FVP:UPPVBP075 Specifičnost práce s ADHD - Informace o předmětu
UPPVBP075 Specifičnost práce s ADHD
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2015
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit znalosti studentů o problematice ADHD z didaktického hlediska.
- Osnova
- Výuka proběhne ve dvou blocích ve dnech 9. a 11. 12. 2014 v celkovém rozsahu 8 hodin. Kurz bude veden zkušenou lektorkou PhDr. Norou Gavendovou, která má dlouholeté zkušenosti v práci s dětmi s ADHD.
Studenti v průběhu studia získají základní informace o klinickém obrazu ADHD v rámci předmětu Speciální pedagogika. Kurz bude základní teoretické poznatky prohlubovat zvláště po didaktické stránce. Bude zaměřen na pochopení souvislosti mezi ADHD, poruchami chování, disharmonickém vývoji osobnosti dítěte a poruchami osobnosti (resp. psychopatií) v dospělém věku. Zazní doporučení, která jsou vhodná pro efektivní komunikaci nejen s dětmi, ale v interpersonální komunikaci obecně. Praktický nácvik bude realizován především využitím komunikačních, sebepoznávacích a zpětnovazebných her, technik asertivity a komunikačních metod Schulze von Thuna. Studenti se také naučí krátké relaxace, uplatnitelné ve vyučovacím i výchovném procesu, procvičí si modelování problémových situací ve škole a jejich profesionální zvládnutí.
- Výuka proběhne ve dvou blocích ve dnech 9. a 11. 12. 2014 v celkovém rozsahu 8 hodin. Kurz bude veden zkušenou lektorkou PhDr. Norou Gavendovou, která má dlouholeté zkušenosti v práci s dětmi s ADHD.
- Literatura
- povinná literatura
- GAVENDOVÁ, Nora. Korekční program pro děti s ADHD: Rozvoj kompetencí učitelů související s reformou CZ.1.07/1.3.05/11.0006. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2011. ISBN 978-80-7248-647-2. info
- doporučená literatura
- CARTER, Cheryl R. Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole: praktický rádce pro rodiče i učitele. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0621-7. info
- VLASATÁ, Marie a kol. ADHD - vím, co s tím?!: příručka o poruše pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Junák - svaz skautů a skautek ČR, 2013. ISBN 978-80-7501-054-4. info
- JENETT, Wolfdieter. ADHD - 100 tipů pro rodiče a učitele. Brno: Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0158-6. info
- GOETZ, Michal a UHLÍKOVÁ, Petra. ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou: příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-630-4. info
- Metody hodnocení
- Známkou
Demonstrace dovedností při cvičení - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2015/UPPVBP075