učit a podporovat méně zkušené kolegy/ně, řídit l
- Osnova
- Přednášky:
1. Úvod do managementu - pojetí managementu, aplikovaný management (zdravotnický, ošetřovatelský), úrovně řízení, základní struktura manažerských dovedností. Role vůdce. Role manažera. Profil manažera - manažerské dovednosti.
2. Funkce managementu, systémový přístup v managementu, Vedení, řízení, následování. Firemní kultura ve zdravotnictví, Funkce vedení a řízení, moc. Funkce kontrolování.
3. Rozhodování a řešení problémů. Rozhodování v managementu, Metody a techniky strategického managementu - analýza SWOT, PEST, silových polí, delfská technika. Projektové řízení.
4. Otázky práva a etiky, etika rozhodování v managementu.
5. Zdravotnické organizace, popis a orientace v organizační struktuře. Organizování - organigramy, interakce a komunikace v rámci organizace.
6. Personalistika I. - základní úkoly personalistiky, výběr lidí do pracovních a funkčních pozic, diskriminační prvky ve výběru lidí. Řízení personálních zdrojů. Moc, politika a vlivy.
7. Management zdrojů. Řízení informací a informačních zdrojů, komunikace s PC.
8. Komunikace v managementu, příprava jednání. Úvod do řízené péče a její nástroje.
9. Strategie, metody a formy poskytování ošetřovatelské péče. Plánování práce a služeb ošetřovatelského personálu, organizování práce sester na oddělení.
10. Personalistika II. - rozvoj a evaluace personálu, tvorba pracovního místa, supervize, mentoring, koučing.
11. Co ovlivňuje současné ošetřovatelství, interní a externí faktory, trvalá udržitelnost
12. Plánování - stanovování vizí, strategií a cílů, základy marketingu (marketingový mix, reklama ve zdravotnictví). Management změn, reengineering, odpor ke změnám, strategie snižující odpor ke změnám. Benchmarking.
13. Budování týmů skrze komunikaci a partnerství. Práce v týmu - odpovědnost, autonomie, autorita, řízení a moc, role advokáta, kolektivní vyjednávání. Profesní role sestry - obhájce pacienta.
14. Management kvality. Management rizik a mimořádných událostí.
15. Interpersonální a personální dovednosti. Spotřebitel - klient - pacient/komunita. Konflikty a jejich zvládání. Delegování - umění v profesionální praxi. Naplňování a proměny v rolích.
16. Osobní management: stres a čas. Management osobní kariéry: vnímání příležitostí.
17. Celoživotní vzdělávání zaměstnanců, filozofie učící se organizace.
Semináře:
1. Komunikace v managementu, příprava jednání.
2. Management kvality - tvorba standardu, koncipování auditu.
3. Management rizik a mimořádných událostí - identifikace rizik, FMEA analýza, implementace do norem.
- Přednášky:
- Literatura
- povinná literatura
- ŠPIRUDOVÁ, L. Vybrané kapitoly managementu ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- KRÁLOVÁ, J. Vybrané kapitoly z personalistiky. Distanční studijní opora [online]. c2012, posl. akt. září 2012 [cit. 2012-09-23]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- IVANOVÁ, K. Základy etiky a organizační kultury v managementu zdravotnictví. Brno: NCONZO, 2006. ISBN 80-7013-442-9. info
- GLADKIJ, I. A KOL. Management ve zdravotnictví. Brno: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-996-8. info
- LEPIEŠOVÁ, E. a kol. Management v ošetrvaťelstve. Martin: Osveta, 1996. ISBN 80-217-0352-0. info
- KOONTZ, H., WEIHHRICH, H. Management. Praha: Victoria Publishing, 1993. ISBN 80-85605-45-7. info
- doporučená literatura
- MARX, D. Průvodce akreditačním šetřením Spojené akreditační komise ČR. 1. vyd. Praha: Spojená akreditační komise ČR, 2007. info
- BLAŽEK, L. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3275-6. info
- BEDRNOVÁ, E., NOVÝ, I. a kol. Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management press, 2007. ISBN 978-80-7261-169-0. info
- SOUČEK, Z., BURIAN, J. Strategické řízení zdravotnických zařízení. Praha: Professional publishing, 2006. ISBN 80-86946-18-5. info
- JCI. Mezinárodní akreditační standardy pro nemocnice. Komentovaný oficiální překlad. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0629-6. info
- ŠULEŘ, O. Manažerské techniky III. Olomouc : Rubico, 2003. ISBN 80-85839-87-3. info
- Metodické opatření č. 16/98 Akreditace zdravotnických zařízení. Praha: Věstník Ministerstva zdravotnictví České, 1998. info
- Informace učitele
- Požadavky k zápočtu: 80 % aktivní účast na cvičeních Úspěšné absolvování písemného testu.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2014/UODK051