UOGP082 Denní aktivity seniorů

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2016
Rozsah
Seminář 9 HOD/SEM. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah předmětu tvoří znalosti a dovednosti sestry důležité pro pochopení významu volného času klientů/pacientů. Je zaměřen zejména na seniory, ale seznamuje i s jinými věkovými kategoriemi včetně dětí. Nabízí cvičení u hudby, vhodné jak pro seniory, tak pro lidi s mentální retardací, poukazuje na nové možnosti využití volného času seniorů a lidí s handicapem. Student se po absolvování předmětu bude orientovat v problematice volnočasových aktivit seniorů a lidí s handicapem. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student umí definovat pojmy volnočasových aktivit.Umí vysvětlit význam volnočasových aktivit u jednotlivých věkových kategorií a handicapů, zejména u seniorů. Odborné dovednosti: Student umí na základě získaných znalostí posoudit vhodnost dané aktivity pro konkrétního klienta/pacienta či skupinu. Obecná způsobilost: Student se dokáže rozhodnout samostatně a odpovědně zvolit správný typ volnočasové aktivity pro seniory či lidi s handicapem. Kompetence: Student si získanou schopnost navrhnout vhodnou aktivitu bude nadále zdokonalovat ať už v rovině teoretické, tak v rovině praktické.
Osnova
  • 1. Volný čas, definice, pojmy.
    2. Význam volného času pro člověka.
    3. Volný čas seniorů.
    4. Volný čas jiných věkových kategorií.
    5. Cvičení seniorů u hudby v sedě a na invalidním vozíku.
    6. Cvičení zaměřené na rozvoj jemné motoriky 1.
    7. Cvičení zaměřené na rozvoj jemné motoriky 2.
    8. Rozvoj kognitivních funkcí u seniorů.
    9. Konkrétní aktivity zaměřené na rozvoj kognitivních funkcí.
Literatura
    povinná literatura
  • KLUSOŇOVÁ, E. Ergoterapie v praxi. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařs, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8. info
  • KLEVETOVÁ, D., DLABALOVÁ, I. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2169-9. info
  • DYLEVSKÝ, I. Kineziologie. Praha: Alberta, 1994. ISBN 80-85792-08-7. info
  • PFEIFFER, J. Ergoterapie II. Brno: IDV SZP, 1989. ISBN 80-7013-020-2. info
    doporučená literatura
  • DŰSSELDORFEROVÁ, E. Velká kniha pro malé mistry. Bratislava: Eeromedia Group-Ikar, 2000. ISBN 80-7202-699-2. info
  • KOCIÁNOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, J. Nápady pro celý rok. Praha: Dita, 1998. ISBN 80-85926-21-0. info
  • CIKÁNOVÁ, K. Malujte si s námi. Praha: Aventinum, 1996. ISBN 80-85277-84-0. info
  • KOCIÁNOVÁ, L., BENEDIKTOVÁ, S. Nápady pro podzim a zimu. Praha: Dita, 1996. ISBN 80-85926-10-5. info
Informace učitele
80 % aktivní účast na cvičeních (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností).
Prezentace vybraného tématu v seminárním cvičení.
Obhajoba a rozbor seminární práce.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.