FVP:UPPVPK046 Ethopedy - Course Information
UPPVPK046 Ethopedy
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2015
- Extent and Intensity
- 0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Guaranteed by
- Mgr. Magda Hermanová
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Prerequisites (in Czech)
- ( UPPVPK021 Social Pathology I || UPPVP0021 Social Pathology I ) && ( UPPVPK028 Social Pathology II || UPPVP0028 Social Pathology II )
Student se orientuje v základních i aplikovaných psychologických a pedagogických disciplínách včetně sociální patologie. - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je orientace v systému speciálně pedagogických věd, správné zařazení etopedie do tohoto systému. Dále seznámení s historickými přístupy k poruchám chování, s vývojem etopedie a to nejen v českých zemích. Pochopit je nutné předmět a cíle etopedie, dále znaky, etapy, prostředky a formy převýchovné péče. Důležitou je znalost školských i neškolských zařízení zajišťujících etopedickou péči v České republice.
- Syllabus
- 1. Special education of people with emotional and behavioral problems: the concept, meaning, subject, histographical approaches.
2. Ethopedia terminology. Classification of subjects and objects in ethopedia.
3. Psychological concepts in ethopedia.
4. Conduct disorders and behavioral problems.
5. The strategy of intervention in the educational process.
6. Conduct disorders associated with ADHD.
7. Fault-controlled behavior and internalized behavior disorders.
8. Behavioral disorders as combined handicap.
9. Prevention in ethopedia and education. Causal factors of behavioral disorders. Concept At Risk Youth.
10. Institutes for institutional education.
11. Diagnostic process in ethopedical care. Special education pedagogue.
12. The legislative framework of ethopedia.
- 1. Special education of people with emotional and behavioral problems: the concept, meaning, subject, histographical approaches.
- Literature
- required literature
- FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0. info
- PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
- ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. info
- SLOMEK, Z. Speciální pedagogika, etopedie. České Budějovice: ZSF JČU, 2006. info
- VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. info
- KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Zlo na každý den. Život s deprivanty I. Praha: Galén, 2001. ISBN 80-7262-088-6. info
- RAHN, E., MAHNKOPF, A. Psychiatrie, učebnice pro studium a praxi. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-964-0. info
- MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2. info
- ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
- Teaching methods
- Interactive lecture
- Assessment methods
- Written exam
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2015/UPPVPK046