UPPVMP009 Etopedie

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
13/13/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout potřebné základní teoretické poznatky ze speciálněpedagogické disciplíny etopedie, nastínit historické a interdisciplinární kontexty společnosti, a to ve vztahu k integrativnímu a inkluzivnímu vzdělávání jedinců s problémy v chování a s poruchou chování. Předmět ozřejmuje svým obsahem platnou legislativu k relevantním otázkám, které se vztahují k níže uvedeným okruhům. Nabízí přehled v pojetí institucionální péči, orientaci ve strategických a metodických dokumentech tykající cílových skupin oboru. Do obsahu je zakomponovaná etopedická terminologie, deskripce a klasifikace klíčových kategorií, subjektů a objektů.
Learning outcomes (in Czech)
odborné znalosti:
- Student zná význam speciální pedagogiky etopedické a její ukotvení v systému věd, zná předmět, cíl a rozsah působení
- Student ovládá etopedickou terminologii, orientuje se v subjektech a objektech speciálně pedagogické péče
- Student se orientuje v historiografii oboru a zná jeho hlavní představitele, včetně jejich společenského přínosu.

odborné dovednosti:
- Student umí na elementární úrovni teoreticky diferencovat základní kategorie v oblasti chování, umí je popsat a objasnit určité spojitosti
- Student umí popsat kontextuální rámec poruchy, problému v oblasti chování, včetně etiologie, kauzality a jiných kontextů
- Student umí diverzifikovat etiologii a základní symptomatologii poruchy a problémového chování.

obecné způsobilosti:
- Student se orientuje v odborných pramenech a umí kriticky zpracovávat krátký odborný text k tématu, jehož závěry mají jasnou vypovídající hodnotu.
- Student dokáže samostatně zpracovat extrakt klíčových poznatků ze studovaného díla, umí vytvořit konspekt knihy a zformulovat hlavní relevantní závěry k tématu, který zpracovával.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Etopedie jako speciálněpedagogická disciplína: pojetí, význam, předmět.
  • 2 .-3.Etopedie a její pojetí u nás a ve světě.
  • 4.- 5.Obecné filozoficko-pedagogické přístupy společnosti k osobám s poruchami chování.
  • 6. Speciálněpedagogické přístupy společnosti k osobám s poruchami chování.
  • 7. Terminologická východiska a interdisciplinarita speciální pedagogiky etopedické.
  • 8. Interdisciplinarita speciální pedagogiky etopedické. Klasifikace subjektů a objektů.
  • 9. Etiologie, kauzalita, kontextuální a definiční rámec poruchy chování.
  • 10. Etiologie, kauzalita, kontextuální a definiční rámec problémového chování.
  • 11. Etiologie, kauzalita, kontextuální a definiční rámec rizikového chování.
  • 12. Repetitorium učiva.
Literature
    required literature
  • KALEJA, M. Speciálněpedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014.
  • KALEJA, M. Teorie a praxe etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-419-1.
  • KALEJA, M. Základy etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-271-5.
  • KALEJA, M. Etopedická propedeutika I. Opava: FVP SLU, 2018.
  • KALEJA, M. 2013. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě. ISBN 978-80-7464-396-5.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. School Education of Roma Socially Disadvantaged Pupils in the Czech Republic: Basic Description of the Current Situation. Ostrava: Faculty of Education, University of Ostrava, 2014. ISBN 978-80-7464-629-4
  • KVITOVÁ, J.; PUGNEROVÁ, M. Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
  • KYUCHUKOV, H.; KALEJA, M.; SAMKO, M. (Eds.) Roma 01: Linguistic, Cultural, and Educational Issues of Roma. München : LINCOM GmbH, 2014. ISBN 9783862885824.
  • UHLÍKOVÁ, P.; GOETZ, M. ADHD Porucha pozornosti s hyperaktivitou. Galen, 2010. ISBN 978-80-7262-630-4.
  • ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P. Psychologie školní šikany. Praha Grada, 2016, ISBN 978-80-247-2992-3.
  • MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5309-6.
    recommended literature
  • KALEJA, M., PREČUCHOVÁ-ŠTEFANOVIČOVÁ, A., ŠULOVSKÁ, M., SMETANOVÁ, D. Prejavy správania u vybraných skupín žiakov základnych škôl. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, 2014. ISBN 978-80-89726-17-2.
  • ČERNÍKOVÁ, V. Sociální ochrana. Praha: Policejní akademie, 2005. ISBN 80-7251-207-2.
  • HÁLA, J. Úvod do teorie a praxe vězeňství. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2005. ISBN 80-86708-05-5.
  • JŮZL, M. Penitenciaristika a penologie II. Brno: IMS Brno, 2013. ISBN 978-80-87-182-34-5.
  • JŮZL, M. Základy penologie a penitenciaristiky. Praha: UJAK, 2016.
    not specified
  • ADAMUS, P., FRANIOK, P., KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2015. ISBN 978-80-7464-798-7.
  • ADAMUS, P., ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M., FRANIOK, P. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2016. ISBN 978-80-7464-884-7.
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: CEV, FVP Slezské univerzity v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: CEV, FVP Slezské univerzity v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • KALEJA, M., PREČUCHOVÁ-ŠTEFANOVIČOVÁ, A., ŠULOVSKÁ, M. Problémové správanie verzus poruchy správania u žiakov základnych škôl. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, 2014. ISBN 978-80-89726-18-9.
  • ROSEN, Lisa H. Bullying in School. Palgrave Macmillan, 2017. ISBN 9781137598929.
  • JANKŮ, K. Dítě s poruchou chování a emocí. Ostrava, Pedagogická fakulta, 2009. Distanční studijní text. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
  • Elektronicky dostupné časopisy: Social pathology and Prevention, Speciální pedagogika, Štúdie zo špeciálnej pedagogiky, Adiktologie
Assessment methods (in Czech)
Podmínky přihlášení k ústní zkoušce: 100% docházka do seminářů, zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace Absolvování písemné zkoušky dle hodnotících indikátorů.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation summer, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP009