FVP:UPPVBK061 Gender Studies - Course Information
UPPVBK061 Gender Studies
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2015
- Extent and Intensity
- 0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Zdeňka Kalnická, CSc. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Zdeňka Kalnická, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, B7507-SvP)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je pochopit názory na ženu a její postavení ve společnosti v průběhu evropských dějin od antiky až do současnosti, a to hlavně v obdobích, kdy se genderová problematika dostala do centra teoretických diskusí a společenských změn. Přednášky poskytnou studujícím přehled o vývoji teoretických rámců a východisek chápání genderu a genderových vztahů, jejich širší historicko-teoretický kontext a důsledky pro reálný život. Teoretické rámce zahrnují mytologické představy, filozofické koncepce, teologické pojetí a psychoanalytický přístup, které tvoří teoretický základ pro pochopení současného stavu v oblasti genderové teorie a praxe. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Studující získá a prokáže znalost základních teorií genderu a genderových vztahů, umí charakterizovat podstatné znaky jednotlivých fází vývoje názorů na podstatu ženy a muže, pochopí vztah mezi teoretickým řešením problematiky a jeho důsledky pro praxi. Získá přehled o stavu genderové teorie a praktických aktivitách v České republice, umí charakterizovat genderové aspekty základních oblastí společenského života a sociálně-patologických jevů, pochopí jejich zákonitosti a podmíněnost. Odborné dovednosti: Studující se dokáže orientovat v dějinném vývoji, zejména v základních obdobích, ve kterých byla genderová problematika v centru teoretických diskusí a společenských zlomů a použít osvojené teoretické koncepty genderu při reflexi současných společenských problémů. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace. Je schopen/schopna propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru, tj. uplatňovat genderovou analýzu a použít osvojené poznatky při práci s klienty. Obecná způsobilost: Studující je schopen vnímat souvislost teoretické analýzy genderových vztahů se svým oborem, společenským i osobním životem. Dokáže identifikovat možná rizika vzniku sociálně patologických jevů souvisejících se současným genderovým uspořádáním společnosti a genderovými stereotypy. Absolvováním předmětu bude studující způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s klienty, ale také se členy pracovních týmů. Současně se metodami výuky předmětu podpoří rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studujícího rozhodovat se samostatně, odpovědně a přispívat svou činností k odstraňování diskriminace z hlediska pohlaví.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Bohyně hinduistické, egyptské a řecké mytologie.
2. Názory řeckých filozofů na ženu a muže: Platón a Aristoteles. Teoretická argumentace genderové nerovnosti/versus rovnosti.
3. Názory na ženu v Bibli. Dvě koncepce stvoření, žena jako obraz boha a jako zdroj prvotního hříchu. Dualita Eva/ Marie.
4. Hon na čarodějnice a jeho genderový aspekt.
5. Francouzská revoluce z genderového hlediska: svoboda, rovnost, bratrství.
6. Názory J. J. Rousseaua na "přirozenost" ženy a muže, reakce M. Wollstonecraft v díle Obrana práv ženy.
7. Freudovy názory na odlišný psychický vývoj dívek a chlapců, feministická reakce.
8. Teoretický koncept genderu v díle S. de Beauvoir Druhé pohlaví.
9. Stručné dějiny feminizmu ve světě: první, druhá a třetí vlna.
10. Dějiny feminizmu u nás, příspěvek T. G. Masaryka.
11. Genderově orientované organizace, aktivity a osobnosti v České republice.
12. Rodina optikou genderu. Mateřství a otcovství v historické perspektivě.
13. Genderové aspekty sociálně-patologických jevů a možnosti jejich prevence.
- 1. Bohyně hinduistické, egyptské a řecké mytologie.
- Literature
- required literature
- KALNICKÁ, Z. Úvod do Gender Studies. Otázky rodové identity. Slezská univerzita v Opavě: Fakulta veřejných po, 2009. ISBN 978-80-7248-528-4. info
- BOCKOVÁ, G. Ženy v evropských dějinách od středověku po současnost. Praha: Lidové noviny, 2007. ISBN 978-80-7106-494-7. info
- RENZETTI, C., CURRAN, D. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0525-2. info
- VODÁKOVÁ, A., VODÁKOVÁ, O. Rod ženský. Praha: SLON, 2003. ISBN 80-86429-18-0. info
- recommended literature
- KNOTKOVÁ-ČAPKOVÁ, B., et al. Obrazy ženství v náboženských kulturách. Praha: Paseka, 2008. ISBN 978-80-7185-890-4. info
- KALNICKÁ, Z. Filozofky v dějinách evropské filozofie. Ostrava, Ostravská univerzita, Filozofická fakul, 2007. ISBN 978-80-7368-324-5. info
- ENNENOVÁ, E. Ženy ve středověku. Praha: Argo, 2001. ISBN 80-7203-369-7. info
- OAKLEYOVÁ, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-403-6. info
- HORSKÁ, P. Naše prababičky feministky. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1999. ISBN 978-80-7368-324-5. info
- OATES-INDRUCHOVÁ, L. (ed.). Dívčí válka s ideologií (Klasické texty angloamerického feministického myšlení),. Sociologické nakladatelství Praha, 1998. ISBN 80-85850-67-2. info
- LEVACK, P. B. The Witch-Hunt in Early Modern Europe. London and New York: Longman, 1995. ISBN 978-0-582-08069-0. info
- DE BEAUVOIR, S. Druhé pohlaví. Praha: Orbis, 1967. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
- Enrolment Statistics (Winter 2015, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2015/UPPVBK061