UPPVMK028 Multismyslové koncepty ve speciální pedagogice

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
9/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Podstatou předmětu je získání teoretických i praktických informací o možnosti práce s multismyslovými koncepty, a konkrétně s metodou Snoezelen. Celek předmětu je složen z teoreticky laděných přednášek, které svým zaměřením nastíní základní východiska, determinanty, možnosti a charakteristiky multismyslového konceptu Snoezelen v českých podmínkách. Studenti souběžně praktikují v ukázkové místnosti Snoezelen, kde získávají informace o využití, pomůckách, technice a zásadách práce.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- Student umí definovat obecně multismyslové koncepty
- Student zná historii a souvislosti využívání multismyslové práce ve speciální pedagogice a dalších příbuzných disciplínách
- Student se orientuje v epistemologických základech nauky o konceptu Snoezelen
- Student zná možnosti využití Snoezelenu
- Student umí popsat základní roviny Snoezelenového trojúhelníku.

Odborné dovednosti:
- Student umí posoudit a analyzovat využití místnosti pro konkrétního člověka, popř. skupinu osob
- Student aplikuje poznatky o didaktických zásadách, principech a podmínkách využívání multismyslové místnosti v konkrétně vytvořené vlastní metodice.

Obecné způsobilosti:
- Student umí přizpůsobit techniku, pomůcky a prostředí multismyslové místnosti
- Student umí posoudit využití prostředí multismyslové mísnosti dle individuálních a speciálních potřeb člověka konkrétním způsobem.
Syllabus (in Czech)
  • Polovina předmětu je tvořena teoretickými vstupy, které doplňují vždy praktické ukázky v multismyslové místnosti Snoezelen.
  • Témata cvičení:
  • 1. Vymezení multismyslových konceptů a jejich využitelnost v rámci speciální pedagogiky
  • 2. Charakteristika multismyslového konceptu obecně, variabilita multismyslových konceptů, cíl a záměr.
  • 3. Koncept Snoezelen a jeho epistemologický základ.
  • 4. Vymezení Snoezelenového trojúhelníku, včetně detailního popisu tří rovin.
  • 5. Člověk se speciálními potřebami jako první činitel ve Snoezelenu.
  • 6. Speciální pedagog jako průvodce a manager Snoezelenových činností.
  • 7. Prostředí multismyslové místnosti včetně techniky, pomůcek a veškerého vybavení.
  • 8. Principy, pravidla, a didaktické zásady práce ve Snoezelenu.
  • 9. Příklady metodického využití Snoezelenu u vybraných konkrétních skupin osob s postižením.
  • 10. Praktická cvičení v multismyslové místnosti
  • 11. Praktická cvičení v multismyslové místnosti
  • 12. Praktická cvičení v multismyslové místnosti
Literature
    required literature
  • FILATOVA, Renata. Snoezelen – MSE. Frýdek – Místek : Tiskárna Kleinwachter, 2014. ISBN 978-80-905419-3-1.
  • FILATOVA, Renata; JANKŮ Kateřina. Snoezelen. Frýdek – Místek : Tiskárna Kleinwachter, 2011. ISBN 978-80-260-0115-7.
  • JANKŮ, Kateřina. 2010. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostrava: OU PdF, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.
  • JANKŮ, Kateřina. 2013. Terapie ve speciální pedagogice – zaměření na osoby s těžkým postižením. Ostrava: PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-326-2.
  • JANKŮ, Kateřina. Paradigmata Snoezelenu ve speciální pedagogice - Snoezelen v teorii, v praxi a ve výzkumu. Opava: SLU, 2018.
    recommended literature
  • DAVIES, Christopher. Creating Multi-sensory Environments. Practical ideas for teaching and learning. London and New York: Routledge, 2012. ISBN 978-0-415-57329-0.
  • DOHERTY-SNEDDON, Gwyneth. 2005. Neverbální komunikace dětí. Jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-043-7.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 2013. 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: MU, PdF, 2005. ISBN 978- 80-210-3819-5.
  • OŠLEJŠKOVÁ, Hana; VÍTKOVÁ, Marie et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 2014. 310 s. ISBN 978-80-210-6673-1.
    not specified
  • FILATOVA, Renata. METODICKÉ LISTY – číslo 1. Snoezelen-MSE z prostředí Dětského domova bl. M. A. Kratochvílové v Řepišti. Frýdek – Místek : Tiskárna Kleinwachter, 2015.
  • FILATOVA, Renata. Využití kompenzačních pomůcek v praxi. Frýdek – Místek : Tiskárna Kleinwachter, 2014. ISBN 978–80–260–6333–9.
  • JANKŮ, Eva a Kateřina Janků. Snoezelen jako podpora edukace. Metodická řada. Jaro-léto-podzim-zima. Frýdek – Místek: Tiskárna Kleinwachter, 2018.
  • PAGLIANO, Paul. The Multisensory handbook. A guide for children and adults with sensory learning disabilities. London: David Fulton Publishers, 2012. ISBN 978-0-415-59754-8.
  • PAGLIANO, Paul. Using a Multisensory Environment. A practical Guide for Teachers. London: David Fulton Publishers, 2001. ISBN 1-85346-716-2.
  • JANKŮ, K. Multismyslové koncepty ve speciální pedagogice. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Podmínkou přihlášení k zápočtu je písemné zpracování a vytvoření metodiky práce v multismyslové místnosti Snoezelen pro člověka/skupinu osob s mentálním postižením. Plnění průběžně zadaných úkolů. Úspěšné splnění zápočtu – viz hodnotící indikátory.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMK028