UODK001 Filozofie a etika v ošetřovatelství

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2015
Rozsah
Přednáška 10 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jiří Sedláček (přednášející)
Mgr. ThLic. Marta Truhlíková (přednášející)
Garance
PhDr. Jiří Sedláček
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy v oblasti filozofie, etiky a ošetřovatelského myšlení, pěstovat schopnost náhledu na obecná životní témata a specifické profesní situace, rozvíjet schopnost strukturovaného myšlení v oboru, a pomoci frekventantům formovat vlastní hodnotový systém s důrazem na humánní a empatický přístup k uživatelům péče. Předmět zahrnuje teoretický výklad vybraných témat a prakticky zaměřené seminární aktivity aplikující filozoficko-etické poznatky do konkrétních situací typických pro zdravotní péči. Důraz je kladen rovněž na ujasňování hodnotových priorit a postojů ve vztahu k vlastnímu zdraví i zdraví dalších osob. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student se po absolvování předmětu umí orientovat ve frekventovaných filozofických a etických termínech, základních myšlenkových směrech a myšlenkových procesech, jakož i klíčových gnozeologických a etických problémech ošetřovatelství. Chápe a dokáže vysvětlit význam práce s hodnotovým systémem, dokáže charakterizovat vybrané ošetřovatelské modely a paradigmata. Odborné dovednosti: Student je schopen využít různých myšlenkových postupů (analýza, syntéza aj.) při řešení ošetřovatelských a životních problémů, dokáže řešit typické eticky závažné situace spojené se svou profesí, umí projevovat pochopení a úctu pacientovi. Umí zaujímat poučený postoj a vyjadřovat se k většině problémů objevujících se ve zdravotní péči. Obecná způsobilost: Student projevuje v kognitivní, afektivní i konativní rovině náhled na životní a profesní situace, dokáže pracovat s poznatky různých oborů a kriticky je syntetizovat, umí jednat odpovědně v situacích souvisejících s klíčovými hodnotami (život, zdraví, pomáhající chování). Kompetence: Student je způsobilý racionálně, empaticky a eticky postupovat v profesním životě a ve většině běžných životních situací.
Osnova
  • Přednášky:
    1. Filozofie a etika, charakter etiky jako filozofické disciplíny.
    2. Základní etické pozice, principy, hodnoty a teorie.
    3. Etika a náboženství, náboženství jako primární zdroj etických norem.
    4. Práva nemocných, reflexe etických norem v legislativě.
    5. Etika v lékařství a ošetřovatelství - úvod.
    6. Etická dilemata spjatá s rozvojem vědy.
    7. Etické problémy v biomedicínském výzkumu.
    8. Etické problémy asistované reprodukce.
    9. Etické problémy péče o seniory.
    10. Problematika eutanázie a asistovaného suicida.
    Semináře:
    1. Filozofie jako obor. Speciální filozofické disciplíny. Filozofie v ošetřovatelství. Základní filozofické pojmy.
    2. Bytí a existence. Ontologie ve zdravotní péči. Existencializmus, logoterapie a existenciální analýza. Franklovy a Frommovy myšlenky ve vztahu ke zdraví a nemoci.
    3. Bolest a její dimenze. Thanatologie. Problematika umírání a smrti a související etické problémy. Čas jako filozofická kategorie, subjektivní čas pacienta.
    4. Gnozeologie. Poznání ve zdravotnických oborech. Smyslové vnímání. Gnosis - epignosis - diagnosis - prognosis. Aktuální gnozeologické otázky, gnozeologie databází a kyberprostoru.
    5. Logika. Zásady správného usuzování. Práce s pojmy a termíny.
    6. Axiologie. Hodnotové systémy. Klasifikace a aplikace hodnot. Zdraví jako hodnota. Altruizmus a pomáhající chování.
    7. Holizmus a myšlenková paradigmata ošetřovatelství. Myšlenkové pozadí konvenční a alternativní medicíny.
    8. Ošetřovatelské teorie a modely. F. Nightingalová a její vztah k filozofii. Model Hendersonové, Oremové, Gordonové, Johnsonové, Leiningerové. Ošetřovatelská teorie Orlandové.
    9. Etika a bioetika. Etické otázky a dilemata v souvislosti s počátkem života a jeho průběhem. Autonomie a úcta k člověku.
    10. Etické otázky zdravotní péče. Etické problémy v oblasti léčiv a výzkumu. Etické kodexy. Informovaný souhlas a předem projevená přání (Advance Directives).
Literatura
    povinná literatura
  • ADAMCZYK, R. Filozofie a etika v ošetřovatelství - elektronická studijní opora. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • ANZENBACHER, A. Úvod do filosofie. Praha, 2010. info
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Lékařská etika. Praha: Galén, 2002. ISBN 80-7262-132-7. info
    doporučená literatura
  • FROMM, E. Umění milovat. Praha: Český klub, 2010. ISBN 978-80-86922-32-4. info
  • CAKIRPALOGLU, P. Psychologie hodnot. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2295-4. info
  • EDWARDS, S. D. Philosophy of nursing: an introduction. Basingstoke: Palgrave, 2001. ISBN 978-0-333-74991-3. info
  • FRANKL, V. E. Lékařská péče o duši: základy logoterapie a existenciální analýzy. Brno: Cesta, 1995. ISBN 80-85319-39-X. info
Informace učitele
Podmínkou udělení zápočtu je nejméně 90% účast na výuce a zpracování následujících výstupů:
Glosář termínů z oblasti filozofie a etiky - kontrola vyučujícím.
Seminární práce - úvaha na zadané téma, alternativně synopse literatury k zadanému tématu.
Závěrečný zápočtový test - hranice úspěšnosti 70%.
Samostudium literatury - kontrola formou pohovoru s vyučujícím.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018.