UOSK069 Multikulturní ošetřovatelství

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2015
Rozsah
Cvičení 5 HOD/SEM. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Špirudová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Kačorová, PhD.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
UOSK010 Teorie ošetřovatelství || UOSP010 Teorie ošetřovatelství || UO00011 Teorie ošetřovatelství
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznamuje s potřebou multikulturního přístupu v péči o individuální potřeby člověka, respektování práva na vlastní kulturní hodnoty, víru a přesvědčení.
Osnova

  • Obsahové zaměření seminárních a praktických cvičení:
    1. Klíčová slova z oblasti multikulturního ošetřovatelství.
    2. Transkulturní ošetřovatelství a globalizace zdravotní péče.
    3. Faktory ovlivňující transkulturní ošetřovatelství.
    4. Kulturní ošetřovatelské zhodnocení - metodou ošetřovatelského procesu.
    5. Model Leiningerové - kulturní péče.
    6. Cizinci v České republice a otázky integrace a zdravotní péče.
    7. Standardy transkulturního ošetřovatelství.
    8. Zásady interakce s klienty z různých kulturních a etnických skupin.
    9. Aplikace kulturně specifických modelů (Gigerové a Davidhizarové; Andrews a Boyle; aj.).
    10. Kazuistiky - z klinické praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Česká společnost na prahu vstupu do Evropské unie a její odraz ve zdravotnické praxi. Podpora multikulturního ošetřovatelského přístupu v celoživotním zdravotnickém vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. info
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Implementace multikulturní variability do kulturní identity české společnosti a její odraz ve zdravotnické praxi: Podpora multikulturního ošetřovatelského přístupu v celoživotním zdravotnickém vzdělávání u nelékařských oborů. Slezská univerzita v Opavě, 2007. info
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Komunikace s cizinci při poskytování zdravotní péče. Respektování jejich transkulturní/multikulturní odlišnosti v rámci Českého právního řádu. Implementace multikulturního přístupu do výuky ošetřovatelství. 2003. Ostrava:Repronis. info
  • IVANOVÁ, K. - ŠPIRUDOVÁ, L. - KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství I. Praha: Grada, 2005. info
    doporučená literatura
  • GEISSLER, E.M. Mosby´s Pocket Guide to Cultural Assessment. 2nd ed. St. Louis: Mosby 1998. info
  • ŠPIRUDOVÁ, L., TOMANOVÁ, D. - KUDLOVÁ, P. - HALMO, R. Multikulturní ošetřovatelství II. 1.Praha: Grada, 2006. info
  • ANDREWS, M. M. - BOYLE, J. S. Transcultural Concepts in Nursing care. 3rd. ed. Philadelphia: Lippincott, 1999. info
  • ADAMCZYK, R. Anglický jazyk III. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Multikulturní ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. My a oni v multikulturní společnosti 21. století. Praha: Portál, 2001. Praha: Portál, 2001. info
Informace učitele
Požadavky k zápočtu:
80 % aktivní účast na seminářích (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností)
Písemný test, minimálně 80 % úspěšnost

Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018.