UPPVMP013 Odborná praxe I – náslechová

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
0/4/48. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Student si upevňuje všeobecné pedagogické, speciálně-pedagogické a psychologické znalosti pozorováním a registrací speciálně pedagogických procesu a jevů. Srovnává pozorované jevy a procesy s edukačními konstrukty v kontextu proměnných, ovlivňujících socializaci člověka se zdravotním postižením. Porozumí vzájemným vztahům biologické podmíněnosti a sociální determinace na formování osobnosti člověka. Zaměření a úkoly náslechové speciálně pedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního oboru speciální pedagogika a je chápána jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání náslechové praxe, a to napříč příslušnými rezorty, které se zabývají problematikou osob se zdravotním postižením. Podrobné informace o spolupráci s praxí vztahující se ke studijnímu programu včetně seznamu zařízení, s nimiž má Slezská univerzita v Opavě uzavřenu rámcovou smlouvu o spolupráci jsou uvedeny ve formuláři C_II akreditačního spisu.
Learning outcomes (in Czech)
Obecné znalosti a dovednosti:
- Student má znalosti o biologické podmíněnosti a sociální determinaci v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka.

Odborné znalosti a dovednosti:
- student se orientuje v koncepčních dokumentech a legislativním rámci procesu sociální integrace osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
- student charakterizuje proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením
- Student umí popsat speciálně pedagogické jevy a procesy.

Speciální znalosti a dovednosti:
- student zaznamenává podmínky edukační reality ve vybraném zařízení
- student analyzuje zjištěné údaje a komparuje s teoretickými poznatky.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Koncepčních dokumenty a legislativní rámec procesu sociální integrace osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální.
  • 2. Proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením.
  • 3.-8. Speciálně pedagogické jevy a procesy v edukační realitě, pozorování, registrace.
  • 9.-12. Asistentská praxe.
Literature
    required literature
  • ADAMUS, Petr, Eva ZEZULKOVÁ, Martin KALEJA a Petr FRANIOK, 2016. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. ISBN 9788074648847.
  • ADAMUS, Petr, 2016. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. 1. Ostrava: Montanex. Jazyk a řeč. ISBN 9788072254361.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, et al., 2015. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma: Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 9788021080935.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy: Inclusive education in current Czech school. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5383-0.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, 2013. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6560-4.
    recommended literature
  • HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 217 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024730707.
  • MANĚNOVÁ, Martina, 2009. Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT: (výzkum současného stavu) : monografie. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 9788074350269.
  • MÜLLER, Oldřich, 2014. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7.
  • ZIKL, Pavel, 2011. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 112 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024738567.
  • ZIKL, Pavel, 2011. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 127 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024738529.
    not specified
  • ADAMUS, Petr, 2014. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 182 s. ISBN 9788074646614.
  • BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL, 2011. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3854-3.
  • KALEJA, Martin, ed., 2014. Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. 2014. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 200 s. ISBN 9788074646928.
  • PÍŠOVÁ, Michaela, ed., 2007. Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 9788073950248.
  • VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER, 2013. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 495 s. ISBN 9788073201876.
  • FLORIAN, Lani. Achievement and Inclusion in Schools. Routledge, 2017. ISBN 978-113-8809-000.
  • ADAMUS, Petr., JANKŮ, Kateřina., KALEJA, Martin a ZEZULKOVÁ, Eva. Speciálněpedagogická praxe. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Pro udělení zápočtu má student povinnost zúčastnit se úvodního semináře k praxi. Dále student absolvuje náslechovou praxi, vede požadované záznamy, které ve formě portfolia odevzdává vyučujícímu. Odevzdání portfolia dle stanovené struktury je podmínkou udělení zápočtu.
Obsahová struktura portfolia:
- název zařízení, jeho funkce,
- cílová skupina uživatelů zařízení
- podmínky podpory komplexního rozvoje uživatelů zařízení
- popis vybraných speciálně pedagogických jevů a procesů
- analýza zjištěných údajů a komparace s teoretickými východisky
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 48 h. praxe.
The course is also listed under the following terms Accreditation summer, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP013