UPPVU0500 Psychology

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2017
Extent and Intensity
0/0. 0 credit(s). Type of Completion: -.
Guaranteed by
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Topics for the state final examination are published on the website http://www.slu.cz/fvp/cz/ppv/studium
Syllabus (in Czech)
  • Zkouška z psychologie umožňuje prokázat znalost problematiky související s psychologickými aspekty vzdělávání a výchovy. Kandidát má prokázat teoretickou znalost jednotlivých otázek a jevů, jakož i schopnost tyto usouvztažnit s učitelskou praxí.
    Psychologie - okruhy
    1. Psychologie jako vědní disciplína. Hlavní psychologické směry a jejich představitelé.
    2. Poznávací procesy (čití, vnímání, pozornost, paměť a představivost).
    3. Myšlení a inteligence. Myšlenkové operace v jednotlivých stádiích vývoje dítěte.
    4. Psychologie osobnosti. Endogenní a exogenní teorie osobnosti.
    5. Konstituční a psychologické typologie osobnosti.
    6. Pojem "já", Allportovo proprium a vývoj osobnosti, obranné mechanismy.
    7. Struktura osobnosti. Aktivačně motivační, vztahově postojové vlastnosti osobnosti.
    8. Temperament a třída. Žák a motivace. Tvořivost žáka.
    9. Předmět vývojové psychologie, duševní vývoj, činitelé a zákonitosti duševního vývoje, základní mechanismy vývoje. Stručná historie vývojové psychologie.
    10. Charakteristika mladšího školního věku z hlediska základních kognitivních, emocionálních a konativních procesů a procesu socializace včetně teorií vztahujících se k tomuto období.
    11. Charakteristika dospívání z hlediska základních kognitivních, emocionálních a konativních procesů a procesu socializace včetně teorií vztahujících se k tomuto období.
    12. Charakteristika dospělosti z hlediska základních kognitivních, emocionálních a konativních procesů a procesu socializace včetně teorií vztahujících se k tomuto období.
    13. Proces socializace. Interakce učitel x žák (žáci). Zákonitosti procesu připisování příčin; kauzální atribuce a školní výkon. Percepce žáka učitelem.
    14. Náročné životní situace. Stres a jeho zvládání (copingové strategie). Agresivní chování ve školním prostředí. Žák a poruchy jeho adaptace na školní prostředí.
    15. Struktura a dynamika sociální skupiny. Školní třída jako sociální skupina. Diagnostika sociálních vztahů ve třídě a možnosti intervence v práci se třídou.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2011, Summer 2012, Winter 2012, Summer 2013, Winter 2013, Summer 2014, Winter 2014, Summer 2015, Winter 2015, Summer 2016, Winter 2016, Summer 2017, Summer 2018, Winter 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Winter 2017, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2017/UPPVU0500