UPPVKP040 Social Work with Selected Groups of Clients

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2018
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
Lecture The aim of the course is to introduce students to the specifics of targeted groups of clients and with relevant theoretical approaches and methods which should be applied in social work with the aforementioned target groups. The emphasis will be placed on the application of theoretical knowledge to the practice of social work.
Syllabus
  • 1. Current theoretical approaches and methods of social work relevant for working with target groups. Social work and social services. Structure of working with client.
    2. Social work with children and youth endangered by socially undesirable phenomena - description of target groups and the most common problems, availibility principle, legislative context in the Czech Republic.
    3. Social work with children and youth endangered by socially undesirable phenomena - approaches and methods usable in working with target groups. Working with case studies..
    4. Social work with families - description of target groups and the most common problems, legislative context in the Czech Republic.
    5. Social work with families - approaches and methods usable in working with target groups, application of methods of social work with family in context of social and legal protection of children. Methods of social work during the desintegration of a realtionship, child care after divorce, the social worker's role during divorce. Family mediation. Working with case studies..
    6. Social work with occupants of socially excluded localities - description of target groups and the most common problems, legislative context in the Czech Republic.
    7. Social work with occupants of socially excluded localities - approaches and methods usable in working with target groups. Working with case studies..
    8. Social work with people endangered by addiction - description of target groups and the most common problems, legislative context in the Czech Republic.
    9. Social work with people endangered by addiction - approaches and methods usable in working with target groups. Working with case studies..
    10. Social work with homeless people - description of target groups and the most common problems, legislatine context in the Czech Republic.
    11. Social work with homeless people - approaches and methods usable in working with target groups. Working with case studies.
    12. Social work with prostitution - description of target groups and the most common problems, legislative context in the Czech Republic, approaches and methods usable in working with target groups.
Literature
    required literature
  • PILÁT, M. Sociální práce s vybranými skupinami klientů. Distanční studijní opora. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřej, 2012. URL info
  • JANOUŠKOVÁ, K., NEDĚLNÍKOVÁ, D. (edd.). Profesní dovednosti terénních sociálních pracovníků. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. ISBN 798-80-7368-504-1. info
  • NEDĚLNÍKOVÁ. D. (ed.). Metodická příručka pro výkon terénní sociální práce. Ostrava: MPSV, 2007. info
  • GOJOVÁ, A., SOBKOVÁ, H. Využití úkolově orientovaného přístupu v současných podmínkách české sociální práce. Sociální práce/Sociálna práca č. 1, 2007. ISBN 1213-6204. info
  • MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P. (ED.). Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X. info
  • NAVRÁTIL, P. Úvod do teorií a metod sociální práce. Brno: Národní centrum pro rodinu, 2000. info
    recommended literature
  • Časopis Sociální práce/Sociálna práca. ISBN 1213-6204. info
  • Sdělení FMZV č. 104/1991 Sb., o Úmluvě o právech dítěte. info
  • Trestní řád č. 141/1961 Sb., ve znění pozdějších předpisů. info
  • Trestní zákoník č. 40/ 2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů. info
  • Vyhláška 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. info
  • MATOUŠEK, O., a kol. Základy sociální práce. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-331-4. info
  • Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů. info
  • Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. info
  • Zákon č. 218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže, ve znění pozdějších předpisů. info
  • Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů. info
  • BECHYŇOVÁ, V.; KONVIČKOVÁ, M. Sanace rodiny. Sociální práce s dysfunkčními rodinami. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-392-5. info
  • ÚLEHLA, I. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 978-80-86429-36-6. info
  • MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha:Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7. info
Teaching methods
Lecturing
Presentation of seminar work
Assessment methods
Exam
Credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM.
Teacher's information
exam: knowledge of lectures and required reading
credit: processing essay of not less than 7 pages on the topic Specifics of social work with a selected target group of clients. Literature from which students will draw, will be a minimum range of 3 degrees from the circle of literature and basic 1 title from the circle of literature recommended. The basic criterion for assessing the quality of paper will demonstrate the ability to work with texts, with an emphasis on linking suitable individual authors propositions into a coherent logical framework and the ability to translate theoretical knowledge into practice. STAT students surrendered at least two weeks before the start of the credit week that the teacher had the opportunity to work to evaluate and possibly return to reprocessing via e-mail. The consultations (personal, electronic) student may use the time for resolving ambiguities in the processing tasks. STAT is a prerequisite to obtaining credit
The course is also listed under the following terms Summer 2011, Summer 2012, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2018/UPPVKP040