UPPVJP041 Úvod do animace a základní terapeutické metody

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
0/13/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. Karolína Zedníková
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je zmapovat specifika osoby seniora, dotknout se jeho potřeb, chuti k činnostem i nečinnosti. Naučit se při tvorbě aktivizačních a animačních programů zvážit a oslovit motivaci klienta, respektovat individualitu jedince a zároveň podpořit jeho začlenění do komunity. V předmětu se student seznámí s dílčími terapeutickými metodami-jejich výhodami i slabinami a praktickými nácviky si může osahat jejich užívání. Zřetel bude kladen také na specifika terapeutické péče s konkrétními skupinami osob, díky čemuž bude student připraven na možné překážky v užívání získaných dovedností.
Learning outcomes (in Czech)
Oborové znalosti: Student si osvojí bio-psycho-socio-spirituální pohled na osobu seniora, dovede zmapovat jeho základní potřeby, přání a podpořit jeho motivaci k smysluplnému trávení času. Umí vyjmenovat množství terapeutických metod a technik, ze kterých je schopen vybrat vhodnou alternativu k cílové skupině. Díky praktickým nácvikům zakusí své vlastní dovednosti v práci s lidmi.
Oborové dovednosti: Student umí přispět svými znalostmi k vytvoření komplexního terapeutického plánu péče o seniora. Je schopen realizovat dílčí terapeutické metody v praxi individuálně i skupinově. Inspiraci k vedení aktivit čerpá jak z doporučených zdrojů, tak z praktických nácviků, které mu pomáhají osahat si vlastní silné stránky i limity.
Obecné způsobilosti: Absolvováním předmětu bude student způsobilý vnímat péči o seniora celostně, uvědomit si komplexnost jeho potřeb a přizpůsobit terapeutické aktivity individuálně. Z množství technik svede vybrat příslušné postupy jak podle dostupných informací o klientovi tak podle potřeby instituce. Student bude výukou podpořen v opravdovosti v přístupu ke klientovi, ve flexibilním reagování na změny a v kreativním užívání technik.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vymezení animace – širší a užší pojetí. Osoba seniora, jeho potřeby. Specifika práce se seniorskou populací
  • 2. Způsoby práce, zásady vedení terapeutických intervencí. Individuální vs. skupinový přístup. Terapeutický vztah
  • 3. Motivace seniora. Plánování péče s ohledem na vybraná specifika
  • 4. Trénink poznávacích funkcí
  • 5. Činnostní a pracovní terapie, zájmové aktivity
  • 6. Reminiscenční terapie
  • 7. Edukace. Vzdělávání seniorů
  • 8. Relaxační metody. Bazální stimulace
  • 9. Krizová intervence, aktivační terapie
  • 10. Arteterapie. Zooterapie. Muzikoterapie. Pohybová terapie
  • 11. Specifika terapeutické péče se seniory se somatickým handicapem
  • 12. Specifika terapeutické péče se seniory s psychiatrickým onemocněním
  • 13. Možnosti terapeutické práce s pečujícími
Literature
    required literature
  • KLEVETOVÁ, D. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0102-3.
  • MÜLLER, Oldřich a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7. info
  • WALSH, D. Skupinové hry a činnosti pro seniory: interakce a sebepoznávání, hry se slovy, kvízy, cvičení a relaxace, každodenní aktivity. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-970-4. info
  • YALOM, I. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1073
  • ZEDNÍKOVÁ, K. Úvod do animace a základní terapeutické metody[online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
    recommended literature
  • DVOŘÁČKOVÁ, D.Kvalita života seniorů v domovech pro seniory. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4138-3.
  • MESSER, B. 100 tipů pro plánování péče v domovech pro seniory. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0216-7.
  • SUCHÁ, J. Hry a činnosti pro aktivní seniory. Praha: Portál, 2013. ISBN978-80-262-0335-3.
  • ŠPATENKOVÁ, N. a B. BOLOMSKÁ. Reminiscenční terapie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-711-0.
Assessment methods (in Czech)
zápočet
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation summer, Summer 2022, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVJP041