UVSRPCD017 Sociální psychologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2016
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výuka předmětu zahrnuje výklad soudobé sociální psychologie, prezentuje její účel, pojetí a základní sociálně-psychologická témata, ideje, přístupy, teorie, metody a poznatky s důrazem na její aplikovatelnost sociálně-psychologického myšlení zejména v oblasti veřejné správy a veřejného života společnosti a implementaci státních a regionálních politik. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Studující dokáže přiměřeným způsobem vymezit účel, strukturovat látku a definovat základní pojmy, kategorie a konstrukty sociální psychologie. Chápe základní souvislosti a podmíněnost sociálně-psychologických jevů. Odborné dovednosti: Studující se dovede orientovat v běžných sociálně-psychologických jevech, problémech a situacích. Dokáže o nich poučeně uvažovat, pronikat do jejich kauzálních souvislostí a souvztažností. Dovede přiřadit praktickým problémům a situacím, identifikovaným v každodenní společenské a organizační praxi odpovídající sociálně-psychologický výklad a interpretaci. Obecná způsobilost: Studující je způsobilý (-á) využívat přednesených poznatků ze sociální psychologie jak při řešení rozmanitých studijních úkolů v rámci studia svého oboru, i při plnění běžných úkolů a řešení praktických problémů a situací každodenní společenské a administrativní praxe.
Osnova
  • 1. Předmět, vznik a přehled vývoje sociálně-psychologického myšlení a uplatňování sociální psychologie
    2. Poznávací metody sociální psychologie a sociálně-psychologický výzkum
    3. Sociální interakce, motivace a interpersonální komunikace
    4. Sociální poznávání, interpersonální percepce, vznik a formování interpersonálních vztahů
    5. Jednotlivec a skupina, sociální učení a socializace, interpersonální vazby
    6. Interpersonální chování, postoje, předsudky a percepční postojové a behaviorální stereotypy
    7. Sociální hodnoty, očekávání a normy, konformní a nekonformní chování a jednání, skupinové myšlení
    8. Sociální skupiny, jejich účelové zaměření a efektivnost, struktura a dynamika, vedení a řízení skupin
    9. Individuální, skupinové a hromadné chování
    10. Náročné situace - vnější a vnitroskupinová napětí a krize, tlaky, deprivace, frustrace, konflikty, stresy, selhání
    11. Společensky nežádoucí a škodlivé formy sociálního a interpersonálního jednání.
    12. Kritické sociálně-psychologické myšlení a perspektivy dalšího rozvoje a uplatňování sociální psychologie
    13. Shrnutí
Literatura
    povinná literatura
  • HEWSTONE, M., STROEBE, W. Sociální psychologie. Praha, 2006. info
  • Hayesová, N. Základy sociální psychologie. Portál, Praha, 2003. info
  • ČÍŽKOVÁ, J. Přehled sociální psychologie. Dotisk 1. vyd. z roku 2000. Olomouc: VUP, 2001. ISBN 80-244-0150-9. info
  • JANOUŠEK., J. a kol. Metody sociální psychologie. Praha: SPN, 1986. info
    doporučená literatura
  • MATEICIUC, A. Úvod do sociální psychologie. Elektronický studijní text. Opava: SU, 2012. info
  • VÝROST, J., SLAMĚNÍK, (Eds.). Sociální psychologie. 2. přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. info
  • KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Vzpoura deprivantů. . Praha: Galén, 2006. ISBN 80-7262-410-5. info
  • NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. ISBN 80-200-0609-7. info
  • ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6. info
Informace učitele
Individuální nebo tandemové, případně skupinové vypracování písemného práce (eseje) v rozsahu 3-5 stran na sociálně-psychologické téma, zvolené studujícím (studujícími). Tato práce by měla prohloubit porozumění přednesené látce.
Alternativou písemné semestrální práce je krátká individuální nebo skupinová prezentace vybraného sociálně-psychologického tématu.
Vyučující na témata, která nebyla v plném rozsahu odpřednášena, upozorní, aby si studující vyhledali v povinné literatuře nebo a e-learningových stránkách.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, léto 2022.