UPPVFK051 Base Pedagogy

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2017
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The subject is aimed at complex and structured conception of pedagogic issues, key terms, concepts and aspects of educational theory, which should be comprehended as a foundation for additional subjects over the definition of the subject, functions, principles and objectives of education - science base on the education of people.
Syllabus
  • 1. Subject of pedagogy and his definition, basic categories of people education, pedagogy genesis as science.
    2. Roles and tasks of pedagogy, concept of pedagogy paradigmas.
    3. System of the pedagogical sciences, characterization of the pedagogical disciplines.
    4. Theory of education, goals and principles of education. Targeted intentionality of education. Classification of educational goals.
    5. Educational process as activisational and dynamic system. Educational process as complex and formative impact on individual.
    6. Principles of education.
    7. Means and methods of education.
    8. Educational segments of democratic society. Cognitive education, ethical education, labour education, multicultural education and others.
    9. Key components of educational proces, object and subject of education. Competences for education and to lifelong learning (LLL).
Literature
    required literature
  • KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7329-428-1. info
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
  • KALNICKÝ, J. Základy andragogiky. 2. uprav. vyd. - studijní opora pro KS. 141 s. (elektronická podoba) dostupné z web-site FVP SLU. Opava: SLU, 2014. info
  • KALNICKÝ, J. Základy pedagogiky I. 3. uprav. vyd. - studijní opora pro KS. 80 s. (elektronická podoba) dostupné z web-site FVP SLU. Opava: SLU, 2014. info
  • ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0. info
  • KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z pedagogiky II. Olomouc: Nakladatelství Hanex, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1. info
  • PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3235-0. info
  • PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál s. r. o., 2009. ISBN 978-80-7367-564-2. info
  • BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2580-2. info
  • KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z pedagogiky I. Olomouc: Nakladatelství Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0. info
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
  • BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9. info
    recommended literature
  • Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. (tzv. Bílá kniha, 2001) Web-site MŠMT ČR. info
  • KALNICKÝ, J. Predzamestnanecká a zamestnanecká edukológia. (encyklopedické výkladové heslo) s. 1072-1074. In ŠVEC, Š. (ed.) a kol. Slovenská encyklopédia edukológie. Bratislava, 2015. ISBN 978-80-223-17-2. info
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
  • PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-532-7. info
  • KALNICKÝ, J. Vybrané aspekty metodologické (ne)čistoty andragogiky. s. 42 - 48 in Vzdělávání dospělých - příležitosti a úskalí v globalizovaném světě. 415 s. Praha: Educa Service, 2013. ISBN 978-80-87306-12-3. info
  • DVORSKÁ, K. - KALNICKÝ, J. - NOVÁKOVÁ D. Základy andragogiky. Ostrava: Svět vzdělávání, 2012. info
  • HLADÍK, J. Multikulturní výchova: socializace a integrace menšin. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-424-9. info
  • JARVIS, P. The Theory&Praktice of Teaching. 2. ed. London: & NY, 2006. ISBN 0415-36525-2. info
  • BENEŠ, M. Andragogika - filozofie - věda. Praha: Eurolex Bohemia, 2000. ISBN 80-86432-05. info
  • Memorandum EU k celoživotnímu učení. Web-site MŠMT ČR. Praha, 2000. info
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
  • RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno:, 1994. info
  • KNOWLES, M. S. The Modern Praktice of Adult Education. From Pedagogy to Andragogy. Chicago: Follett Publishing Co., 1980. info
Teaching methods
Lecture
Assessment methods
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
Teacher's information
Student prepares in given dates (viz study pillar) selected correspondent tasks from study pillar and send it to lecturer.
He/She can have consultation to study themes from subject via e-mail, or personally. Credit test (minimum 75% successful fulfilment) from designated elementary literature, completion of activity tasks;
The course is also listed under the following terms Winter 2016, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020.
  • Enrolment Statistics (Winter 2017, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2017/UPPVFK051