FVP:UPPVU0500 Psychology - Course Information
UPPVU0500 Psychology
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2017
- Extent and Intensity
- 0/0. 0 credit(s). Type of Completion: -.
- Guaranteed by
- Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Secondary School Teacher Training in German (programme FPF, N7504 UcSS)
- Teacher Training - shared framework (programme FPF, N7504 UcSS)
- Course objectives
- Topics for the state final examination are published on the website http://www.slu.cz/fvp/cz/ppv/studium
- Syllabus (in Czech)
- Zkouška z psychologie umožňuje prokázat znalost problematiky související s psychologickými aspekty vzdělávání a výchovy. Kandidát má prokázat teoretickou znalost jednotlivých otázek a jevů, jakož i schopnost tyto usouvztažnit s učitelskou praxí.
Psychologie - okruhy
1. Psychologie jako vědní disciplína. Hlavní psychologické směry a jejich představitelé.
2. Poznávací procesy (čití, vnímání, pozornost, paměť a představivost).
3. Myšlení a inteligence. Myšlenkové operace v jednotlivých stádiích vývoje dítěte.
4. Psychologie osobnosti. Endogenní a exogenní teorie osobnosti.
5. Konstituční a psychologické typologie osobnosti.
6. Pojem "já", Allportovo proprium a vývoj osobnosti, obranné mechanismy.
7. Struktura osobnosti. Aktivačně motivační, vztahově postojové vlastnosti osobnosti.
8. Temperament a třída. Žák a motivace. Tvořivost žáka.
9. Předmět vývojové psychologie, duševní vývoj, činitelé a zákonitosti duševního vývoje, základní mechanismy vývoje. Stručná historie vývojové psychologie.
10. Charakteristika mladšího školního věku z hlediska základních kognitivních, emocionálních a konativních procesů a procesu socializace včetně teorií vztahujících se k tomuto období.
11. Charakteristika dospívání z hlediska základních kognitivních, emocionálních a konativních procesů a procesu socializace včetně teorií vztahujících se k tomuto období.
12. Charakteristika dospělosti z hlediska základních kognitivních, emocionálních a konativních procesů a procesu socializace včetně teorií vztahujících se k tomuto období.
13. Proces socializace. Interakce učitel x žák (žáci). Zákonitosti procesu připisování příčin; kauzální atribuce a školní výkon. Percepce žáka učitelem.
14. Náročné životní situace. Stres a jeho zvládání (copingové strategie). Agresivní chování ve školním prostředí. Žák a poruchy jeho adaptace na školní prostředí.
15. Struktura a dynamika sociální skupiny. Školní třída jako sociální skupina. Diagnostika sociálních vztahů ve třídě a možnosti intervence v práci se třídou.
- Zkouška z psychologie umožňuje prokázat znalost problematiky související s psychologickými aspekty vzdělávání a výchovy. Kandidát má prokázat teoretickou znalost jednotlivých otázek a jevů, jakož i schopnost tyto usouvztažnit s učitelskou praxí.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2017, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2017/UPPVU0500