UVSRPCP056 Zdraví a nemoc

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2014
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jiřina Hosáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiřina Hosáková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jiřina Hosáková, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je určen pro základní orientaci studentů v problematice péče o zdraví. Studentům umožňuje získat základní znalosti o determinantech zdraví a jejich vlivu na zdravotní stav, o dodržování pravidel zdravého životního stylu. Studenti se blíže seznámí s problematikou nemoci a se změnami sociálního postavení nemocného. Část výuky je zaměřená na specifika v přístupu k nemocným a umírajícím. Teoretické poznatky jsou propojeny s praktickými cvičeními v seminářích, kde studenti získají potřebné dovednosti. Získané teoretické poznatky studenti budou studenti využívat v konkrétních situacích během své praxe v sociálních službách. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student umí vysvětlit základní pojmy týkající se zdraví, determinant zdraví a zdravého životního stylu. Dokáže definovat rizikové faktory a popsat změny, ke kterým dochází v době nemoci. Orientuje se v systémech péče o nemocné a umírající. Odborné dovednosti: Student je schopen zvolit vhodný přístup v souladu s aktuální situací jedince. Obecná způsobilost: Student je schopen předat informace týkající se ochrany zdraví, zdravého pojmenovat potřeby nemocného a srozumitelnou formou předat potřebné informace. Zvládá verbální i neverbální komunikaci v kontaktu s klientem s poškozeným zdravím.
Osnova
  • Přednášky
    1. Pojem a definice zdraví, determinanty zdraví.
    2. Životní a pracovní prostředí, jejich vliv na zdraví.
    3. Životní styl a jeho vliv na zdraví.
    4. Stres, jeho vznik, zvládání, nebezpečí.
    5. Syndrom vyhoření.
    6. Psychologie zdraví.
    7. Psychologie nemoci.
    8. Definice nemoci, vznik a vývoj nemoci.
    9. Komunikace mezi pacientem a zdravotníkem.
    10. Změna role pacienta a očekávání vývoje nemoci.
    11. Pacient v terminálním stádiu, smrt.
    12. Paliativní péče.
    13. Shrnutí.
    Semináře
    V seminářích budou probíhat praktická cvičení navazující na témata přednášek. Cvičení budou zaměřená na rozvíjení potřebných dovedností, zejména na hodnocení rizik, hodnocení změn a na rozvoj komunikačních dovedností u nemocných.
Literatura
    povinná literatura
  • KOMÁREK, L. a kol. Ochrana a podpora zdraví. Praha: Nadace CINDI, 3. lékařská fakulta UK, 2011. info
  • KALVACH, Z. a kol. Manuál paliativní péče o umírající pacienty. Praha: Cesta domů, 2010. info
  • ZACHAROVÁ, E. a kol. Zdravotnická psychologie. Praha: Grada Publishing, 2007. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada Publishing, 2002. info
    doporučená literatura
  • ZELENÍKOVÁ, R. Zdravý životní styl. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • DRBAL, C. Česká zdravotní politika a její východiska. 1.vyd. Praha: Galén, 2005. ISBN 80-7262-340-0. info
  • MÜLLEROVÁ, D. Zdravá výživa a prevence civilizačních nemocí ve schématech. Praha: TRITON, 2003. ISBN 80-7254-421-7. info
Informace učitele
Zpracování eseje na zadané téma se zaměřením na vlastní úvahu a subjektivní zhodnocení jedince.
Ústní zkouška.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.