UODP051 Management v ošetřovatelství

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2017
Rozsah
Přednáška 14 HOD/SEM, Seminář 7 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Viera Jakušová, Ph.D., MPH. (přednášející)
PhDr. Mgr. Hana Hozová (cvičící)
Garance
doc. Ing. Viera Jakušová, Ph.D., MPH.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje se základy aplikovaného moderního managementu ve zdravotnictví s důrazem na oblast řízení a rozvoje lidských zdrojů, manažerské dovednosti a na metody a techniky strategického managementu ve zdravotnictví, včetně jejich praktické aplikace. Zvláštní pozornost je věnována aktuální problematice managementu kvality ve zdravotnictví se zaměřením na systémy hodnocení kvality poskytované zdravotní péče. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Po absolvování předmětu student bude umět vysvětlit funkce managementu a jejich význam pro řízení pracovních procesů, popsat rozhodovací procesy a strategie, rekapitulovat etické normy a zásady, kterými se řídí jak péče o nemocné, tak rozhodovací procesy i výzkum a využívání výsledků práce jiných v oboru, vysvětlit komunikační strategie používané ve vztahu k pacientům, ke kolegům, k nadřízeným, k dodavatelům apod., popsat procesy implementace kvality a kontinuálního zvyšování kvality v organizaci, popsat implementaci managementu rizik do procesů v organizaci. Odborné dovednosti: Po absolvování předmětu student bude připraven efektivně komunikovat a spolupracovat (kooperovat) v rámci zdravotnického týmu, efektivně řídit elementární ošetřovatelský tým ve směně a dodržovat stanovené standardy, stanovovat priority ošetřovatelské péče, péči efektivně plánovat na základě definovaných kriteriálních cílů, delegovat a následně evaluovat výstupy ošetřování a náležitě korigovat plán péče a aktivně podporovat pohodu, jistotu a bezpečí všech lidi v pracovním prostředí (včetně sebe). Jako člen multidisciplinárního týmu bude schopen řešit praktické problémy svého oboru na úrovni operativního řízení a používat nástroje k hodnocení kvality péče. Zvládne podávání a zdůvodňování informací, umí používat v běžné každodenní praxi informační technologie. Ovládá základy podpory studentů zdravotnických oborů na klinické praxi. Obecná způsobilost: Absolvent bude způsobilý plánovat, organizovat, řídit, rozhodovat a vyhodnocovat ošetřovatelskou péči poskytovanou jím a jeho týmem, včetně stanovování priorit, bude umět spolupracovat na zlepšování kvality a bezpečnosti péče. Bude schopen cíleně podporovat pacienty a jejich blízké a také studenty na klinické praxi. Bude schopen jednat v obtížných, náročných a neobvyklých situacích, řídit lidské a jiné zdroje a vhodně reagovat na stížnosti ze strany klientů. Kompetence: Dle Vyhlášky MZ ČR č. 55/2011 Sb., § 3 absolvent v rozsahu své odborné způsobilosti: a) poskytuje zdravotní péči v souladu s právními předpisy a standardy, c) vede zdravotnickou dokumentaci a další dokumentaci vyplývající z jiných právních předpisů, pracuje s informačním systémem zdravotnického zařízení, d) poskytuje pacientovi informace v souladu se svou odbornou způsobilostí, případně pokyny lékaře, e) podílí se na praktickém vyučování ve studijních oborech k získání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání, f) podílí se na přípravě standardů. V oblasti řídících a rozhodovacích schopností je absolvent schopen určit priority při plnění pracovních úkolů, pracovat jako člen týmu a podporovat jeho výkonnost, pracovat jako partner, řídit a stanovovat priority ostatních, demonstrovat dovednosti vedoucího pracovníka, stávat se vzorem v plnění sesterských rolí, demonstrovat pružnost, iniciativnost, tvořivost a zavádět zlepšení do praxe, odpovědně se chovat a jednat v obtížných situacích, zdůvodnit rozhodnutí a realizovat konkrétní péči o klienta/pacienta, vhodně reagovat pokud se objeví stížnost, učit a podporovat méně zkušené kolegy/ně, řídit l
Osnova
  • Přednášky:
    1. Úvod do managementu - pojetí managementu, aplikovaný management (zdravotnický, ošetřovatelský), úrovně řízení, základní struktura manažerských dovedností. Role vůdce. Role manažera. Profil manažera - manažerské dovednosti.
    2. Funkce managementu, systémový přístup v managementu, Vedení, řízení, následování. Firemní kultura ve zdravotnictví, Funkce vedení a řízení, moc. Funkce kontrolování.
    3. Rozhodování a řešení problémů. Rozhodování v managementu, Metody a techniky strategického managementu - analýza SWOT, PEST, silových polí, delfská technika. Projektové řízení.
    4. Otázky práva a etiky, etika rozhodování v managementu.
    5. Zdravotnické organizace, popis a orientace v organizační struktuře. Organizování - organigramy, interakce a komunikace v rámci organizace.
    6. Personalistika I. - základní úkoly personalistiky, výběr lidí do pracovních a funkčních pozic, diskriminační prvky ve výběru lidí. Řízení personálních zdrojů. Moc, politika a vlivy.
    7. Management zdrojů. Řízení informací a informačních zdrojů, komunikace s PC.
    8. Komunikace v managementu, příprava jednání. Úvod do řízené péče a její nástroje.
    9. Strategie, metody a formy poskytování ošetřovatelské péče. Plánování práce a služeb ošetřovatelského personálu, organizování práce sester na oddělení.
    10. Personalistika II. - rozvoj a evaluace personálu, tvorba pracovního místa, supervize, mentoring, koučing.
    11. Co ovlivňuje současné ošetřovatelství, interní a externí faktory, trvalá udržitelnost
    12. Plánování - stanovování vizí, strategií a cílů, základy marketingu (marketingový mix, reklama ve zdravotnictví). Management změn, reengineering, odpor ke změnám, strategie snižující odpor ke změnám. Benchmarking.
    13. Budování týmů skrze komunikaci a partnerství. Práce v týmu - odpovědnost, autonomie, autorita, řízení a moc, role advokáta, kolektivní vyjednávání. Profesní role sestry - obhájce pacienta.
    14. Management kvality. Management rizik a mimořádných událostí.
    15. Interpersonální a personální dovednosti. Spotřebitel - klient - pacient/komunita. Konflikty a jejich zvládání. Delegování - umění v profesionální praxi. Naplňování a proměny v rolích.
    16. Osobní management: stres a čas. Management osobní kariéry: vnímání příležitostí.
    17. Celoživotní vzdělávání zaměstnanců, filozofie učící se organizace.
    Semináře:
    1. Komunikace v managementu, příprava jednání.
    2. Management kvality - tvorba standardu, koncipování auditu.
    3. Management rizik a mimořádných událostí - identifikace rizik, FMEA analýza, implementace do norem.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Vybrané kapitoly managementu ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • KRÁLOVÁ, J. Vybrané kapitoly z personalistiky. Distanční studijní opora [online]. c2012, posl. akt. září 2012 [cit. 2012-09-23]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • JAKUŠOVÁ, V. Základy zdravotníckeho manažmentu. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-347-9. info
  • KILÍKOVÁ, M., JAKUŠOVÁ, V. Teória a prax manažmentu v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2008. ISBN 978-80-8063-290-8. info
  • IVANOVÁ, K. Základy etiky a organizační kultury v managementu zdravotnictví. Brno: NCONZO, 2006. ISBN 80-7013-442-9. info
  • GLADKIJ, I. A KOL. Management ve zdravotnictví. Brno: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-996-8. info
  • KOONTZ, H., WEIHHRICH, H. Management. Praha: Victoria Publishing, 1993. ISBN 80-85605-45-7. info
    doporučená literatura
  • MARX, D. Průvodce akreditačním šetřením Spojené akreditační komise ČR. 1. vyd. Praha: Spojená akreditační komise ČR, 2007. info
  • BLAŽEK, L. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3275-6. info
  • BEDRNOVÁ, E., NOVÝ, I. a kol. Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management press, 2007. ISBN 978-80-7261-169-0. info
  • SOUČEK, Z., BURIAN, J. Strategické řízení zdravotnických zařízení. Praha: Professional publishing, 2006. ISBN 80-86946-18-5. info
  • JCI. Mezinárodní akreditační standardy pro nemocnice. Komentovaný oficiální překlad. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0629-6. info
  • ŠULEŘ, O. Manažerské techniky III. Olomouc : Rubico, 2003. ISBN 80-85839-87-3. info
  • Metodické opatření č. 16/98 Akreditace zdravotnických zařízení. Praha: Věstník Ministerstva zdravotnictví České, 1998. info
Informace učitele
https://elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=71
Samostatná práce v průběhu semestru dle pokynů vyučujícího. Příprava na zápočtový test. Vypracování seminární práce na vybrané téma ke zkoušce. Příprava na ústní obhajobu seminární práce a obhajoba.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2018.