UPPVBP016 Professional Practical Training I

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2018
Extent and Intensity
0/7/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem Odborné praxe I je seznámit studenta se zásadami, principy a organizací práce ve vybraném zařízení (školní družina, školní klub, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, dům dětí a mládeže, centrum a středisko volného času, dětský domov, zařízení typu FOD Klokánek). Studenti se naučí vést volnočasové aktivity a aplikovat v praxi získané znalosti z oblasti vedení skupiny, stanovení pedagogických cílů, volby a realizace metod a forem práce s dětmi a mládeží, a to s ohledem na pedagogické a psychologické zákonitosti vývoje dětí a mládeže. Student se naučí reagovat na aktuální potřeby dětí nebo problémové situace. Smyslem je připravit studenta na to, aby byl schopen samostatně připravit a realizovat volnočasový program a posléze provést jeho vyhodnocení, příp. realizovat vyučovací a doučovací aktivity. Odborná praxe se skládá z vlastní odborné praxe a semináře, v němž budou studenti moci reflektovat své zkušenosti z jednotlivých zařízení. Součástí semináře bude také metodické vedení studentů v přípravě na přímou práci s klienty. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost principů výchovně vzdělávací práce s dětmi a mládeží v terénu. Osvojí si základní terminologii užívanou v této oblasti včetně didaktické. Odborné dovednosti: Student bude umět koncipovat a realizovat volnočasový program pro děti či mládež se zohledněním jejich vývojových specifik včetně autoevaluace. Obecná způsobilost: Student se dokáže orientovat v nabídce zařízení zabývajících se volným časem dětí a mládeže. Naučí se komunikovat s cílovou skupinou s přihlédnutím k jejím vývojovým zvláštnostem. Bude umět účelně jednat se zákonnými zástupci dětí a mládeže.
Syllabus (in Czech)
  • Seminář
    Odborná praxe se skládá z vlastní odborné praxe a semináře. V semináři budou studenti moci reflektovat své zkušenosti z jednotlivých zařízení. Jeho součástí bude také metodické vedení studentů v přípravě na přímou práci s klienty.
    Seminář bude probíhat ve skupině pod vedením kvalifikovaného garanta praxe.
    Bude zaměřen na rozšíření teoretických znalostí a především praktických zkušeností z oblasti prevence sociálně patologických jevů v jednotlivých typech zařízení. Seminář bude sloužit k analýze nestandardních situací a hledání vhodného postupu jejich řešení. Náplň semináře se bude odvíjet podle výsledků praxe studentů v jednotlivých týdnech a zařízeních.
    1. Úvodní informace k praxi.
    2. Charakteristiky zařízení a jejich srovnání z hlediska náplně práce a cílové skupiny.
    3. Metodika herních činností a aktivit v rámci praxe.
    4. Možnosti prevence sociálně patologických jevů v jednotlivých typech zařízení.
    5. Průběžná příprava aktivit v rámci praxe (časová dotace, struktura a obsah přípravy, práce se skupinou?)
    6. Možnosti řešení nestandardních situací.
    7. Analýza a hodnocení realizovaných praxí.
Literature
    required literature
  • LANGER, S. Mládež problémová, její typy a možnosti uplatnění: diagnostické, výchovné a profesionální modely. Hradec Králové: Kotva, 2008. ISBN 978-80-902210-6-2. info
  • PÁVKOVÁ, J., et al. Pedagogika volného času. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6. info
  • SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-380-8. info
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5. info
  • ŠVEC, C., FIALOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 2002. ISBN 80-210-2698-7. info
  • ŠVEC, V. (ed.). Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-931-87-7. info
  • ZAPLETAL, M. Velká encyklopedie her. Praha: Leprez, 1998. ISBN 80-86061-13-2. info
    recommended literature
  • ČINČERA, J. Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1974-0. info
  • DOLEŽALOVÁ, E. Hry na dětské tábory. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0702-0. info
  • BARTŮNĚK, D. Kniha her a činností v klubovně a venku. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-618-7. info
Teaching methods
Dialogical
Assessment methods
The analysis of student 's performance
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
https://elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=318
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2018, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2018/UPPVBP016