UPPVPK025 Pedagogic-psychological Diagnostics and Colsuntancy

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2014
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Boris Iljuk, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Boris Iljuk, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
( UPPVPK004 Introduction to Common Psychol || UPPVP0003 Elementary common psychology f || UPPVP0004 Introduction to Common Psychol ) && ( UPPVPK010 Pedagogy for SP || UPPVP0010 Pedagogy for SP ) && ( UPPVPK008 Developmental Psychology for S || UPPVP0007 Developmental Psychology for S || UPPVP0008 Developmental Psychology for S )
žádné
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty oboru Sociální patologie s podstatou diagnostické a poradenské činnosti, jednotlivých poradenských systémů a problémů, kterých se oblast pedagogicko - psychologického poradenství dotýká. Dále pak seznámit studenty se základní klasifikací psychodiagnostických metod, technik a jejich možnostech praktického využití.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod - Vymezení předmětu a oboru. Cíle, účel a funkce PPDg. Vztah poradenství, psychodiagnostiky a psychoterapie. Poradenské systémy. Etika. Diagnostické kompetence. Obecné rysy poradenských problémů, nejčastější problémy v různých typech poradenských zařízeních
    2. Diagnostický proces, jeho dynamika a struktura.
    3. Komunikace, vztah, poradenský vztah a jeho funkce. PCA.
    4. Klinické metody - Pozorování, Anamnéza, Diagnostické interview.
    5. Rozhovor (Interview), druhy a struktura rozhovorů, vedení rozhovoru
    6. Kasuistika
    7. Diagnostika patologických jevů v rámci skupiny, možnosti intervence
    8. Hra jako diagnostický prostředek
    9. Psychodiagnostická činnost - cíl, strategie, diagnóza. Klinický a psychometrický přístup. Diagnostické metody - klasifikace, základní vlastnosti testů. Vybrané informace o statistice.
    10. Parametrické, neparametrické testy. Dotazníkové metody.
    11. Pedagogicko - psychologická diagnostika dětí. Funkce PPP a SPC. Školní psycholog.
    12. Cílená zpětná vazba, review, hodnocení.
Literature
    recommended literature
  • Svoboda, M. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál. info
  • Kolařík, M. Interakční psychologický výcvik. Olomouc: UP, 2006. info
  • Hayes, N. Aplikovaná psychologie. Praha: Portál, 2003. info
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2002. info
  • Slaměník, I. a Výrost, J. Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálně psychologický výcvik. Praha: Grada, 2001. info
  • HUČÍN, J. Hovory o psychoterapii. Praha: Portál, 2001. info
  • Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál., 2001. info
  • Drapela, J.V., Hrabal, V. a kol. Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: Karolinum, 1995. info
  • Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. info
Teaching methods
Lecturing
Assessment methods
Grade
Test
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2006, Winter 2007, Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2015.
  • Enrolment Statistics (Winter 2014, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2014/UPPVPK025