FVP:UPPVFD011 Androdidaktika a gerontodidakt - Course Information
UPPVFD011 Androdidaktika a gerontodidaktika
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2016
- Extent and Intensity
- 0/0. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Educational Care for Seniors (programme FVP, B7507-SvP)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do problematiky, klíčových pojmů a aspektů androdidaktiky a gerontodidaktiky přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů teorie edukace dospělých a seniorů, jejího obsahu, forem, metod a prostředků. Student taktéž získá analytický přehled o jednotlivých stránkách edukačního procesu, klíčových kompetencích subjektu a objektu edukace, o podmínkách a principech, o tvorbě kurikul a komplexní přípravě na edukační proces, včetně vývojových tendencích. Pojetím předmětu se sleduje i rozvoj kritického myšlení, kreativita studenta, včetně schopnost samostatně a odpovědně se rozhodovat v dané oblasti.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Vymezení klíčových pojmů a kategoriálního andro a geronto - didaktického aparátu;
2. Předmět androdidaktiky a gerontodidaktiky; vývoj vzdělávacích koncepcí; teoreticko-metodologické základy učebního procesu; preferující druhy učení dospělých a seniorů (řešení problémů, sociální učení, verbální?); obecné/odborné vzdělávání; rozsah a úroveň učení; kvalifikační, rozšiřující?;
3. Cíle vzdělávání dospělých a seniorů; soulad společenských a individuálních potřeb; odlišnost cílů dle druhů učení - formální, neformální a informální; nové paradigma učení (informativně-poznatková detektizace, selekce, interiorizace, exteriorizace);
4. Obsahové (kurikulární) zaměření vzdělávání dospělých a seniorů dle druhů učení; dokumenty - kurikula: učební plány a osnovy, učebnice a další učební "konzervy";
5. Zásady tvorby kurikul a příprava na výuku - výběr a uspořádání učiva na bázi potřeb a didaktických možností; didaktický systém (plánování ektorů, forem, metod, prostředků?)
6. Nejrozšířenější organizační formy vzdělávání dospělých a seniorů - plenární, skupinové, individuální; definice, charakteristika, zásady efektivního uplatnění;
7. Metody týmového vzdělávání dospělých a seniorů; participační přístup; charakteristika participačních metod výuky; metody sebevzdělávání a sebekultivace; význam a připravenost prostředí pro sebevzdělávání;
8. Materiální (i nemateriální) didaktické prostředky a učební (info) technologie ulehčující edukaci dospělých a seniorů; strukturovaný pracovní sešit; PC (e-mail; internet - info-databázy - fulltexty); tablet, i-pot; učební a relaxační prostory; logistika, apod.;
9. Principy vzdělávání dospělých a seniorů;
10. Primární činitel edukačního procesu - dospělý účastník/senior (klient); vstupní úroveň, docilita; kompetence; význam (rodinného) zázemí, motivace ke vzdělávání - pro kreativitu a efektivitu učení;
11. Lektor - edukátor (kdo se skrývá pod pojmem - jaké pozice: trenér, facilitátor, animátor, kouč, poradce?.); kompetence a dovednosti andragoga a gerontagoga pro edukační proces (osobnostní, profesní a didaktické, řídící, diagnostické?); lektorská sebereflexe; hospitace;
12. Androdidaktická diagnostika; význam prověřování výsledků edukace dospělých a seniorů; hodnocení; takt; auto-diagnostika docility dospělého - podmínka další efektivní edukace a kultivace dospělého a seniora; zásady;
13. Význam a systém poradenství ve vzdělávání dospělých a seniorů - dle druhů učení; způsobilost radit a efektivně a cíleně komunikovat; techniky zjišťování informací; prognózování a marketing v androdidaktice;
- 1. Vymezení klíčových pojmů a kategoriálního andro a geronto - didaktického aparátu;
- Literature
- required literature
- PRŮCHA, J. Andragogické makroprostředí edukace dospělých. In: PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7. info
- KALNICKÝ, J. Vzdělávání pracovníků ve firmách. In KALNICKÝ, J. HRM - řízení lidských zdrojů. Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-300-0. info
- MUŽÍK, J. Řízení vzdělávacího procesu - Andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer, 2011. ISBN 978-80-7357-581-6. info
- KALNICKÝ, J. Efektivní sebevzdělávání dospělých a seniorů. In: Dětství, dospělost, stáří. Variace na lidský život. Opava: FVP SLU, 2009. ISBN 978-80-7248-511-6. info
- VETEŠKA, J. - TURECKIOVÁ, M. Vzdělávání a rozvoj podle kompetencí. Praha: UJAK, 2008. ISBN 978-80-86723-54-9. info
- KALNICKÝ, J. Metody práce s dospělými. Ostrava: OU - servis, 2007. info
- KALNICKÝ, J. Účinnost forem a metod z pohledu androdidaktiky. In: KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. 2. dopl. vyd. Ostrava: Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. info
- MUŽÍK, J. Androdidaktika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9. info
- recommended literature
- STANÍČEK, P. Geragog jako nová učitelská profese. Pedagogická orientace, 4/2001. info
- KALNICKÝ, J. Metodika participace v zážitkové výuce a herních činnostech. 2. upravené vyd. [online] . Dostupné z web - site FVP SLU. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřej, 2015. info
- PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
- HLADÍLEK, M. Kapitoly z obecné didaktiky a didaktiky vzdělávání dospělých. Praha: UJAK, 2009. ISBN 978-80-86723-75-4. info
- MAŇÁK, J. - ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. info
- KALNICKÝ, J. Brainstorming. p. 94. In: FEDERIGHI, P. (ed.) Glossary of Adult Learning in Europe. Hamburg: European Association for the Education, 1999. ISBN 92 820 1103-8. info
- MUŽÍK, J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Codex Bohemia, 1999. ISBN 80-85963-93-0. info
- PETLÁK, E. Všeobecná didaktika. Bratislava: IRIS, 1997. ISBN 80-88778-49-2. info
- PROKOPENKO, J. - KUBR, M. a kol. Vzdělávání a rozvoj manažerů. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-250-6. info
- KALNICKÝ, J. Progresívna andragogika. Androdidaktika. Bratislava:, 1994. ISBN 80-7121-062-5. info
- PETŘKOVÁ, A. Vzdělávání seniorů jako aktuální problém vzdělávání dospělých. In: BOČKOVÁ V. Aktuální problémy výchovy a vzdělávání dospělých. Olomouc: UP, 1994. info
- MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1990. ISBN 80-210-1661-2. info
- LERNER, I. J. Didaktické zásady vyučovacích metód. Bratislava: SPN, 1988. info
- BLOOM, B. S. et al. Taxonomy of Educational Objectives. Handbook 1:Cognitive Domain. New York: Davis McKay, 1956. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 9 HOD/SEM.
- Enrolment Statistics (Winter 2016, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2016/UPPVFD011