UPPVBP075 Specifičnost práce s ADHD

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2017
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit znalosti studentů o problematice ADHD z didaktického hlediska.
Osnova
  • Výuka proběhne ve dvou blocích ve dnech 9. a 11. 12. 2014 v celkovém rozsahu 8 hodin. Kurz bude veden zkušenou lektorkou PhDr. Norou Gavendovou, která má dlouholeté zkušenosti v práci s dětmi s ADHD.
    Studenti v průběhu studia získají základní informace o klinickém obrazu ADHD v rámci předmětu Speciální pedagogika. Kurz bude základní teoretické poznatky prohlubovat zvláště po didaktické stránce. Bude zaměřen na pochopení souvislosti mezi ADHD, poruchami chování, disharmonickém vývoji osobnosti dítěte a poruchami osobnosti (resp. psychopatií) v dospělém věku. Zazní doporučení, která jsou vhodná pro efektivní komunikaci nejen s dětmi, ale v interpersonální komunikaci obecně. Praktický nácvik bude realizován především využitím komunikačních, sebepoznávacích a zpětnovazebných her, technik asertivity a komunikačních metod Schulze von Thuna. Studenti se také naučí krátké relaxace, uplatnitelné ve vyučovacím i výchovném procesu, procvičí si modelování problémových situací ve škole a jejich profesionální zvládnutí.
Literatura
    povinná literatura
  • GAVENDOVÁ, Nora. Korekční program pro děti s ADHD: Rozvoj kompetencí učitelů související s reformou CZ.1.07/1.3.05/11.0006. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2011. ISBN 978-80-7248-647-2. info
    doporučená literatura
  • CARTER, Cheryl R. Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole: praktický rádce pro rodiče i učitele. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0621-7. info
  • VLASATÁ, Marie a kol. ADHD - vím, co s tím?!: příručka o poruše pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Junák - svaz skautů a skautek ČR, 2013. ISBN 978-80-7501-054-4. info
  • JENETT, Wolfdieter. ADHD - 100 tipů pro rodiče a učitele. Brno: Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0158-6. info
  • GOETZ, Michal a UHLÍKOVÁ, Petra. ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou: příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-630-4. info
Metody hodnocení
Známkou
Demonstrace dovedností při cvičení
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2018.