UPPVMK048 Individualizované přístupy ke studentům se specifickými potřebami

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
6/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámení studentů s praxí a modifikací studia pro studenty se specifickými potřebami na vysoké škole a celkově s problematikou vzdělávání studentů s disabilitou v rámci celoživotního studia. Potřebné informace budou vedeny k různým druhům postižení a individuálním faktorům, individuálnímu přístupu a modifikacím právě u konkrétních druhů a stupňů disabilit. Celkově bude diskutována rovnoprávnost a možnosti, exkluze a humanizace nejen studijních oborů, ale celých vysokých škol za podpory poradenských center. Student získá informace a komplexní pohled na terciální vzdělávání studentů se specifickými potřebami.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
-Student se orientuje v oblasti speciálněpedagogických disciplín, umí zařadit a charakterizovat různé druhy disabilit v dospělém věku
-Student zná základní teoretické pojmy a terminologii, které se týkají jednotlivých postižení
-Student se orientuje v problematice podpory studentů se specifickými potřebami v terciárním vzdělávání
-Student umí definovat a charakterizovat legislativní dokumenty, které se týkají rovnosti vzdělávání a vyzdvihují nejen individualizaci, ale rovněž ukazují na jistou modifikaci a adaptaci vytvářené studijní podpory
-Student se orientuje ve vývoji a historii této problematiky na území našich zemí i celosvětově
-Student zná základní vzdělávací systém a možnosti vzdělávání pro studenty v terciárním stupni.

Odborné dovednosti:
-Student umí posoudit vzdělávací možnosti související s určitými typy postižení člověka
-Student analyzuje osobnost člověka s disabilitou ve smyslu jedinečnosti modifikace jeho speciálních potřeb v kontextu terciárního vzdělávání.

Obecné způsobilosti:
-Student umí posoudit podle různých dokumentů a orientační diagnostiky začlenění studenta se specifickou potřebou do konkrétního oboru
-Student umí přizpůsobit proces práce konkrétnímu člověku s určitým postižením
-Student se orientuje v různosti terciárního vzdělávání
-Student zná a umí modifikovat speciálně pedagogické metody využitelné v práci s lidmi s postižením.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vymezení problematiky terciárního vzdělání studentů se specifickými potřebami.
  • 2. Legislativní a metodický rámec vzdělávání.
  • 3. Centra podpory studentům se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR.
  • 4. Univerzitní, fakultní podpora a možnosti zajištění vyrovnávání podmínek ke studiu.
  • 5. Vzdělávání studentů s tělesným postižením - aktivity zaměřené na psaní, čtení, (bez)bariérovost.
  • 6. Vzdělávání studentů se specifickou poruchou učení - aktivity zaměřené na psaní, čtení, organizaci, orientaci apod.
  • 7. Vzdělávání studentů se zrakovým postižením - aktivity zaměřené na psaní, čtení, orientaci v prostoru, pohyb.
  • 8. Vzdělávání studentů se sluchovým postižením - aktivity zaměřené na psaní, čtení, způsoby komunikace.
  • 9. Vzdělávání studentů s duálním senzorickým postižením - aktivity zaměřené na psaní, čtení, orientaci apod.
  • 10. Vzdělávání studentů s Aspergerovým syndromem - aktivity zaměřené na orientaci a způsob komunikace.
  • 11. Evaluace realizovaných praktických aktivit I.
  • 12. Evaluace realizovaných praktických aktivit II.
Literature
    required literature
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava; VÍTKOVÁ, Marie et al. Support Measures for Students with Special Education Needs in Mainstream Schools in the Czech Republic and Abroad. Brno: Masaryk University, 2017. ISBN 978-80-210-8504-6 .
  • KALEJA, M., HAMPL, I. Asistence žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-292-0.
  • ZEZULKOVÁ, E., NOVOHRADSKÁ, H., KOVÁŘOVÁ, R., KALEJA, M. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami na vysoké škole. Ostrava: PdF, Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. 102 s. ISBN 978-80-7464-276-0.
  • HÁJKOVÁ, V., KVĚTOŇOVÁ, L., STRNADOVÁ, I. Cesty k inkluzi. Praha: Karolinum, 2012. ISBN: 978-80-246-2086-2.
  • KALEJA, M., KOVÁŘOVÁ, R., ZEZULKOVÁ, E., FRANIOK, P. Podpora terciárního vzdělávání studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Ostravské univerzitě v Ostravě. 1. vyd. Ostrava: PdF Ostravské univerzity v Ostravě, 2012. 112 s. ISBN 978-80-7464-174-
  • UZLOVÁ, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0.
    recommended literature
  • ANDRYSOVÁ, Pavla, Jana MARTINCOVÁ, Vendula MACHÁČKOVÁ. 2014. Profesní kontext sociální pedagogiky: motivace studentů k výkonu. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 149 s.ISBN 978-80-7454-464-4.
  • GEISSLEROVÁ, Eli et al. Mít přehled: „Průvodce informačními a poradenskými službami pro mládež v ČR“. Národní institut pro další vzdělávání, 2012 - Počet stran: 241.
  • PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 6. aktual.a rozšíř. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
  • SIMONOVÁ, N. České vysoké školství na křižovatce : Investiční přístup k financování studia na vysoké škole v sociologické reflexi. Praha : Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2005. ISBN 80-7330-072-9.
  • SIMONOVÁ, N. Vzdělanostní nerovnosti v české společnosti : Vývoj od počátku 20. století do současnosti. Praha : Sociologický ústav AV ČR, 2011. ISBN 978-80-7330-212-2.
  • MATĚJŮ, P.; JEŽEK, F.; MÜNICH D. aj. Bílá kniha terciárního vzdělávání[online]. Praha : Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2009. ISBN 978-80-254-4519-8. [cit. 5. srpna 2018].
    not specified
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Poradenský proces jako mechanizmus k vytváření sociální rovnosti v terciárním vzdělávání - kvalitativní sonda zaměřená na speciální vzdělávací potřeby. In Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference. Evropské pedagogické
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. (Eds.) Sborník příspěvků z vědecké konference s mezinárodní účastí. Inkluzivní vzdělávání v globálních a v užších kontextech: Terciární vzdělávání - otázky k inkluzi. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISB
  • DOUBET, Kristina. Differentiation in Middle and High School. ASCD, 2015. ISBN 978-141-6620181.
  • ZEZULKOVÁ, E. Strategie a přístupy v systému terciárního vzdělávání. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
- pravidelná docházka na semináře (min. 80 %)
- zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace v semináři (předpoklad písemného zápočtu)
- písemné ověření znalostí
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMK048