UPPVPP154 Methodics of Gaming Activities

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2014
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
Students will be acquainted with the principles of preparation and organization of games with different categories of games and gaming systems. Based on the output will have the opportunity to gain direct experience with teaching and helping her through her then individual and group reflection effectively used in the educational process, plan, prepare, conduct and evaluate games and gaming activities at different levels of difficulty and the rules of the organization through the game sensorimotor development, exploration, symbolic thought and speech processes, use the game in a confrontation with the social environment, the regulation and differentiation of emotions, to release tension and balancing and congestion or when creating a collective and social relations.
Syllabus
  • The main topics are included in the definition of games as an activity of children, youth and adults, instead of playing in the hierarchy of needs of the child, the perception of the game in terms of education and other disciplines, description of the game as a means experience and self-discovery while exploring and experiencing the world, game and hobby activities as a means of developing emotional, volitional and intellectual components of personality games as a means of moral education, classification of games and their age peculiarities, functions and distribution of the games along with guidelines for their management.
Literature
    required literature
  • CALOŇOVÁ, D. Metodika herních činností. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřej, 2012. ISBN 978-80-7248-774-5. info
  • SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-380-8. info
  • VALIŠOVÁ, A. Komunikace a vzájemné porozumění: hry pro dospívající. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0842-6. info
  • ERKERKT, A. Hry pro usměrňování agresivity. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-938-0. info
  • NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3. info
  • HRKAL, J., HANUŠ, R. Zlatý fond her II. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-660-8. info
  • PÁVKOVÁ, J.a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-569-5. info
  • CANFIELD, J. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-194-0. info
  • CANFIELD, J. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků: příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-028-6. info
  • HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život: Sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-042-1. info
    recommended literature
  • NEUMAN, J. a kol. Hry do kapsy X. Sociálně psychologické, motorické a kreativní hry. Praha: Portál, 2005. ISBN 8073670259. info
  • PORTMANNOVÁ, R. Hry pro tvořivé myšlení. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-876-7. info
  • Kolektiv autorů PŠL. Zlatý fond her I. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-636-5. info
  • VALIŠOVÁ, A. Hry s odkrytými kartami aneb otevřená komunikace: cvičebnice pro rozvíjení dobrých mezilidských vztahů. Praha: Pansofia, 1998. ISBN 80-71781-94-0. info
  • PAUSEWANGOVÁ, E. 150 her k utváření osobnosti: pro děti od 3 do 8 let. Praha: Portál, 1993. ISBN 80-85282-50-X. info
  • ZAPLETAL, M. Velká kniha deskových her. Praha: MF, 1991. ISBN 80-204-0188-1. info
  • HORA, P. a kol. Prázdniny se šlehačkou: Malá instruktorská čítanka. Praha: Mladá fronta, 1984. ISBN 23-073-84. info
  • ZAPLETAL, M. Organizátor her. Rady a návody k plnění a získání odznaku odbornosti Organizátor her. Praha: MF, 1982. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
Credit:
- active participation in seminars,
- scene and written seminar work,
- test.
The consultations (personal, electronic) student can use the time to deal with uncertainties related to the course content.
The course is also listed under the following terms Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2015.
  • Enrolment Statistics (Winter 2014, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2014/UPPVPP154