FVP:UPPVFK057 Case Study Seminar - Course Information
UPPVFK057 Case Study Seminar
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2018
- Extent and Intensity
- 0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Prerequisites
- Knowledge and skills of interviewing, use of active listening in communication and effective communication.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Educational Care for Seniors (programme FVP, B7507-SvP)
- Course objectives
- Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to teach the students to adequately describe the case in the social sphere and to draw up an adequate case report of the senior. The student will learn to respond flexibly to the personality of a particular client in the preparation of the case. The student will learn to use adequate written case report, to discuss the case presented and to draw conclusions from individual case reports.
- Syllabus
- 1. Qualitative investigation of the case of seniors - case studies, diagnostic methods
2. Objective, types and functions of case reports, formal and content claims of case reports
3. Errors and obstacles in the compilation of case reports
4. Specifics of Case Reports
5. Work with a history of senior
6. Processing of observation and interview results
7. Processing of further information from document analyzes, questionnaires, etc.
8. Prognosis and proposals for senior development
9. Employee self-diagnosis, worker and senior interaction analysis
10. Compiling Case Reports, analysis of case reports
11. Presentation of student cases
12. Final evaluation of individual outputs
- 1. Qualitative investigation of the case of seniors - case studies, diagnostic methods
- Literature
- required literature
- QUISOVÁ, S. Kazuistický seminář. Opava, 2017. info
- HUČÍK, J., HUČÍKOVÁ, A. Kazuistika v sociálnej práci. Bratislava: VŠZaSP sv. Alžběty, 2010. ISBN 978-80-89271-66-5. info
- HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4. info
- MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4. info
- GABURA, J., MYDLÍKOVÁ, E. a kol. Vedenie sociálneho prípadu. Bratislava: Asociácia supervízorov a sociálnych, 2004. ISBN 8096871323. info
- recommended literature
- HUČÍK, J., HUČÍKOVÁ, A. Kazuistika ve špeciálnej pedagogike. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově, 2010. ISBN 978-80-555-0143-7. info
- SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3. info
- OLÁH, M., SCHAVEL, M. Sociálne poradenstvo a komunikácia. Prešov: PU Prešov, Pravoslávna bohoslovecká faku, 2006. ISBN 8080684871. info
- KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-122-0. info
- HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Pedagogicko-psychologické poradenství I: vybrané problémy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-215-6. info
- SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-050-X. info
- LEVICKÁ, J. Kazuistický seminár o sociálnej práci. Trnava: FZS TU, 2004. ISBN 80-89104-36-3. info
- BAŠTECKÁ, B. Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-735-3. info
- HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Diagnostika: pedagogickopsychologické poradenství II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická f, 2002. ISBN 80-7290-101-X. info
- MUSILOVÁ, M. Případová studie jako součást pedagogické praxe. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackéh, 2002. ISBN 8023889346. info
- BAŠTECKÁ, B., GOLDMAN, P. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-550-4. info
- DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7. info
- DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko-psychologická diagnostika II. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1999. ISBN 80-7040-282-2. info
- KONDÁŠ, O., KRATOCHVÍL, S., SYŘIŠŤOVÁ, E. Psychoterapia a reedukácia. Martin: Osveta, 1989. ISBN 80-217-0014-9. info
- Teaching methods
- Monological
Dialogical - Assessment methods
- Credit
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Seminář 6 HOD/SEM. - Teacher's information
- https://elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=314
Credit - written processing of 2 case studies of real clients in the total range of min. 4 standard pages, min. 1x presentation of the outputs during the seminar, at least 1 tutorial with the teacher.
- Enrolment Statistics (Winter 2018, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2018/UPPVFK057