UPPVKP127 Metodika herních činností

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2014
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Darina Caloňová (přednášející)
Garance
Mgr. Darina Caloňová
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Studenti se v rámci předmětu seznámí se zásadami přípravy a organizací her, s jednotlivými kategoriemi her a herních systémů. Na základě výstupu budou mít možnost získat přímou zkušenost s vyučovací aktivitou a pomocí ní ji pak prostřednictvím individuální a skupinové reflexe efektivně využívat ve výchovně vzdělávacím procesu, plánovat, připravovat, vést a hodnotit hry a herní aktivity na různé úrovni náročnosti pravidel i organizace, prostřednictvím hry rozvíjet senzomotorické, explorační, symbolické, myšlenkové i řečové procesy, využívat hru při konfrontaci se sociálním prostředím, při regulaci a diferenciaci emocí, při uvolňování a vyrovnávání napětí a přetížení či při vytváření kolektivu a sociálních vztahů.
Osnova
  • Mezi hlavní témata jsou zařazena vymezení pojmu hry jako činnosti dětí, mládeže i dospělých, místo hry v hierarchii potřeb dítěte, vnímání hry z hlediska pedagogiky a dalších vědních oborů, popis hry jako prostředku sebeprožívání a sebepoznání a zároveň poznávání a prožívání světa, herní a zájmové aktivity jako prostředek rozvoje citové, volní a rozumové složky osobnosti, hry jako prostředek morální výchovy, klasifikace her a jejich věkových zvláštností, funkcí či rozdělení her spolu se zásadami pro jejich vedení.
Literatura
    povinná literatura
  • SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-380-8. info
  • VALIŠOVÁ, A. Komunikace a vzájemné porozumění: hry pro dospívající. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0842-6. info
  • ERKERKT, A. Hry pro usměrňování agresivity. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-938-0. info
  • NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3. info
  • HRKAL, J., HANUŠ, R. Zlatý fond her II. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-660-8. info
  • PÁVKOVÁ, J.a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-569-5. info
  • CANFIELD, J. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-194-0. info
  • CANFIELD, J. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků: příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-028-6. info
  • HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život: Sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-042-1. info
    doporučená literatura
  • NEUMAN, J. a kol. Hry do kapsy X. Sociálně psychologické, motorické a kreativní hry. Praha: Portál, 2005. ISBN 8073670259. info
  • PORTMANNOVÁ, R. Hry pro tvořivé myšlení. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-876-7. info
  • Kolektiv autorů PŠL. Zlatý fond her I. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-636-5. info
  • VALIŠOVÁ, A. Hry s odkrytými kartami aneb otevřená komunikace: cvičebnice pro rozvíjení dobrých mezilidských vztahů. Praha: Pansofia, 1998. ISBN 80-71781-94-0. info
  • PAUSEWANGOVÁ, E. 150 her k utváření osobnosti: pro děti od 3 do 8 let. Praha: Portál, 1993. ISBN 80-85282-50-X. info
  • ZAPLETAL, M. Velká kniha deskových her. Praha: MF, 1991. ISBN 80-204-0188-1. info
  • HORA, P. a kol. Prázdniny se šlehačkou: Malá instruktorská čítanka. Praha: Mladá fronta, 1984. ISBN 23-073-84. info
  • ZAPLETAL, M. Organizátor her. Rady a návody k plnění a získání odznaku odbornosti Organizátor her. Praha: MF, 1982. info
Informace učitele
Zápočet:
- aktivní účast v hodinách,
- výstup a písemné zpracování seminární práce,
- zápočtový test.
V rámci konzultací (osobních, elektronických) může student využít čas pro řešení nejasností související s obsahem předmětu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2015.