USESEP029 České politické myšlení

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2017
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Slováček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Slováček, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Petr Slováček, Ph.D.
Ústav středoevropských studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je ukázat a vyzdvihnout originalitu a specifičnost českého přínosu k celku politického myšlení. Tento úkol je pak možný pouze v prezentaci českého politického myšlení na pozadí širší evropské politicko-filosofické tradice. Tím je také dána základní osnova výkladu, tedy konfrontace s dominantními myšlenkovými směry a ideologiemi. Konfrontace je totiž jedním z rysů českého politického myšlení, které je jí neustále doprovázeno. Konkrétní realizací této konfrontace je pak politicko-filosofická alternativa široce pojaté humanity jako nedílné součásti politické oblasti lidského života, kterou nenacházíme v souvislosti s politikou pouze u jejích nejznámějších exponentů Václava Havla a T. G. Masaryka, ale také v náznacích u předhusitských myslitelů a zcela u J. Husa a Petra Chelčického. Vedle seznámení s hlavními postavami českého politického myšlení se tak studenti obeznámí se základními směry a doktrínami politického myšlení (jak filosofickými, tak ideologickými a náboženskými), bez jejichž znalosti by uchopení probíraného problému bylo přinejmenším obtížné. Výuka bude doprovázena analýzou reprezentativních textů.
Osnova
  • 1. Politická filosofie - problémy a otázky, hlavní filosoficko-politické proudy určující evropskou předhusitskou tradici.
    2. Předhusitská česká filosofie - Jan Milíč z Kroměříže, Tomáš ze Štítného, udržování řádu a jeho kritika, první náznaky reformních myšlenek.
    3. Jan Hus a Petr Chelčický - konfrontace s církví a její provázaností se světskou mocí, rozvíjení Viklefových myšlenek, důrazný biblismus, Čtyři pražské artikuly.
    4. Jan Amos Komenský - metoda paralelismu a jeho důsledky pro jeho politickou filosofii, zachování i a modifikace středověké stavovské společnosti, bratrská láska jako princip zakládající společnost, koncept všenápravy, srovnání s koncepcí státu Thomase Hobbese (původ státu a vztah k náboženství).
    5. Bernard Bolzano - spis O nejlepším státě.
    6. Myslitelé národního obrození - filosofické předpoklady národního obrození (Herder, Rousseau, Bolzano), F. Palacký (božnost), K. H. Borovský, přijetí liberalismu v duchu české tradice zdůrazňování humanity.
    7. T. G. Masaryk - humanitní demokracie, pojetí státu, Česká otázka, konfrontace s liberalismem.
    8. T. G. Masaryk - konfrontace s marxismem, marxismus jako filosofické východisko totalitarismu.
    9. J. L. Fischer a E. Rádl - demokracie v krizi a totalitarismus.
    10. J. Patočka - demokracie v konfrontaci s totalitarismem, východiska protitotalitního odporu, Charta 77, péče o duši jako politický princip.
    11. Václav Havel, Václav Bělohradský a Erazim Kohák - koncept nepolitické politiky, politika jako svébytná oblast lidské činnosti, politika a ekologie.
    12. Idea Evropy a české politické myšlení.
Literatura
    povinná literatura
  • TROJAN, J.S. Idea lidských práv v české filosofii. Praha, Oikoymenh, 2002. info
  • Bednář, M. Spravedlnost, demokracie a česká filosofie politiky. Votobia: Olomouc, 1998. info
  • Sousedík, S. Filosofie v českých zemích mezi středověkem a osvícenstvím. Vyšehrad: Praha, 1997. info
    doporučená literatura
  • GOODIN, E.R. - PETTIT, P. A Companion to Contemporary Political Philosophy. Blackwell Publishing, 2007. info
  • Válka, J. Husitství na Moravě - Náboženská snášenlivost - Jan Ámos Komenský. Brno. Matice moravská: Brno, 2005. info
  • Röd, W. Novověká filosofie II. Oikoymenh: Praha, 2004. info
  • HAVELKA, M. (ed.). Spor o smysl českých dějin 1895-1938. Praha, Torst, 1997. info
  • Urban, O. Česká společnost 1848 - 1918. Praha: Svoboda, 1982. info
Informace učitele
Základními požadavky na studenta jsou aktivní účast na cvičeních, vypracování testu na základě výkladu a prostudovaných textů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, zima 2013, léto 2015, zima 2015, zima 2016, zima 2018.