UPPVMK026 Praktika ve speciálněpedagogické diagnostice

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
9/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je vybavit studenty odbornou způsobilostí orientovat se v odborné dokumentaci a podílet se na tvorbě vybraných dokumentačních materiálů, které slouží jako zdroj informací o profesních činnostech speciálního pedagoga (zprávy z praxí, exkurzí, záznamové archy, pozorovací koncepty, přípravy na praxi). Důraz bude kladen na speciálně pedagogické jevy a procesy v kontextu dodržení předepsané struktury dokumentu. Pozornost bude věnována i specifickým dokumentům v podobě auditivní nebo audiovizuální nahrávky.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
 student zná metody speciálně pedagogické diagnostiky,
 student rozumí smyslu vedení odborné dokumentace za účelem komplexního rozvoje člověka.

Odborné dovednosti:
 student si ověří praktickou aplikaci základních prostředků speciálně pedagogické diagnostiky
 student získá zkušenosti s tvorbou vybraných dokumentačních materiálů.

Obecné způsobilosti:
 student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky
 student se orientuje procesních schématech poradenských služeb v rámci příslušných rezortů
 vyhledává nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích a nápravných programů.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Diagnostické kompetence speciálního pedagoga
  • 2. Vybrané diagnostické nástroje za účelem zjištění speciálních potřeb osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
  • 3. Analýza dostupné odborné dokumentace (závěry vyšetření ve školských poradenských zařízeních, doporučení ke vzdělávání)
  • 4. Plán pedagogické podpory (principy tvorby, spolupráce se školním poradenským pracovištěm)
  • 5. Individuální vzdělávací plán (principy tvorby, spolupráce se školním poradenským pracovištěm, školním poradenským zařízením)
  • 6. Záznamový arch pozorování (konstrukce, aplikace)
  • 7. Vhodnocení záznamového archu pozorování, závěry.
  • 8. Diagnostický rozhovor (konstrukce, záznam)
  • 9. Vyhodnocení diagnostického rozhovoru, závěry.
  • 10. Možnosti využití registračních pomůcek (audio, video) pro diagnostické účely.
  • 11. Analýza audiozáznamu, závěry.
  • 12. Analýza videozáznamu, závěry.
Literature
    required literature
  • BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním. Triton, 2016. ISBN 978-80-7387-703-3.
  • BITTMANN, J., BITTMANNOVÁ,L. Podpora začlenění žáka s autismem do třídního kolektivu: Prevence šikany prostřednictvím besed se spolužáky, rodiči a pedagogy. Pasparta: 2017. ISBN 978-80-88163-53-4.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. The Context of Special Educational Needs of Selected Pupils in Primary Education. Ostrava: Faculty of Education, University of Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-171-8.
  • KREJČÍŘOVÁ, D., SVOBODA, M., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál: 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.
  • KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 80-247-1040-4.
  • Řeč a sluch: školní zralost. Praha: Raabe, c2012. Školní zralost. ISBN 978-80-87553-54-1.
    recommended literature
  • KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
  • PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. [z francouzského originálu Psychologie de l´enfant přeložila E. Vyskočilová]. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5.
  • Polláková, Ľ. Poznáváme profese - didaktické karty. Infra, 2017.
  • ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava, Ostravská univerzita, 2017. ISBN: 978-80-7464-961-5.
    not specified
  • ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
  • KENDLÍKOVÁ, J. Vademecum asistenta pedagoga. Pasparta 2016. ISBN 978-80-88163-12-1.
  • KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC, 2002.
  • OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
  • JEDLIČKA, R. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících.Grada:2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  • EVERITT, Judson G. Lesson Plans. Rutgers University Press, 2018. ISBN 9780813587608.
  • ZEZULKOVÁ, Eva a Renata KOVÁŘOVÁ. Speciálně pedagogická diagnostika v praxi, 2. vyd.. Ostrava, PdF 2011. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Průběžné plnění zadaných úkolů (tvorba dokumentačních materiálů) Aplikace záznamového archu pozorování, formulace závěrů Zápočet je udělen na základě hodnocení průběžného plnění zadaných úkolů.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMK026