UPPVPK025 Pedagogic-psychological Diagnostics and Colsuntancy

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2007
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
( UPPVPK004 Introduction to Common Psychol || UPPVP0003 Introduction to Common Psychol || UPPVP0004 Introduction to Common Psychol ) && ( UPPVPK010 Pedagogy for SP || UPPVP0010 Pedagogy for SP ) && ( UPPVPK008 Developmental Psychology for S || UPPVP0007 Developmental Psychology for S || UPPVP0008 Developmental Psychology for S )
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je zprostředkovat základní informace o podstatě diagnostické a poradenské činnosti i jejich věcných okruzích. Studenti se seznámí se souhrnem operací, postupů a technik, jejichž cílem je v případě pedagogické diagnostiky poznávání a zjišťování, posuzování příčin a souvislostí (chyb a neúspěchů) i hledání cest k nápravě.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod - co je a k čemu slouží pedagogicko-.psychologická diagnostika (PPDg).
    2. Vymezení pedagogicko-psychologické diagnostiky.
    3. Strategie, postupy a metody PPDg.
    4. Vybrané informace o statistice, statistických pojmech a postupech v PPDg.
    5. Poznávání duševna - psychodiagnostika (Pozorování a hodnocení).
    6. Rozhovor jako metoda získávání dat a ovlivňování druhých osob.
    7. Dotazník, jako subjektivní metoda PPDg.
    8. Didaktické a psychologické testy (jejich charakteristika a dělení).
    9. Teoretická východiska poradenství (poradenské teorie a strategie).
    10. Organizace poradenství u nás a vybrané oblasti poradenství.
Literature
    required literature
  • KOUKOLA, B. Pedagogicko-psychologická diagnostika a základy poradenství. Nepublikované texty přednášek. Opava 2007, 2007. info
  • HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolínum, 2002. ISBN 80-246-0319-5. info
  • DRAPELA, J. V., HRABAL, V. A KOL. Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: Karolinum, 1998. info
  • DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H&H, 1992. ISBN 80-85467-69. info
    recommended literature
  • KOHOUTEK, R. Historie pedagogicko-psychologického poradenství. Brno: CERM, 1999. info
  • KOLEKTIV. Pedagogicko-psychologické poradenství ve školství ČR. Praha, 1997. info
  • HŘEBÍČEK, L. Výchovné poradenství ve světle teoretické a empirické analýzy. In Sborník prací FF BU, 28, 1996. info
    not specified
  • DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-505-9. info
  • MOUSSOVÁ, Z. H., VALENTOVÁ, L. a kol. Poradenské teorie a strategie. Praha: PFUK, 2002. ISBN 80-7290-098-6. info
  • PAULÍK, K. a kol. Psychologické poradenství v sociální práci. Ostrava: FFOU, 2002. ISBN 80-7042-615-2. info
  • KOHOUTEK, R. Poznávání a utváření osobnosti. Brno: CERM 1. vyd., 2001. ISBN 80-7204-200-9. info
  • SCHLIPPE, A., SCHWEITZER, J. Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta, 2001. ISBN 80-7295-013-4. info
  • SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-327-7. info
  • KOHOUTEK, R. Osobnost a sebepoznání studentů. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-087-1. info
  • HŘEBÍČEK, L. Práce - profesionalita - vzdělávání dospělých. Pedagogická orientace č. 3, 1998. info
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. info
  • ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Písek: Renesance, 1996. info
  • NAKONEČNÝ, M. Lexikon psychologie. Praha: Vodnář, 1995. info
  • ATKINSONOVÁ, R. L. A KOL. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995. info
  • PAULÍK, K. a kol. Kapitoly z biodromálního poradenství. Ostrava, 1994. info
  • HŘEBÍČEK, L. Podstata profesionální orientace žáků. In Sborník prací FF BU, 1994. info
  • LUDEWIG, K. Systemická terapie. Praha: Pallata, 1994. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2006, Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015.
  • Enrolment Statistics (Winter 2007, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2007/UPPVPK025