FVP:UOSK009 Potřeby člověka a ošet. p. 1 - Informace o předmětu
UOSK009 Potřeby člověka a ošet. proces 1
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2016
- Rozsah
- Přednáška 8 HOD/SEM, Cvičení 8 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Alexandra Archalousová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Kačorová, PhD. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Alexandra Archalousová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program FVP, B5341-OSET)
- Cíle předmětu
- Předmět je nezbytnou součástí teorie ošetřovatelství. Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe, jímž je zajištění a uspokojení bezprostředních životních potřeb klienta/pacienta, rodiny a komunity. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb podle různých oborů a autorů a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, handicapovaných a umírajících. Dále se zaměřuje na procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu - metodologie ošetřovatelské praxe.
- Osnova
- Obsahové zaměření přednášek:
Lidské potřeby a profesionální ošetřovatelská praxe (zajištění a uspokojení bezprostředních potřeb člověka, rodiny a komunity jako hlavní úkol profesionální oš. péče), zdraví a pomoc při uspokojování lidských potřeb v širších ekonomických a společenských souvislostech.
Bio-psycho-sociální jednota organismu;
Potřeby člověka a pocity neuspokojených potřeb
Potřeby člověka v ošetřovatelství, Maslowova hierarchie potřeb; odlišnosti uspokojování potřeb u člověka zdravého, nemocného, handicapovaného, umírajícího
Potřeba čistoty a hygieny; faktory ovlivňující stav kůže, vlasů, nehtů, zubů a úst
Potřeba tělesného pohybu a cvičení: Význam pohybu a cvičení pro zdravého a nemocného člověka, rizika dlouhodobého pobytu na lůžku, normální motorické funkce, faktory ovlivňující motorické funkce
Potřeba vyprazdňování moče
Potřeba vyprazdňování stolice
Potřeba spánku a odpočinku: Vztah normálních tělesných funkcí, spánku a odpočinku;
Potřeba dýchání a srdeční činnosti: faktory ovlivňující dýchání a srdeční činnost;
Potřeba být bez bolesti: bolest jako celostní reakce na neuspokojení potřeby tělesné pohody, fyziologie bolesti, příčiny bolesti, typy bolesti, subjektivní vnímání bolesti a individuální reakce na bolest.
Potřeba udržení tělesné teploty: Pocit chladu, husí kůže, třesavka, emocionální nerovnováha, klesání TT jako celostní reakce na neuspokojení této potřeby; regulační mechanismy; faktory ovlivňující tělesnou teplotu
Potřeba výživy: faktory ovlivňující příjem potravy a celkový stav výživy. Potřeba tekutin: zajištění rovnováhy vnitřního prostředí a elektrolytů; žízeň, poruchy metabolismu, emocionální a mentální poruchy jako celostní reakce na neuspokojení potřeby tekutin; $příjem a výdej, regulační mechanismy.
Obsahové zaměření seminářů a cvičení:
Ošetřovatelský model podle Gordonové "Funkční typ zdraví" (lidské zdraví - stav adekvátního uspokojování bio-psycho sociálních potřeb) v klinické praxi; model zahrnuje člověka, zdravotní stav, přírodní a společenské prostředí, ve kterém žije, ošetřovatelské činnosti a služby); Komunikační dovednosti, ošetřovatelský proces, dokumentace;
Sestavit písemně vlastní zdravotní (ošetřovatelskou) anamnézu podle modelu "funkčního typu zdraví" a vytvořit seznam svých aktuálních potřeb podle priorit. Sestavit anamnézu zdravých členů rodiny podle věku a pohlaví (malé dítě do 7 let, starší dítě, pubescenta, adolescenta, dospělého ve středním věku, dospělého od 60 let výše); u každého seřadit aktuální potřeby podle priorit.
Ošetřovatelské zhodnocení (posouzení) aktuálního zdravotního stavu (získávání informací, účel, informace důležité pro ošetřovatelskou péči, zdroje informací, metody získávání informací; sestavení ošetřovatelské anamnézy.
Ošetřovatelská diagnostika: určení odlišnosti od normy; identifikace problémových okruhů (výčet tělesných problémů, výčet psychosociálních problémů); formulace ošetřovatelských diagnóz.
Plánování ošetřovatelské péče (stanovení priorit, stanovení očekávaných výsledků - cílů, dělení cílů, výsledná kritéria pro měření dosažených výsledků)
Realizace péče podle plánu; realizace ošetřovatelských strategií; Vyhodnocení dosažených výsledků v péči u pacienta, standardy a kvalita ošetřovatelské péče
Potřeba čistoty a hygieny: problémy související s osobní hygienou.
Potřeba tělesného pohybu a cvičení: běžné problémy v motorických funkcích, oš. zhodnocení motorických funkcí, priority a cíle oš. péče, oš. intervence:.
- Obsahové zaměření přednášek:
- Literatura
- doporučená literatura
- DOENGES, M., E., MORHOUSE, M., F. Kapesní průvodce zdravotní sestry. Praha. Grada Publishing, 2001. info
- KOZIEROVÁ,B., ERBOVÁ,G., OLIVIEROVÁ,R. Ošetrovatelstvo 1. 1.vyd. Martin: Osveta, 1995.s.836. info
- KOZIEROVÁ,B., ERBOVÁ,G., OLIVIEROVÁ,R. Ošetrovatelstvo 2. 1.vyd. Martin: Osveta, 1995.s.1475. ISBN 80-217-0528-0. info
- TRACHTOVÁ,E. Potřeby nemocného v oš.procesu 1.vyd. Brno:IDVPZ, 1999. 186 s. ISBN 80-7013-324-8. info
- VOKURKA, M., HUGO, J. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2002. info
- MASTILIAKOVÁ, D. Standardní model ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz . http://elearning.opf.slu.cz/course/category.php?id=48. info
- ARCHALOUSOVÁ, A. (2008) Potřeby člověka a ošetřovatelský proces. Distanční studijní opora a e-learningový kurz . http://elearning.opf.slu.cz/course/category.php?id=48. info
- MASTILIAKOVÁ, D. Ošetřovatelský proces - metoda ošetřovatelské praxe. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- Informace učitele
- Požadavky k zápočtu:
80 % účast na seminářích
Zpracování kasuistiky - zhodnocení klientky/pacientky, sestavení ošetřovatelského plánu péče
Po splnění stanovených kritérií bude udělen zápočet - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2016/UOSK009