UPPVMK040 Sociální pedagogika ve školské praxi

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
6/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět podává poznatky z oblasti sociální pedagogiky aplikovatelné pedagogy ve výchovně vzdělávací pedagogické praxi, nabízí vhled do problematiky kompetentnosti, kladů a záporů uplatňování principů sociální pedagogiky ve škole ve vztahu k angažovanosti pedagoga, vhled do oblasti práce s žákem z nepodnětného prostředí, práce třídního učitele, spolupráce s kolegy, AP, s rodinou žáka, co dělá úspěšný pedagog, i když to vždy není v jeho náplni práce.
Learning outcomes (in Czech)
Student prokáže znalost základní terminologie a principů sociální pedagogiky, jejího vztahu k obecné pedagogice, dokáže vhodně zvolit metody a prostředky, samostatně připravit, realizovat a analyzovat vlastní sociálně pedagogickou práci ve škole s žáky z nepodnětného prostředí, dokáže efektivně komunikovat a spolupracovat s kolegy a rodiči žáka.

Odborné znalosti:
- Student se orientuje v základech sociální pedagogiky, v metodických a koncepčních přístupech v pedagogické praxi.
- Student chápe principy sociální pedagogiky uplatňované v pedagogické praxi,
- Student vysvětlí klady a zápory uplatňování principů sociální pedagogiky ve škole ve vztahu k angažovanosti pedagoga.

Odborné dovednosti:
- Student analyzuje pedagogický proces v kontextu kompetentnosti ve vztahu k angažovanosti,
- Student se orientuje v principech výchovně vzdělávací pedagogické práce s žákem z nepodnětného prostředí,
- Student zná metody a prostředky, jak pracovat s žáky z nepodnětného prostředí a umí je používat.

Obecné způsobilosti:
- Student umí samostatně aplikovat principy sociální pedagogiky v práci s žákem z nepodnětného prostředí a při plánování vzdělávacího obsahu;
- Student umí využívat prvky sociální pedagogiky v práci třídního učitele s kolektivem třídy, při spolupráci s kolegy a rodiči žáků,
- Student ovládá základní komunikační strategie a přístupy při realizaci pedagogické praxe.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vymezení sociální pedagogiky jako vědní disciplíny.
  • 2. Postavení sociální pedagogiky v systému věd.
  • 3. Uplatnění principů sociální pedagogiky a obecné pedagogiky.
  • 4. Vztah sociální pedagogiky ke speciální pedagogice.
  • 5. Vymezení kompetencí angažovaného pedagoga při uplatňování principů sociální pedagogiky.
  • 6. Úloha speciálního pedagoga v sociální oblasti.
  • 7. Žák z nepodnětného prostředí a jeho charakteristika.
  • 8. Sociální exkluze, práce s žáky z nepodnětného prostředí.
  • 9. Metody a prostředky ve vzdělávání žáků z nepodnětného prostředí.
  • 10. Komunikační strategie a přístupy ve vzdělávání žáků z nepodnětného prostředí.
  • 11. Případové studie žáků z nepodnětného prostředí, analýza.
  • 12. Repetitorium učiva.
Literature
    required literature
  • Kaleja, M. (2014). Edukace sociálně vyloučených romských žáků v základním vzdělávání, Ostrava: Ostravská univerzita.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. School Education of Roma Socially Disadvantaged Pupils in the Czech Republic: Basic Description of the Current Situation. Ostrava: Faculty of Education, University of Ostrava, 2014. ISBN 978-80-7464-629-4.
  • Hopf, A. (2001). Sociální pedagogika pro učitele: pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: UK, Pedagogická fakulta.
  • Helus, Z. (2015). Sociální psychologie pro pedagogy: 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, a.s.
  • Kaleja, M. 2015. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava. Slezská univerzita, Fakulta veřejných politik.
  • Gillernová, I., Krejčová, L. a kol. (2012). Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada Publishing, a.s.
  • KRAUS, Blahoslav. (2008). Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Portál.
    recommended literature
  • CITTERBERGOVÁ, G. (2013). Špecifiká sociálno-výchovnej práce sociálneho pedagóga s rómskymi rodinami (Diplom.práca). Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela.
  • Přadka, M., Knotová, D. (1998). Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: MU, PF
  • Šotolová, E. (2011). Vzdělávání Romů. 4. vyd. Praha: Karolinum
  • Šuhajdová, I. (2016). Sociálně znevýhodňující prostředí. In V. Lechta, et al., Inkluzivní pedagogika. (s. 438-453). Praha: Portál
  • Kaleja, M., Zezulková, E. (2016). Školská inkluze verzus exkluze, Vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava: Ostravská univerzita
  • Balvín, J. (2007). Metody výuky romských žáků. Praha: Radix.
  • Petrasová, A., Porubský, Š. (2013). Vzdelávacie cesty rómskych žiakov zo sociálne znevýhodněného prostredia. Správa z výskumu. Bratislava: Nadácia otvorenej spoločnosti.
  • Seligman, M. (2003). Pozitivní psychologie v praxi. Praha: Ikar.
  • Paulík, K. a kol. (2014). Psychologické souvislosti pracovní smysluplnosti. Psychologie a její kontexty 5 (2), 3–15
  • Moree, D. (2018). Systém v ne-systému aneb inkluze rok poté. Praha: Nadace OSF
  • Lechta, V. a kol. (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portal
  • Helus, Z. (1982). Pojetí žáka z perspektivy jeho osobnosti. Praha: SPN.
    not specified
  • Kaleja, M. (2011). Romové a škola verzus rodiče a žáci. Ostrava: OU, PdF.
  • Kaleja, M. (2014). Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. 1. vyd., Ostrava: Ostravská univerzita .
  • Procházka, M. (2012). Sociální pedagogika. Praha: Grada Publishing, a.s.
  • Hroncová, J., Emmerová, I. a kol. (2015). Sociálny pedagóg v škole v teoretickej reflexii a praxi. Bánská Bystrica: Univerzita Mateja Bela
  • Helus, Z., & Pelikán, J. (1984). Preferenční postoje učitelů k žákům a jejich vliv na účinnost výchovně vzdělávacího procesu. Praha: Výzkumný ústav odborného školství.
  • Samková, A. K. (2012). Romská otázka -- Psychologické příčiny sociálního vyloučení Romů. Praha: Blinkr.
  • BRUNDENIUS, Claes. Universities, Inclusive Development and Social Innovation. Springer, 2017. ISBN 9783319436982.
  • NYKLOVÁ, Eva. Sociální pedagogika ve školské praxi. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2018. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Podmínky přihlášení k písemnému zápočtu: docházka na semináře (min. 80%) zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace - písemný zápočet (viz indikátory hodnocení)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMK040