FVP:UPPVMP001 Pedagogika - Course Information
UPPVMP001 Pedagogika
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2019
- Extent and Intensity
- 13/13/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Guaranteed by
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme FVP, SPEP)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem přednášek předmětu Základy pedagogiky je zmapovat základní pedagogické disciplíny, terminologii a teorie. Zřetel je směrován i na postižení problematiky vztahu pedagogické teorie a praxe, rovněž i na vybrané filozofické aspekty výchovy. Základní linii studia tvoří klíčové znalosti v oblasti struktury a funkce pedagogiky jako vědy. Na konci tohoto kurzu bude student schopen definovat základní pedagogické pojmy, vysvětlit podstatu a strukturu pedagogiky jako vědního oboru, vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení, zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro pedagogickou teorii a praxi.
- Learning outcomes (in Czech)
- Odborné znalosti:
-Student se orientuje v základních tématech obecné pedagogiky.
-Student zvládne s pochopením základní pedagogickou terminologii.
Odborné dovednosti:
-Student bude schopen/na aplikovat získané odborné vědomosti v prostředí školy a při práci s kategorií dětí a mládeže.
Obecné způsobilosti:
-Student dokáže samostatně pojmenovávat jednotlivé jevy z oblasti výchovy a konkrétně reagovat na ně. - Syllabus (in Czech)
- 1. Pedagogika jako věda o výchově. Definování pojmu pedagogika.
- 2. Struktura pedagogických věd.
- 3. Základní výchovně vzdělávací koncepce v průběhu historie.
- 4. Vymezení základních pojmů: výchova a vzdělávání. Sebevýchova a převýchova.
- 5. Výchova jako pedagogický proces. Průběh a fáze výchovného procesu.
- 6. Cíle výchovy, charakteristika funkce cílů výchovy.
- 7. Podmínky výchovy (biologické, psychické a sociální).
- 8. Formy výchovy a prostředky výchovy.
- 9. Obsah výchovy. Složky výchovy – obecné vymezení.
- 10. Výchova rozumová a názoru na svět. Výchova mravní. Subsložky: multikulturní výchova a mediální výchova.
- 11. Výchova pracovní a technická. Výchova umělecká a estetická. Výchova tělesná, ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Subsložka: enviromentální výchova. Přehled vybraných projevů rizikového chování u dětí základní a střední školy.
- 12. Metodologie pedagogiky. Pedagogický výzkum v podmínkách ZŠ a SŠ.
- Literature
- required literature
- BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4448-9.
- ČABALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
- DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, J. VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
- PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 7. vydání. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-2620-403-9.
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.) Pedagogika pro učitele. 2. roz. a aktual. Vydání. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
- recommended literature
- HÁBL, J., JANIŠ, K. ml. Přehled dějin pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-044-3.
- JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. 164 s. ISBN 978-80-7435-223-2.
- KOLÁŘ, Z. a kol. Výkladový slovník z pedagogiky. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80.247-3710-2.
- PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
- PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0872-3. info
- PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0870-9.
- not specified
- CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. 2. akt. vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-5326-3.
- KALEJA, M. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013 ISBN978-80-7464-446-7.
- KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II. Olomouc: Hanex, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1.
- KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 20114. ISBN 978-80-0643-9.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
- KAWECKA, N.,S. Working in class. Rowman & Littlefield Publishers, 2016. ISBN 978-14-7582-252-6.
- JANIŠ, Kamil. Základy pedagogiky. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Assessment methods (in Czech)
- Ústní zkouška. Předpokladem k vykonání ústní zkoušky je písemné vypracování určeného korespondenčního úkolu ze studijní opory.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP001