UPPVBK072 Dostupnost a kvalita v sociálních službách

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2016
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout základní orientaci v terminologii, historii a obsahu činnosti v oblasti dostupnosti a kvality sociálních služeb. Stručně také nastiňuje problematiku legislativního ukotvení sociálních služeb v ČR, typologii sociálních služeb a rovněž zabývá supervizí v pomáhajících profesích jako prevencí před syndromem vyhoření. Studenti jsou seznámeni se základními fázemi komunitního plánování sociálních služeb a obsahem standardů kvality sociálních služeb. Záměrem předmětu je zajistit funkční propojení teoretické báze s praktickou aplikací získaných poznatků.
Osnova
  • 1. Vymezení pojmu sociální služby, dostupnost a kvalita sociálních služeb, komunita.
    2. Trendy v historickém vývoji. Právní úprava sociálních služeb v evropských zemích.
    3. Vývoj legislativních norem upravujících podmínky poskytování sociálních služeb v ČR od roku 1990. Formální a legislativní rámec zajištění dostupnosti a kvality sociálních služeb, Česko-britský projekt. Zákon o sociálních službách, typologie sociálních služeb.
    4. Komunitní plánování sociálních služeb, vymezení základních pojmů, základní charakteristika a definice komunitního plánování sociálních služeb, jeho cíle, přínosy a poslání, základní principy, účastníci KPSS.
    5. Základní listina, organizační a jednací řády, vytváření a upevňování organizačních struktur KPSS.
    6. Fáze procesu komunitního plánování sociálních služeb.
    7. Zapojování veřejnosti a uživatelů sociálních služeb do procesu komunitního plánování sociálních služeb.
    8. Historie a vývoj a přehled standardů kvality sociálních služeb a jejich kritérií. Inspekce poskytování sociálních služeb.
    9. Charakteristika jednotlivých části standardů kvality, týmové, manažerské a druhové standardy kvality. Cíle a způsoby poskytování sociálních služeb.
    10. Ochrana práv osob, jednání se zájemcem o službu, smlouva o poskytování služby.
    11. Individuální plánování sociální služby.
    12. Dokumentace o poskytování sociálních služeb, stížnosti na kvalitu poskytovaných sociálních služeb, návaznost na vnější zdroje.
    13. Personální a organizační zajištění sociální služby, profesní rozvoj pracovníků, místní a časová dostupnost poskytované sociální služby, informovanost o poskytované sociální službě, prostředí a podmínky, nouzové a havarijní situace, zvyšování kvality poskytované služby.
Literatura
    povinná literatura
  • PILÁT, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0932-4. info
  • ČÁMSKÝ, P., SEMBDNER, J., KRUTILOVÁ, D. Sociální služby v ČR v teorii a praxi. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0027-7. info
  • MATOUŠEK, O., et al. Sociální služby. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9. info
    doporučená literatura
  • KRUTILOVÁ, D., ČÁMSKÝ, P., SEMBDNER.J., SLADKÝ, P. Manuál pro tvorbu a zavádění standardů kvality poskytovaných sociálních služeb. URL info
  • MATOUŠEK, O. a kol. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7. info
  • JANÁK, D., PILÁT, M. Vývoj právních norem k sociální k sociální péči a sociálním službám v Československu a v České republice od roku 1956. In KRAJČÍK, V., JANÁK., D. ml. a kol. Mikropodnikání v sociálních službách. Ostrava-Opava: Vysoká škola podnikání a.s. a Sle, 2012. ISBN 80-72-48-766-0. info
  • PILÁT, M. Příklad zapojování uživatelů sociálních služeb do procesu komunitního plánování. Sociální práce/sociálná práca. ročník 9, č. 1, s. 147-149, 2009. info
  • KRUTILOVÁ, D., ČÁMSKÝ, P., SEMBDNER, J. Sociální služby. Tvorba a zavádění Standardů kvality poskytovaných sociálních služeb. Praha: Vydáno ve spolupráci s Asociací poskytova, 2009. ISBN 978-80-254-3427-7. info
  • ČERMÁKOVÁ, K., JOHNOVÁ, M. (eds.). Zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe. Průvodce poskytovatele. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2002. ISBN 80-86552-45-4. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
Podmínkou k získání zápočtu je zpracování stati v minimálním rozsahu 7 normostran na téma, které si student vybere ze sylabu přednášek nebo seminářů předmětu. Literatura, z níž bude studující čerpat, bude v minimálním rozsahu 3 tituly z okruhu literatury základní a 1 titul z okruhu literatury doporučené. Základním kritériem při posuzování kvality stati bude prokázání schopnosti práce s odborným textem, s akcentem na vhodné propojování tezí jednotlivých autorů do uceleného logického rámce a schopnost promítnout teoretické poznatky do praxe. Zpracovanou stať studenti odevzdají nejpozději dva týdny před zahájením zápočtového týdne, aby měl pedagog příležitost práce vyhodnotit a případně vrátit k přepracování prostřednictvím elektronické pošty. V rámci konzultací (osobních, elektronických) může student využít čas pro řešení nejasností při zpracovávání úkolů. Zpracovaná stať je podmínkou k získání zápočtu. Předmět je ukončen zápočtem.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2017, zima 2018.