UPPVFK057 Case Study Seminar

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2017
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites
Knowledge and skills of interviewing, use of active listening in communication and effective communication.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je naučit studenty popisovat adekvátním způsobem případ v sociální oblasti a vypracovat výstižnou kazuistiku seniora. Student se naučí flexibilně reagovat na osobnost konkrétního klienta při vypracovávání dané kazuistiky. Student se naučí používat adekvátní písemný záznam kazuistiky, diskutovat nad prezentovaným případem a vytvářet závěry plynoucí z jednotlivých kazuistik.
Syllabus
  • 1. Qualitative investigation of the case of seniors - case studies, diagnostic methods
    2. Objective, types and functions of case reports, formal and content claims of case reports
    3. Errors and obstacles in the compilation of case reports
    4. Specifics of Case Reports
    5. Work with a history of senior
    6. Processing of observation and interview results
    7. Processing of further information from document analyzes, questionnaires, etc.
    8. Prognosis and proposals for senior development
    9. Employee self-diagnosis, worker and senior interaction analysis
    10. Compiling Case Reports, analysis of case reports
    11. Presentation of student cases
    12. Final evaluation of individual outputs
Literature
    required literature
  • HUČÍK, J., HUČÍKOVÁ, A. Kazuistika v sociálnej práci. Bratislava: VŠZaSP sv. Alžběty, 2010. ISBN 978-80-89271-66-5. info
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4. info
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4. info
  • GABURA, J., MYDLÍKOVÁ, E. a kol. Vedenie sociálneho prípadu. Bratislava: Asociácia supervízorov a sociálnych, 2004. ISBN 8096871323. info
    recommended literature
  • HUČÍK, J., HUČÍKOVÁ, A. Kazuistika ve špeciálnej pedagogike. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově, 2010. ISBN 978-80-555-0143-7. info
  • SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3. info
  • OLÁH, M., SCHAVEL, M. Sociálne poradenstvo a komunikácia. Prešov: PU Prešov, Pravoslávna bohoslovecká faku, 2006. ISBN 8080684871. info
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-122-0. info
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Pedagogicko-psychologické poradenství I: vybrané problémy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-215-6. info
  • SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-050-X. info
  • LEVICKÁ, J. Kazuistický seminár o sociálnej práci. Trnava: FZS TU, 2004. ISBN 80-89104-36-3. info
  • BAŠTECKÁ, B. Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-735-3. info
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Diagnostika: pedagogickopsychologické poradenství II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická f, 2002. ISBN 80-7290-101-X. info
  • MUSILOVÁ, M. Případová studie jako součást pedagogické praxe. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackéh, 2002. ISBN 8023889346. info
  • BAŠTECKÁ, B., GOLDMAN, P. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-550-4. info
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7. info
  • DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko-psychologická diagnostika II. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1999. ISBN 80-7040-282-2. info
  • KONDÁŠ, O., KRATOCHVÍL, S., SYŘIŠŤOVÁ, E. Psychoterapia a reedukácia. Martin: Osveta, 1989. ISBN 80-217-0014-9. info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Assessment methods
Credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Seminář 6 HOD/SEM.
Teacher's information
https://elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=107
Credit - Written processing of 2 case studies in the total range of min. 4 standard pages, min. 1x presentation of the outputs during the seminar, at least 1 tutorial with the teacher.
The course is also listed under the following terms Winter 2016, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020.
  • Enrolment Statistics (Winter 2017, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2017/UPPVFK057