UODD002 Vývojová psychologie

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2015
Extent and Intensity
0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
František Hodný (lecturer)
Guaranteed by
František Hodný
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Vývojová psychologie navazuje na poznatky z obecné psychologie a psychologie osobnosti. Cílem výuky je poskytnutí základních poznatků o somatickém a psychickém vývoji člověka ve všech jeho vývojových etapách - v období prenatálním, novorozeneckém, kojeneckém, batolecím, předškolním, mladším školním, pubescenci, adolescenci, mladší, střední, pozdní dospělosti a stáří. Student se po absolvování předmětu bude orientovat v základních teoriích vývoje a charakteristikách jednotlivých období ontogeneze, vytvoří si teoretický a praktický základ pro další studium aplikovaných disciplín psychologie i pedagogiky. Nedílnou součástí předmětu jsou doplňující semináře. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost podstaty základních teorií vývoje (behaviorizmus, psychodynamické teorie (S. Freud), psychosociální teorie (E. Erikson), teorie kognitivního vývoje (J. Piaget), sociálně-kognitivní teorie (L. S. Vygotský), evoluční teorie (J. Bowlby, M. D. Ainswort)), znalost podstaty ontogenetického vývoje člověka. Odborné dovednosti: Student se dokáže orientovat v normálním průběhu vývoje jedince (v jednotlivých obdobích ontogeneze člověka) a použít osvojené poznatky při práci s klienty. Obecná způsobilost: Student je schopen vnímat souvislost etap ontogeneze s různými aspekty péče o klienta. Kompetence: Výuka vývojové psychologie se zaměřuje především na rozvoj měkkých kompetencí (soft skill) jako objevování a orientace v psychologické informaci, celoživotní učení v oblasti vývojové psychologie s přihlédnutím k potřebám zdravotnického oboru, na rozvoj efektivní komunikace a zvládání psychické zátěže.
Syllabus (in Czech)
  • Přednášky:
    1. Vymezení disciplíny, předmět a cíle vývojové psychologie, postavení v systému věd a vztah k jiným vědním disciplínám, dílčí disciplíny vývojové psychologie. Stručná historie vývoje oboru.
    2. Metody vývojově psychologického zkoumání, longitudinální, semilongitudinální a příčný výzkumný přístup.
    3. Pojem duševní vývoj - faktory, základní mechanismy, zákonitosti vývoje, teorie determinace a periodizace vývoje. Teorie psychického vývoje - behaviorizmus, psychodynamické teorie (S. Freud), psychosociální teorie (E. Erikson), teorie kognitivního vývoje (J. Piaget), sociálně-kognitivní teorie (L. S. Vygotský), evoluční teorie (J. Bowlby, M. D. Ainswort).
    4. Prenatální a novorozenecké období.
    5. Kojenecký a batolecí věk - vývoj hrubé a jemné motoriky, vnímání a vývoj předřečových projevů; kognitivní vývoj; socializace.
    6. Předškolní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, rozvoj dětské identity, emoční vývoj a socializace. Školní zralost. Školní připravenost.
    7. Mladší a střední školní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, emoční vývoj a socializace.
    8. Období dospívání - tělesná proměna, hlavní psychologické charakteristiky období dospívání, vývoj základních schopností, dovedností a zájmů, kognitivní vývoj, rozvoj identity, emoční vývoj a socializace.
    9. Adolescence - vývoj identity adolescenta, socializace - vztahy k dospělým, k vrstevníkům, nástup do zaměstnání.
    10. Období mladé dospělosti - kognitivní vývoj, socializace, identita mladé dospělosti; profesní role, partnerství, manželství, rodičovství, období bilancování.
    11. Období střední dospělosti - tělesné změny, proměna profesní role, proměna partnerského vztahu, proměna rodičovské role, proměna vztahu k vlastním rodičům, identita člověka středního věku.
    12. Období starší dospělosti - tělesné změny spojené s počátkem stárnutí, poznávací procesy, vývoj osobnosti a změny rolí, profesní role, manželství stárnoucích lidí, role prarodiče.
    13. Období stáří - tělesné změny, psychické změny, odchod do důchodu, manželství, vztah k dětem a vnukům, změna způsobu života, umírání a smrt.
    Semináře:
    Semináře rozšiřují obsah přednášek vývojové psychologie. Cílem je naučit studenty analyzovat určité téma, aktivně a samostatně vyhledávat relevantní informace ke zvolenému tématu, pracovat s literaturou, zpracované téma prezentovat v semináři před svými kolegy a obstát v následné diskuzi. Témata jsou soustředěna na specifické otázky, které úzce souvisejí s vývojem jedince v různých věkových obdobích. Mohou být dokreslována audiovizuálními vzdělávacími pořady.

    1. Založení rodiny, současný trend odkládání mateřství. "Oběti" a "přínosy" rodičovství.
    2. Psychologické aspekty osvojení, pěstounská péče.
    3. Rozvod - dopad na jednotlivé členy rodiny, zvláště děti.
    4. Neúplné rodiny (rodiny s jedním rodičem, nevlastní rodiny, rodiny homosexuálních partnerů).
    5. Sourozenecké konstelace a jejich vliv na vývoj dítěte.
    6. Analýza obsahu kresby - vztah k agresivitě, kresba dětí týraných, dětí z dětských domovů, rozvedených rodin apod.
    7. Psychologie dětské hry: teorie, klasifikace, význam hry ve vývoji dítěte.
    8. Význam a charakteristiky dětských pohádek.
    9. Úzkost a strach u dětí.
    10. Parta a její funkce pro dospívajícího jedince, formování skupiny s ohledem k věku, osobnost v dospívání.
    11. Homosexualita, coming - out proces, postavení rodičů k homosexualitě svých dětí.
    12. Mezigenerační vztahy - proměny ve vztahu k vlastním rod
Literature
    required literature
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. info
  • ŘÍMOVSKÁ, Z. Psychlogické aspekty dětského věku. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • ŘÍMOVSKÁ, Z. Psychologické aspekty dospívání. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • JUŘÍČKOVÁ, V. Psychologické aspekty ve stáří. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • ILJUK, B. Základy psychologie v heuristických otázkách a úlohách. Studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7248-756-1. info
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada Publishing, 2007. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. info
    recommended literature
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Tram, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9. info
  • DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-415-1. info
  • MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte : normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa, základní duševní potřeby dítěte, dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0870-1. info
  • EVANS, D., ZARATE, O. Evoluční psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-611-X. info
  • CRAIG, G. J., BAUDUM, D. Human development. Ninth Edition. New Jersey: Prentice Hall, 2002. ISBN 0-13-033441-3. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (Winter 2015, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2015/UODD002