UPPVFK057 Kazuistický seminář

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2018
Rozsah
Seminář 6 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Znalosti a dovednosti vedení rozhovoru, využívání aktivního naslouchání v komunikaci a efektivní komunikace.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty popisovat adekvátním způsobem případ v sociální oblasti a vypracovat výstižnou kazuistiku seniora. Student se naučí flexibilně reagovat na osobnost konkrétního klienta při vypracovávání dané kazuistiky. Student se naučí používat adekvátní písemný záznam kazuistiky, diskutovat nad prezentovaným případem a vytvářet závěry plynoucí z jednotlivých kazuistik.
Osnova
  • 1. Kvalitativní zkoumání případu seniora - kazuistika, diagnostické metody
    2. Cíl, druhy a funkce kazuistiky, formální a obsahová nároky kazuistiky
    3. Chyby a překážky v sestavování kazuistiky
    4. Specifika kazuistiky seniora
    5. Práce s anamnézou
    6. Zpracování výsledků pozorování a rozhovoru
    7. Zpracování dalších informací z analýz dokumentů, dotazníků apod.
    8. Sestavení prognózy a návrhy na rozvoj seniora
    9. Autodiagnostika pracovníka, analýza interakce pracovníka a seniora
    10. Sestavování kazuistiky, analýza kazuistik
    11. Prezentace kazuistik studentů
    12. Závěrečné zhodnocení jednotlivých výstupů.
Literatura
    povinná literatura
  • QUISOVÁ, S. Kazuistický seminář. Opava, 2017. info
  • HUČÍK, J., HUČÍKOVÁ, A. Kazuistika v sociálnej práci. Bratislava: VŠZaSP sv. Alžběty, 2010. ISBN 978-80-89271-66-5. info
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4. info
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4. info
  • GABURA, J., MYDLÍKOVÁ, E. a kol. Vedenie sociálneho prípadu. Bratislava: Asociácia supervízorov a sociálnych, 2004. ISBN 8096871323. info
    doporučená literatura
  • HUČÍK, J., HUČÍKOVÁ, A. Kazuistika ve špeciálnej pedagogike. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově, 2010. ISBN 978-80-555-0143-7. info
  • SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3. info
  • OLÁH, M., SCHAVEL, M. Sociálne poradenstvo a komunikácia. Prešov: PU Prešov, Pravoslávna bohoslovecká faku, 2006. ISBN 8080684871. info
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-122-0. info
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Pedagogicko-psychologické poradenství I: vybrané problémy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-215-6. info
  • SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-050-X. info
  • LEVICKÁ, J. Kazuistický seminár o sociálnej práci. Trnava: FZS TU, 2004. ISBN 80-89104-36-3. info
  • BAŠTECKÁ, B. Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-735-3. info
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Diagnostika: pedagogickopsychologické poradenství II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická f, 2002. ISBN 80-7290-101-X. info
  • MUSILOVÁ, M. Případová studie jako součást pedagogické praxe. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackéh, 2002. ISBN 8023889346. info
  • BAŠTECKÁ, B., GOLDMAN, P. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-550-4. info
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7. info
  • DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko-psychologická diagnostika II. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1999. ISBN 80-7040-282-2. info
  • KONDÁŠ, O., KRATOCHVÍL, S., SYŘIŠŤOVÁ, E. Psychoterapia a reedukácia. Martin: Osveta, 1989. ISBN 80-217-0014-9. info
Výukové metody
Monologické
Dialogické
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
https://elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=314
Zápočet - písemné zpracování 2 kazuistik reálných klientů v celkovém rozsahu rozsahu min. 4 normostran, min. 1x prezentace výstupů během semináře, minimálně 1 konzultace s vyučujícím.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2019, zima 2020.